Ik heb een probleem met mijn Seat Leon 1.8 20V.
mijn motorlampje is aan gesprongen heb foutcodus uitgelezen en hij geeft storing op zijn katalysator.
16806 Hoofdkatlysator, Bank 1
deze auto heeft maar 1 Bank.
ik heb de voorste en de achterste lamdasonde al vervangen de storing blijft terug komen.
ik denk dat nu mijn katalysator defect is?
maar het zou ook de luchtmassa meter kunnen zijn of niet?
al vast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
16806 P0422
nl Hoofdcatalysator, cilinderrij 1 geen drempelwaarde bereikt
du Hauptkatalysator Bank 1 Wirkung zu gering
en Main Catalyst, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Emissielampje brandt
Mogelijke oorzaken:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Zuurstof sensor(en) defect
Control systeem zuurstof sensor(en) defect
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check zuurstof sensor(en)
Check control systeem zuurstof sensor(en) defect
Controleer de leeftijd van de zuurstof sensor(en)
Set Readiness
Bron: Gerrit speek.
Maar ik zou eerst eens je mengsel samenstelling contr voordat er onderdelen vervangen worden. (wel originele lambdasondes gebruikt trouwens?) Contr parameters maar eens
die kat is in elk geval overleden, nu nog de oorzaak. te arm mengsel? (check short en long feultrim, in de beste omstandig heden zal de rond de 0% hangen). uitlaatgas dicht zeker tot eerste lambda sensor. valse lucht ?
ik heb geen originele lambdasondes gepakt wel van het merk bosch en met originelen stekkers.
met de uitlees kasje dat wij hebben kan je alleen storing codes me uit lezen. dus kan geen short en long feultrim uitlezen en zo.
als hij valse lucht zuigt moet hij toch ook slechter gaan lopen, ik kan niks aan zien dat hij dit zou kunnen trekken maakt ook geen apart geluid en trekt ook geen lucht.
al vast bedankt
gebruik altijd originele lambdasondes is mijn advies...
ja heb ik wel is vaker gehoord gebruik originele lambdasondes maar waarom is dit eigenlijk die originele zijn staat ook gewoon bosch op.
maar hoe kan ik de mengsel verhouding kunnen controleren zonder uitlees apparatuur hier voor?
Zonder uitleesapparatuur wordt het wel moeilijk... Originele lambdasondes geven over het algemeen minder storingen. Of het nu komt door de sensor of de stekker weet ik niet. Wel weet ik dat het signaal op tiende van een volt nauwkeurig is,dus een kleine overgangsweerstand is niet goed...
Als je vanaf dat dit begon alleen maar de storing over de kat hebt gehad, dus alleen "kat werking te gering" dan is gewoon je kat overleden (inwendig stuk) en dan werken de beide lambda's dus gewoon goed, deze zeggen alleen maar wat er aan de hand is. Mocht je eerst ook storing erbij hebben gehad over mengsel te rijk of te arm oid dan wordt het verder zoeken naar de oorzaak.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar