close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Seat Leon 1.8 20V APG: Mult. fuel trim high en G3

Bouwjaar: 2001

Hallo techneuten, ik heb het volgende probleem:
Bij uitlezen met Vag-Com blijkt het mengsel te mager bij deel-vol last. Vaak wordt dit veroorzaakt door een slechte LMM tijdens benzine bedrijf.
Deze auto loopt ook op gas ( Necam Mega )zodat de mengsel bereiding op LPG door de ITM6U wordt geregeld. In mijn ogen heeft dus de foutcode (Mult. fuel trim high) niks te maken met iets wat tijdens LPG bedrijf wordt veroorzaakt want de ITM6U staat toch los van de Motronic? De motronic ziet waarschijnlijk dat het mengsel te arm is, probeert dit te corrigeren maar kan dit niet omdat de Motronic los staat van de ITM6U en komt vervolgens buiten zijn normale bereik zodat het Motroniclampje aan gaat.De ITM6U heeft in het systeem van de Seat Leon toch geen verbinding met de Lambdasonde, hoe vind dan de terugkoppeling voor de mengsel bereiding op LPG plaats?

Geplaatst door

M3GTDRIVER (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou waar blijven nou die zgn "Techneuten" of is het zoals ik al langer denk dat "echte techneuten" een uitstervend ras is en slechts worden vervangen door "monteurs" die alleen maar items kunnen vervangen als de computer het aangeeft??


PS : bedankt voor jullie inzet!

M3GTDRIVER 0

18 jaar

leuk he ;) zo'n vag program terwijl je er nog niks mee kan!

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Ik denk dat je een beetje gelijk hebt maar het ligt iets gecompliceerder Aan elektronica zie je niets je moet dus alles meten.Daar moet je als garage apparatuur voor hebben universeelmeter oscilloscoop test apparatuur die de fabrikant je verkoopt dan moet je mensen op gaan leiden tot electronicus want moet ook snappen wat je er mee kunt. Dan kun je gaan staan meten aan een defect en dat duurt misschien een dag als het moeilijk is dan zal je baas al snel zeggen als je dat is verwisseld misschien werkt het dan en ja hoor hij doet het weer dan is de klant goedkoper uit die schrikt zich niet wezenloos van de rekening,jij hebt er niet veel van geleerd maar je kunt nog wel twee klussen doen.

j.romijn 0
badge

18 jaar

@ P. Kelder leuk he ;) zo'n vag program terwijl je er nog niks mee kan!

Het is niet dat ik daar niks mee kan, het gaat hier om de (eventuele) interactie tussen twee geheel of gedeeltelijk op zich zelf staande systemen, die toch weer moeten samenwerken (de een maakt de vonken en denkt dat ie alles zelf bestuurd en de ander die het mengsel voor zijn rekening neemt en daarmee de eerste voor de gek houdt) Dat het allemaal niet eenvoudig is snap ik ook wel. Mijn probleem momenteel is dat ik nog geen Monio heb maar dat schaf ik ook nog wel aan. Tot die tijd had ik graag nuttige tips in plaats van mooie praatjes. Want leuk voor de dag komen kan ik ook wel maar dan moet je ook over de brug komen met iets wat ik kan gebruiken zodat je laat zien dat je het wél weet.

M3GTDRIVER 0

18 jaar

John ik snap jou redenatie wel maar ik doel eigenlijk meer op het kunnen doorgronden van een systeem. Het weten hoe iets in elkaar zit en snappen hoe het precies werkt.
Ik zit zelf in de militaire luchtvaart (met een gedegen burger luchtvaart opleiding) maar als ik nu kijk wat voor technisch inzicht en kennis de nieuwe jongens hebben, dan is dat heel vaak beschamend. Daar naast ken ik door circuit-hobbie ook aardig wat jongens die buiten het racen in een garage werken en als ik dan meemaak wat die voor blunders maken ben ik blij dat ik alleen voor de APK naar een garage hoef. (je baas is immers niet altijd in de buurt)

M3GTDRIVER 0

18 jaar

m3gtdriver

jou verwachting is wel heel erg hoog! (je dwingt het meer af als dat je vraagt)en je verwacht ook nog eens een pasklaar antwoordt van mensen die slechts vanachter een scherm meedenken!

als jij met een klacht een dokter belt wil hij jou wel even zien lijkt mij ?

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Paul,
ik heb een stelling [ In mijn ogen heeft dus de foutcode (Mult. fuel trim high) niks te maken met iets wat tijdens LPG bedrijf wordt veroorzaakt want de ITM6U staat toch los van de Motronic? ] en een vraag [ De ITM6U heeft in het systeem van de Seat Leon toch geen verbinding met de Lambdasonde, hoe vind dan de terugkoppeling voor de mengsel bereiding op LPG plaats? ]
Voor dit soort vragen hoef je de auto toch niet te zien?? Dit is toch een legitieme vraag voor iemand die verstand van het systeem heeft? Of zie ik het nu fout?

Groeten M3GTDRIVER

M3GTDRIVER 0

18 jaar

M3GTDRIVER het lambda signaal word via de gascompu.weer teruggevoerd naar de bsi oftewel de benzine comper ook andere signalen worden toegevoerd aan de gascompu. zodanig dat die computer een eigen kenveld op kan bouwen en de benz.compu. zijn kenveld behoud. Ik ga er van uit dat het bij koltec ongeveer hetzelfde gaat als bij mijn AG installatie.John.

j.romijn 0
badge

18 jaar

M3GTDRIVER, volgens mij is je APG (of is het APQ?) uitgerust met een breedband lambdasonde. In dat geval is de ITM6U niet aangesloten op de lambdasonde. De mengselberekening vind plaats door meting van de benzine injectietijd. Het is dus geen op zichzelf staand systeem maar een systeem met een volgstrategie. Wat hier nog meer geldt dan bij stand alone systemen is te controleren wat het benzinesysteem doet. Fouten in het benzinesysteem worden namelijk een op een overgenomen door het gassysteem. De oorzaak in jouw geval zou best eens de luchtmassa meter kunnen zijn. Daarbij moet mij van het hart dat je jezelf nogal een hele grote meneer vindt en dat in de gemiddelde werkplaats boeren rond lopen. Een mooi spreekwoord in dit geval is dat wie veel werkt veel fouten maakt. Hij die weinig werkt maakt weinig fouten. Ik ken mensen die nog nooit een fout gemaakt hebben.

Hakeem,
zoals in de kop van dit bericht te lezen is gaat het over een APG motor. Kijk, dat hadden ze me niet verteld (dat de ITM6U ook als volgsysteem kan werken) Is dat altijd bij breedband Lambdasondes?
Blijft alleen vreemd dat het lampje aan blijft gaan, ook als ik het mengsel 20% rijker heb gemaakt maar je kunt je dus afvragen, 20% van wat?
Verder heeft iedereen recht op een eigen mening.

Bedankt voor je bijdrage.

M3GTDRIVER 0

18 jaar

En je kunt je afvragen hoe jij bij een G3 systeem het mengsel 20% rijker maakt?

Hakeem, je hebt in een vorig bericht uitgelegd dat het LPG systeem een 'volgsysteem' is. Als ik dus het benzine systeem 20% rijker maak dan zal het LPG systeem ook wel 20% rijker worden toch?

Mvg M3GTDRIVER

PS en de beste wensen voor 2006

M3GTDRIVER 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.