close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Motor trilt/bokt stationair

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6TDI

Hallo,

Ik heb een Seat Leon uit 2010 (1.6TDI met start/stopsysteem), kmstand 120.000. De auto rijdt echt perfect, trekt als een malle en ik ben er netjes mee, maar...
af en toe heb ik last van een probleem wat ik niet goed kan reproduceren.

Symptomen: Motor/exterieur/interieur trilt/bokt bij stationair toerental.
Visueel: Motorblok trilt meer dan normaal, toerental beweegt iets. Auto zie je gewoon trillen.

Wanneer komt dit voor:
Af en toe, meestal na een aantal snelweg kilometers en als ik dan weer in de bebouwde kom ben (stoplichten, stilstaan).

Garagebedrijf heeft er al naar gekeken maar komt er niet uit. Auto geeft geen storingsmeldingen. Op moment dat ze er naar kijken doet het probleem zich (natuurlijk) niet voor.
Acties die uitgevoerd zijn:

- Nieuw brandstof filter gemonteerd
- Controle van LMM = goed
- Computer uitgelezen op fouten = geen
- EGR koeler/klep is nieuw (probleem was daarvoor ook aanwezig) en functioneert 100%
- Massavliegwiel/koppeling controle = goed
- Brandstoftoevoer controle = goed

Dingen die mij zijn opgevallen/die ik gecontroleerd heb:
- Bij uitschakelen motor (met sleutel) en vervolgens weer starten lijkt het probleem weer weg te zijn?
- Als ik heel iets gas 'bijgeef' tot 1000 toeren is het effect opgeheven, laat ik gaspedaal weer los is het effect weer terug.
- Het lijkt erop dat de motor meer 'nagelt' als het probleem zich voordoet (qua geluid).
- Het maakt niet uit of ik het start/stop systeem in of uit geschakeld heb. Ik rij eigenlijk altijd met het systeem uitgeschakeld.
- Als ik de koppeling in de neutraal stand op laat komen, geeft de auto automatisch iets gas op het laatste stuk. Waarschijnlijk om het afslaan bij wegrijden voor een groot deel te reduceren. Maar wanneer het probleem zich voordoet, en ik de koppeling in neutraal op laat komen, wordt er geen gas bijgestuurd?
- Soort dieselbrandstof heeft geen effect op het probleem.
- Het feit dat het maar af en toe voorkomt en niet altijd schept veel verwarring.
- Buitentemperatuur heeft geen invloed.
- Airco in/uitschakelen heeft geen invloed.

Vragen:
- Heeft er iemand een idee of richting? Ik vind het vooral zo lastig omdat het probleem maar af en toe voorkomt, en ik dan niet direct terecht kan bij een garage.
- Op internet vind ik heel weinig soort gelijke problemen. Ik heb er een gevonden waarin men een drukverschilsensor van het roetfilter heeft vervangen.
http://www.audiforum.nl/forum/techniek/m...
Maar een defecte drukverschilsensor moet toch een foutcode opleveren lijkt me?
- Zou het misschien in het elektronische gaspedaal kunnen zitten dat deze een verkeerde waarde doorgeeft of iets dergelijks?
- Bokken/trillen lijkt me een probleem in de onbalans van de motor, zou het dan kunnen dat de motor bijvoorbeeld maar op 3 cilinders draait? Hoe kan ik dat zien? Alleen door storingscodes met uitlezen?

Geplaatst door

JSA (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan inderdaad zijn dat soms de motor op 3 cilinders loopt.

Bij onze Arosa zijn er bovenop het blok connectoren te vinden van de inspuitventielen. Deze zijn eenvoudig per cilinder los te trekken. Ik ga er nu even van uit dat jij deze ook hebt.

Als de motor weer slecht loopt kun je 1 voor 1 de stekkers los trekken en kijken of de motor reageert door stroever (en ook meer trillend) te lopen. Als dit het geval is dan is er niets mis met de ontbranding in de cilinder. Merk je niets of heel weinig als je de stekker lostrekt dan is er geen/amper ontbranding in je cilinder.

dgroenenberg 0

10 jaar

Bij een diesel zou ik dat loshalen van injectors/verstuivers met een lopende motor maar uit mijn hoofd laten.
Je loopt het risico dat zo'n injector/verstuiver dan open bijft staan en een enorme hoeveelheid diesel de motor inblaast.

oldford 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.