close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Seat Leon Versnellingsbak verwijderen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,

ik heb een week geleden een Seat Leon 1.6 16V uit 2000 gekocht,
tijdens het test rijden reed die goed en was er weinig aan op te merken.

maar nadat ik hem 2 dagen in mijn bezit had en zo'n 50 Km mee gereden had wou die even niet goed schakelen en kwam er op eens een kloppend geluid uit de versnellingsbak.

nu heb ik er even naar laten kijken door een monteur en die kon mij vertellen dat het de lagers van de versnellingsbak waren.

Nou wil ik zelf de bak er onderuit halen en dan laten reviseren, ik heb wel een brug tot mijn beschikking, maar ik vroeg mij af tot hoe ver de versnellingsbak de motor ondersteund.

kan de versnellingsbak er wel appart onderweg, of moet het gehele blok er uit.

en is het een hele ingrijpende klus ook met een Brug?

Mvg, Johannes

Geplaatst door

Johannes94 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Motor moet er toch normaal niet uit, wordt gehangen d.m.v. een katrol, ge zijt toch een paar uur bezig.
Gr.

firedriver 335

10 jaar

Dank u,
Ik snap wat u bedoeld.
Ik zie veel op internet dat je de motor ook met een kruis van hout en een goede spanband op kan hangen.

Ik zal er zondag mee bezig gaan, heb ik mooi de hele dag.

En dan kan ik volgende week de bak naar een reviseer bedrijf brengen.


Is er nog iets speciaals waar ik op moet letten als ik de bak er onderuit haal.
Speciaal gereedschap? Nee toch ?

Johannes94 0

10 jaar

Ik heb mijn versnellingsbak er af gehaald om gereviseerd te laten worden.
Nou leek mij het ook verstandig om gelijk de koppeling mee te nemen.
Maar hoe krijg ik de drukgroep van de krukas af.
Hoe kan ik de krukas blokkeren.

Dit is een systeem met de drukgroep op de krukas dan de koppelingsplaat en dan het vliegwiel.


Johannes

Johannes94 0

10 jaar

Zeg Johannes94,
Als zijn versnellingsbak toch los is, waarom probeer je deze zelf niet te demonteren, wel oppassen voor zijn veertjes, kogels, pinnen, maar het valt mee, en het DURVEN.
Gr.
Jantje

firedriver 335

10 jaar

Daar heb ik wel over na gedacht om dat ook zelf proberen te doen,
Maar het het leek mij toch wel een redelijk gespecialiseerd onderdeel om te reviseren.
Dus heb ik dat maar laten doen,

Maar het is dus wel zelf te doen zo'n versnellingsbak?
Ook het uitshimmen en zo?


Nog even over die drukgroep,
Is het erg slecht voor de krukas om de bouten met een slagmoersleutel los te draaien?
En mag je met het vastdraaien de krukas blokkeren doormiddel van een sleutel op de moer van de multiriempullie te zetten?


Johannes

Johannes94 0

10 jaar

[quote=Johannes94]Maar het is dus wel zelf te doen zo'n versnellingsbak? Ook het uitshimmen en zo?[/quote]
Dit is voor een leek niet zelf te doen. Waarschijnlijk zijn alle gereedschappen en kennis ook niet voorhanden.
Dan is het al gedoemd te mislukken.

Drukgroep zit niet erg vast, slecht met enkele bouten. Zo spannend is dit allemaal niet ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Dat dacht ik al wel,
Dus wel een goede keus om dat uit te besteden,


Maar die bouten van de drukgroep vind ik wel goed vast zitten,
De bouten van het vliegwiel zaten niet zo heel strak,

Dit is volgens mij ook een omgekeerd systeem.
Met het vliegwiel op de drukgroep gemonteerd.
En de drukgroep direct op de krukas.

Maar nog de vraag, is het slecht voor de krukas om voor het losdraaien een slagmoersleutel te gebruiken.


Johannes

Johannes94 0

10 jaar

[quote=Johannes94]Maar nog de vraag, is het slecht voor de krukas om voor het losdraaien een slagmoersleutel te gebruiken.[/quote]
Dit kan prima maar enkel losdraaien niet vastzetten. Vastzetten moet met een momentsleutel.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Oké,

Maar kan je met het vastdraaien de moer op de multiriempullie gebruiken om de krukas te blokkeren?
Of is dat erg slecht voor de pullie?

Johannes.

Johannes94 0

10 jaar

[quote=Johannes94]Oké,

Maar kan je met het vastdraaien de moer op de multiriempullie gebruiken om de krukas te blokkeren?[/quote]
Je moet hem op de tanden van het vliegwiel blokkeren, hier is een speciaal stukje gereedschap voor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Dat word erg lastig naar mijn inziens,

Want bij dit systeem monteer je eerst de drukgroep, en het vliegwiel monteer je dan op de drukgroep.

Johannes

Johannes94 0

10 jaar

– Inbouwstand van de tussenplaat: de verhoging -pijl- is van de plaat afgekeerd.
– Nieuwe bevestigingsbouten plaatsen.
– Bevestigingsbouten aantrekken; hiervoor de drukgroep zoals bij het uitbouwen met blokkeerapparaat -VW 558- blokkeren. Aantrekmoment van de bevestigingsbouten → Rep.-groep13



Drukplaat -B- plaatsen en met klemring -A- aan de drukgroep bevestigen. De beide draaduiteinden in de boringen van de drukgroep -pijlen- plaatsen.
– Spiebanen van de koppelingsplaat uiterst dun met vet -G 000 100- insmeren. Daarna de koppelingsplaat op de prise-as van de versnellingsbak heen en weer bewegen, totdat de naaf soepel beweegt op de as. Overtollig vet beslist verwijderen.
– Koppelingsplaat met vliegwiel tegen de drukgroep aanbrengen.



– Centreerring -T10268- plaatsen en de bevestigingsbouten voor het vliegwiel afwisselend kruiselings vastdraaien



– Drukgroep losschroeven; hiervoor blokkeerapparaat -VW 558- met bout -A- aan de drukgroep blokkeren.
– Drukgroep en tussenplaat verwijderen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Kijk daar word het wat duidelijker van,
Bedankt,

Ik zal wel even wat posten als het gelukt is.

Johannes.

Johannes94 0

10 jaar

Nou het is gelukt,
Ik heb de drukgroep en koppeling met succes vervangen. Tenminste zo lijkt het.

De gereviseerde versnellingsbak zit er weer op,
En heb bijna alles weer aangesloten en gemonteerd,

Alleen is een bout van de aandrijfas flens afgebroken toen ik hem op 45nm wou zetten.
Klopt dit aanhaalmoment? Of heb ik mij verkeerd laten instrueren?

Nu kan ik maandag pas weer nieuwe bouten halen.
Maar ik zou wel graag willen weten of dat aanhaalmoment goed is.


Johannes

Johannes94 0

10 jaar

De auto rijd weer en lijkt verder goed te schakelen, en te koppelen.


Maar nu het volgende,
bij het testrijden hoorde ik een beetje een zeurend geluid op het moment dat ik het gas los laat.
Dit had ik ook wel gehoord voordat ik de versnellingsbak heb laten reviseren.

Het geluid komt voor als je het gas los laat als je ongeveer harder dan 20kmh rijd.
Ook als ik de koppeling in trapt of De versnellingsbak in de vrij heb staan.

Ik verdenk een wiellager of een band die ergens tegenaan loopt,
Kan ik hier gelijk in hebben.

Johannes94 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.