auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: Motor wissel 1.4 16v type AUA

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Wie weet of het mogelijk is een 1.4 16v type AUA uit een polo van 2000/2001 te wisselen in een Ibiza van 2002.
(heb het leuke probleem gehad dat de huidige motor niet tegen de vorst kon en de olie aanvoer bevroren was deze winter en dus is vastgelopen)

De polo motor heeft de zgn. EGR aansluiting (wat ze blijkbaar niet allemaal hebben) en het enige verschil ik tot dusver weet is dat de ophanging van het blok anders is dan de Ibiza. Ik verwacht eigenlijk dat dit geen groot probleem mag geven, maar is er iemand die ervaring of tips heeft?

Geplaatst door

johan4422 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ben je toen ook naar de dealer geweest toen hij was vastgelopen,want als de auto altijd dealer onderhouden is geweest zou dit probleem nog onder de garantie kunnen vallen misschien.Wij hadden een 6n2 Polo uit 2001met ditzelfde probleem en die klant kreeg kosteloos een nieuwe motor.

ricky 10
badge

14 jaar

Nee helaas niet dealeronderhouden. Heb hem van particulier gekocht....
Jammer dus.

johan4422 0

14 jaar

Volgens mij komt dat probleem alleen voor bij auto's die op lpg lopen,de carterventilatie vriest dicht en dan gooit tie de olie eruit met als gevolg een vastloper.
Doordat er bij de verbranding van lpg mee vocht vrij komt treed dit op.
Zelf ook mee gemaakt met mijn eigen polo destijds.

primera p11 0

14 jaar

Heel goed...is idd een lpg auto.
maar dat probleem met de carterontluchting had ik al eerder meegemaakt en toen is het goed gegaan...

nee...de daarop volgende keer, bij strenge vorst, kon hij er nog minder tegen...
De "sludge" die in de olie onstaat is bevroren in de carterpan...
er hing een soort oliebol achtig iets voor de aanzuigbuis van de olie...
dus geen olie wat er langs kwam.
3x raden waar hij vastliep...

Maar goed..past een polomotor in een ibiza??

johan4422 0

14 jaar

Die sludge is bevroren water.
Maar of een polomotor in een ibiza past betwijfel ik,motorsteunen zullen wel op een andere plek zitten.

primera p11 0

14 jaar

Zelfs al is de auto niet dealer-onderhouden, heb je hier garantie op.
Het enige wat je moet aanleveren is: olieservice-beurten.
Dat moet geregistreerd zijn. Maakt niet uit waar, als hij maar bij een garage op tijd zijn olieservicebeurten heeft gehad.
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Polo 6N2 (ook AUA motorblok) en deze is 2 weken geleden volledig onder coulance aangepast.
Men ging er bij Pon al vanuit dat het motorblok kapot was, maar dat was (helaas) nog niet zo.
Anders kwam er een nieuw blok in.

moartn82 0

14 jaar

Maarten,
bedankt voor je reactie.

Ik heb helaas geen enkele historie van de auto....

Ik ben er dan ook maar van uitgegaan dat ik het probleem zelf moest oplossen...
En dus vandaar deze topic...
Het werkt dus wel...een polo motor overbouwen....steunen zitten idd op een andere plaats, maar
zijn uitwisselbaar....het was een mooie klus wat mij erg is meegevallen...

Maar ik moet nog naar dealer voor een ander probleempje en kan dit eens voorleggen..het blok heb ik nog liggen...

bedankt voor de reactie!

johan4422 0

14 jaar

Als je geluk hebt, is hij voor die tijd wel dealer onderhouden geweest en staat alles in het systeem. (had ik ook)
Maar oke, een ander vereiste is dat er niet aan het probleem geknutseld mag zijn om coulance te krijgen.
Het enige nadeel wat je nu hebt is dat je straks het probleem weer hebt van een bevroren motorblok. (AUA)
Mits je de aanpassingen hebt. (die Pouw bij mij heeft uitgevoerd)

Gr. Maarten

moartn82 0

14 jaar

wat zijn de aanpassingen?

Ik heb navraag gedaan en mij is verteld dat de aanpassing in de carterventilatie zit.
Deze was al vervangen en is dus ook overgeplaatst...

gr.

Johan

johan4422 0

14 jaar

Klopt.
Zoals ik het had begrepen:
- Carterventilatieverwarming;
- Overal overdrukslangen (vanaf vuldop naar luchtfilterhuis, vanaf het onderblok 2 x)
- Sensoren om de druk te meten (wel of geen doorvoer van overdruk/onderdruk)
Eventueel kan ik een foto sturen, maar dan moet je me maar even mailen.
Had je al een mail gestuurd via problem-cars. Daar staat mijn mailadres in.

Gr. Maarten

moartn82 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.