close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Metaal-rammelend geluid in voortrein

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20Vt

Het volgende probleem doet zich voor:
Tijdens het langzaam rijden over een hobbelige weg/korte oneffenheden komt er een metaal achtig geluid links voor uit de voorwielophanging. Bij snelheden boven de 40 km/h is er niets te horen. Rubbers van de stabilisator stang heb ik inmiddels vervangen. Het geluid lijkt op een spijkers die je op een metalen plaat laat vallen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem of weten waar het geluid weg kan komen. Heb zelf nog enkele opties open liggen zoals;
Homokineet (wielzijde - bakzijde)
Rubber(s) draagarm
Bovenste schokdemper lager
Een loszittend deel ergens in het subframe....?

Graag jullie visie,

Alvast bedankt.

Geplaatst door

bdamink991 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

geluiden, kraakjes ect zijn vaak moeilijk online te traceren. natuurlijk zijn er een aantal opties waarvan 1) veerpootlager(s)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=paulkelder]geluiden, kraakjes ect zijn vaak moeilijk online te traceren. natuurlijk zijn er een aantal opties waarvan 1) veerpootlager(s)

Gr. paul[/quote]
Online is dat ook bijna niet te doen nee, het gaat mij er alleen maar om of er mensen zijn die een soortgelijk probleem gehad hebben en daar eventueel een oplossing voor hebben.
In ieder geval bedankt voor je antwoord. Andere ervaringen/oplossingen zijn ook welkom!

Bedankt,

Gr. Bas

bdamink991 0

17 jaar

Na lang zoeken en goed luisteren ben ik er uiteindelijk achtergekomen waar het metaal-geschuur/gekraak vandaan komt!
Ik kwam er achter dat het niet uitmaakte of ik nu ontkoppeld of gekoppeld over "hobbels" reed. Ik kon het geluid namelijk ook opwekken tijdens het abrubt op laten komen van de koppeling. Het moest dus iets zijn dat star aan de motor zit en de bewegingen volt van de motor. Eerste gedachte was een motorsteun echter kon dit in mijn ogen niet omdat het veel te veel op een metaal-blikkerig geluid leek. 2e dat in mij opkwam, hitteschild van de Katalysator, deze zat inderdaad los en rammelde. Het was echter niet het geluid dat ik binnenin de auto ook hoorde. Door het porren aan het hitteschild om hem los te krijgen kon ik wel het geluid opwekken (!!)
Toen was het ook een koud kunstje om te constateren wat er nu rammelde! In het midden van de uitlaat gaat de kat over in de middendemper. Hier is hij tevens extra ondersteund doormiddel van een ophangingpunt. Een soort 'klem' van dunwandig plaatmateriaal zit met 4 puntlassen vast aan de pijp. Hieraan zit een metalen staaf en die is opgesloten in twee rubbers. Door deze starre verbinding wordt het rubber belast wanneer de motor kantelt. In mijn geval zijn de lassen gebroken en zit de klem nog vast in het rubber alleen niet meer aan de uitlaatpijp. Gevolg is dat tijdens het kantelen van de motor de uitlaat door de klem heen schuift en schuurt. Door de nodige speling ligt de uitlaat op dat punt vrij en kan het vrij alle kanten op trillen en rammelen. Zaterdag dus maar even de lastoorts ter hande nemen en de klem weer vastlassen.

Dan moet het probleem opgelost zijn!

bdamink991 0

17 jaar

Hallo Bas,

Toch even een vervolg. Ik sta een stukje hieronder met vragen over mijn Toledo V5. Er is er echter 1 bij gekomen net als dit probleempje van jou. Ik hoor tijdens zacht rijden en bepaalde trilfrequenties ook zo'n lichte 'blikken' rammel. Stilstaand met deur open en buiten de auto hangend met mn hoofd, een beetje gasgegeven en geluisterd: ik kreeg de indruk dat het iets aan de uitlaat moest zijn: precies wat jij bij jou ontdekt hebt.

Later echter de klep open gehad met iemand die mijn auto ging chiptunen: die zei dat het misschien een lager van de multiriem spanrol of looprol kon zijn.

Het vervelende is het traceren. Het is zo'n klankkast en het geluid lijkt overal vandaan te komen....

Heb je hem op de brug gezet om te checken? Ik ga het binnenkort doen.. Ik heb liever jouw probleem dan met de looprollagers... Wie van de lezers weet iets over deze lagers en rollen te vertellen?

Groet Peter Tulp.

petert 0

17 jaar

Het geluid bij mij was alleen tijdens langzaam rijden te horen, niet tijdens stationair draaien.
Is dus ook lastig te lokaliseren vanaf deze positie. Als je wilt weten of het je spanrol houdt dan op die plek een lange schroevendraaier tegen het motorblok en leg je oor op het handvat nu hoor je allerlei geluiden maar een schrapend/tikkend geluid kan van de spanrol komen. Echter moet je wel enige ervaring hiermee hebben. t is het proberen altijd waard. Wat je ook kunt doen, is de multiriem even ontspannen en de spanrol even met de hand ronddraaien.

Ps. Ik heb mijn auto op de brug gecontroleerd en toen kwam ik de losse klem vanzelf tegen!

succes.
Bas

bdamink991 0

17 jaar

Hallo Bas,

Ook bij mij was het te horen bij langzaam rijden. maar ook als je stil staat en een paar keer gas geeft, bij bepaalde motorfreqenties...

bedankt voor je tips. Vrijdag gaat hij op de brug. Als het de uitlaat niet is, probeer ik de andere dingen uit....

Ik meld de uitkomst hier nog wel....

Vriendelijke groet,

Peter.

petert 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.