Seat Ibiza: olielampje knippert alleen bij warme motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i AEX

Beste mensen,

Ik heb deze maand het volgende probleem opgemerkt. Na elke rit van ongeveer 20 min knippert het rode olielampje(onregelmatig) bij het indrukken van de koppeling. Nadat de toerentalmeter gestabiliseerd is bij stationaire waarden verdwijnt het lampje weer. Lampje blijft dus een dikke seconde knipperen. Ik heb hierop oliepeil gecheckt, was net boven minimum. Deze bijgevuld maar hetzelfde verhaal. Auto heeft niet zoveel gelopen, en olieen/filters/bougiekabels/koppeling zijn vorig jaar februari vernieuwd. Teller staat nu op 161000. een ander feit wat er misschien ook mee te maken heeft is dat heel soms de toerenteller op en neer(tussen 600-1100rpm) gaat maar na een gas geven weer normaal gedraagt. Kan het misschien aan de olie of koelvloeistof liggen of aan een sensor? het rare is dat het alleen bij een warme motor voorkomt(meter wijst het midden aan, gaat nooit verder) , en bij koude/lauwe motor rijdt ie als een zonnetje.

ben benieuwd naar jullie reacties

Seat6k

Geplaatst door Seat6k (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zo te horen is de oliedruk maar net het minimum bij warme motor. Als het toerental iets daalt gaat het lampje aan.
Doordat de motor-ecu het stationair toerental regelt (op en neer) gaat het lampje knipperen.
Ik zou de oliedruk laten meten. Dat het lampje uitgaat zegt alleen dat de minimum druk gehaald wordt, niet of de druk goed is.

Seat6k (0), 14 jaar geleden

oldford bedankt voor je reactie.
ik ga morgen naar de garage om de oliedruk te laten meten. Laat je horen of dat de probleem is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wimpie,

Gaat het olielampje dan voornamelijk aan als het toerental schommelt, en dus ver onder zijn normaal toerental komt ?

Ik denk net zoals oldford dat het hier geen sensor is, maar een probleem met de oliedruk zelf, of...Hij knippert puur even omdat het toerental schommelt, en dat is dan wel normaal, niet dat hij schommelt maar dat dan het lampje aangaat.

Het schommelen kan een lekkage aan de inlaat zijn, denk aan een vacuumslang op of rond de inlaat, of de afdichting onder de monopoint lekt..Ook kan het zijn dat de koelvloeistof temp sensor een te hoge waarde geeft, dan gaat hij het mengsel aanpassen, ofwel ver-armen, bij een te lage weerstand > verrijken. Je kan eventueel de sensor even meten op ohm, gewoon de stekker los halen met contact uit en meten tussen pen 1 en 3, het is een 4 polige stekker en zit in een plastic huis waar ook de koelslangen opzitten bij de kop.

Loopt de motor warm wel goed of houd hij dan in ?

Gr Stefan

Seat6k (0), 14 jaar geleden

stefan bedankt voor je reactie.

schommelen heeft op zich niet veel te maken met dat lampje. en dat schommelen is heel af en toe. ik denk dat het zoals je zei de oliedruk is. Lampje gaat effetjes knipperen als je dus koppeling indrukt en stationair gaat lopen. het is daarna direct weg. Dit gebeurt alleen bij warme motor. Hij loopt gewoon goed. Vermogen, geluid, verbruik is gewoon allemaal goed. Garages hadden het vandaag druk, ben dus van plan maandag overdag te gaan. Verder ben ik benieuwd hoe ik de oliedruk kan herstellen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou even de reactie van de garage afwachten..

Mocht het probleem in de oliedruk zelf zitten, kan het in het ergste geval de oliepomp zijn, opzich snel gebeurt bij deze motor, carterpan demonteren en je ziet hem zitten..

Ik zou wel even duidelijk zijn tegen die garage, en precies vertellen wanneer hij dat doet, anders meten ze dalijk iets en dat is het op dat moment net wel goed en kom je nog niks verder..

Hou ons even op de hoogte.

Gr Stefan

Seat6k (0), 14 jaar geleden

Ben net uit garage. Ze hebben ten eerste olie ververst(was vies!! en zal vol met vocht). ten tweede de oliedruksensor . Zegmaar zo'n pin aan de carterpan die was helemaal vies vanwege dikke olie/viezigheid. zat dus redelijk verstopt. als laatste heb ik ook alle bougies laten vervangen, die waren door hun tijd heen na 11000km en de oliefilter die was ook vies, ook laten vervangen. tot nu heb ik het lampje niet zien branden(na 40km) terwijl dat wel zou gebeuren als ik niet naar de garage was geweest. ook geen schommelingen meer gezien. vermogen is ook gewoon goed. Dus ik denk dat probleem opgelost is. probleem was denk ik toch een combinatie van oude olie(gemixt met nieuwe olie) en die verstopte oliedruksensor. Misschien hebben de bougies ook een rol gespeeld.

In ieder geval ben ik jullie zeer dankbaar dat jullie mij hierbij geholpen hebben. en als er toch wat is dan meld ik dat hier gewoon.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen!

Nu zal het wel opgelost zijn, het probeem is dus ontstaan door gebrek aan onderhoud, of hoe je het noemen wil, de olie heeft er blijkbaar veel en veels te lang ingezeten en dan kan dat ook ontstaan.

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.