Hallo
Nou heb ik onlangs bij mijn Leon de radiateur vervangen nadat het koelvloeistof pijl met tijd daalde. Toen nog niet wetende dat het de radiateur was had ik hier ook een post geplaatst. Het probleem is met het vervangen van de radiateur opgelost.
Nu is er weer een nieuw probleem. Toen ik vorige week het olie pijl controleerde zag ik dat het pijl gedaald was. Het zat net boven MAX toen ik m kocht en was vorige week 300ml gedaald in 1500km rijden. Nu reed ik vandaag vanaf Utrecht naar Drenthe (200km) en was het pijl nog 200ml gedaald sinds ik het vanochtend vóór de rit pijlde. Dit komt dus overeen met 100ml per 100km en dus 1 liter per 1000km, dit vind ik veel te veel, ookal zegt volkswagen misschien dat dit acceptabel is.
Nu ga ik voor dat ik terug rij een fles olie kopen en de olie bijvullen aangezien ik nu op de helft van de pijlstok zit en het verbruik dus blijkbaar omhoog gaat.
Er zijn GEEN olie plekken zichtbaar op / rond de motor en er komt GEEN blauwe rook uit de uitlaat. Ik denk dat de klepgeleiders versleten zijn. Ik vrees dat misschien de zuigerveren/cilinders niet helemaal perfect zijn omdat het onder het oliedopje wel naar benzine ruikt.
Ik hoop dat er misschien een andere oorzaak is van het probleem. Ik heb namelijk geen zin om het blok eronderuit te halen om de cilinders te honen mocht de motor dat nog waard zijn.
Mvg,
Mees
Ps. Mijn excuses voor de lange post!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zegt: "onder het oliedopje wel naar benzine ruikt". Je bedoelt de olievuldop?
Benzine is vluchtig en als het verwarmd wordt (lange rit) dan verdampt het eenvoudig en denk je dat je olie met een rot-gang verbruikt wordt.
ik zou eerst de olie en het filter (laten) verversen en daarna over langere afstanden (duizenden) het verbruik meten.
Wat is je benzineverbruik gemiddeld?
Hallo,
Bedankt voor je reactie! Ik bedoelde inderdaad olievuldop, bn namelijk bang dat dat een gevolg is van (te) veel blow-by. Wel rook het onder de olievuldop na de lange rit gisteren gewoon weer naar olie en niet meer naar benzine. Ik ga inderdaad binnenkort even het olie en olie filter vervangen. En dan een ''meet traject'' starten.
Ik woon in de stad, dus verbruik ligt tussen de 1 op 10 en 1 op 15. Ik moet zeggen ik rij dan veel van de tijd wel goed door (pas als de olie op temperatuur is).
Mvg,
Mees
Ps. Ik zag gisteren wel dat de koelvloeistof in het reservoir iets donkerder is geworden, een stukje meer troebel als dat wat uit de fles kwam. Maar dit kan in mijn ogen niet het olie verbruik verklaren.
12 jaar
Nou ging ik vandaag een stukje rijden om olie te halen. En haalde ik na het korte stukje naar de bp de olievuldop eraf en zag ik dat die grijs was aan de binnekant (zie foto).
Normaal zit daar wel is wat lichtbruine sludge, wat ik dan verhelp door bij de warme motor de olievuldop eraf te halen en even te laten staan als ik bij mijn bestemming ben. Maar nu is het dus grijs..?
Een korte zoektocht op google wees naar de carterontluchting die niet helemaal goed meer is.
Zou dat te maken kunnen hebben met het olie verbruik? Zo ja, waarom rookt ie dan niet.
http://i47.tinypic.com/etcvok.jpg
Mvg,
Mees
Oh en ik heb natuurlijk de verkeerde olie gekocht, er zat 5w40 in en nu dus ook 500ml 10w40, met andere woorden; ik ga heel binnenkort de olie en het filter vervangen.
12 jaar
Niemand een idee?
Ik heb zaterdag de olie en het olie filter vervangen, heb er nu ook ietsje dikkere olie in gedaan.
Nu ga ik het verbruik goed in kaart proberen te brengen.
Mvg,
Mees
12 jaar
Hallo,
Ik ben nu iets meer als 1000km verder en het olie verbruik is vrijwel niks. De dikkere olie heeft dus blijkbaar geholpen. Dus nu kan ik weer lekker genieten van de Leon!
Olford, bedankt voor de intresse en de tips. Het is nu opgelost.
Mvg,
Mees
12 jaar
mooi zo, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar