auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: Na balanceren, rammel je zoiets uit de auto

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hetvolgende probleem,

Opeens was bij deze auto een lichte trilling in het stuur te voelen, net alsof je op een half platte band rijd zeg maar, dit deed hij bij +/- 70 - 100 km/h, na een inspectie kwam je er al snel achter dat het balanceer loodje links voor verdwenen was, zo verholpen dacht ik,

Met de auto zijn ze vervolgens langs de bandenboer gereden en hun hebben het linkervoorwiel opnieuw gebalanceerd, echter hierna trilde hij erger dan zonder lood erop, dag erna weer terug gegaan en toen alle 4 de stalen wielen ( winterbanden ) gebalanceerd, na dit te hebben gedaan rammel je bijna letterlijk uit de auto, hij begint te rammelen en te trillen bij een 60 km/h en naarmate je harder gaat rijden, hoe erger het ook word, 120km/h is er niet meer mee te rijden!

Weer de bandenboer gebeld om te vragen wat ze gedaan hadden, nu komen ze ineens met het verhaal dat de banden slecht zijn, deze alle 4 gecontroleerd maar niks te zien! Dus geen hoogte slag in de band, geen vlakke stukken erin, en ook niet onregelmatig afgesleten!

Profiel voor is 4 mm en achter 3, erg best zijn ze dus niet meer, maar dat het nu ineens aan de banden ligt volgens hun, kan ik me echt niet voorstellen, voor het balanceren was de trilling amper merkbaar, nu lijkt het wel of je zonder lood op de velgen rond rijd, echt waardeloos om mee te rijden op deze manier.

Iemand een idee ? Kan ze slecht voor de 3e keer laten balanceren in de hoop dat het dan weg is, maar toch vind ik dit vreemd.

Geplaatst door

stefan84 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je niet effe 4 andere wielen om te proberen

Hoeveel profiel moeten mijn winterbanden hebben om veilig naar de wintersport te gaan ?
Wij adviseren bij een band die niet ouder is als 4 jaar een minimum profieldiepte van 4 mm (is de band niet ouder dan 5 jaar dan is ons advies 6 mm restprofiel ,als de band ouder is dan 5 jaar is overweging van vervanging zeker aan te bevelen dit ivm. de natuurlijke verandering van de rubber-hardheid ).

Als de wielen slecht zijn uitgebalanceerd voel je dit het meeste op 110 kmph ... zoniet is het iets anders
het is in elk geval een draaiend onderdeel....

klefroid 0

13 jaar

vaak de binnenste homokineten droog

In Duitsland worden winterbanden met minder dan 4 milimeter profiel als zomerbanden beschouwd.
En winterbanden zijn verplicht en er worden bekeuringen uitgedeeld.

oldford 0
badge

13 jaar

Met de auto word niet echt veel gereden en deze banden zijn 3 winters mee gereden, puur met sneeuw ivm met de alu velgen.

Homokineet kan, maar lijkt me niet, je hoort het echt van achteren komen zo lijkt het wel..

Een band kan altijd slecht zijn, oke, maar dat je nu zowat uit de auto rammelt lijkt me toch geen toeval na het balanceren.

Ik wissel in het weekend eens de banden van voor naar achteren, eens kijken of het nu voor merkbaar is ipv achteren, als dat het geval is, rij ik eens langs een andere bandenboer om de balans te laten controleren, mocht die bij hun dan ook goed zijn, dan moet het haast wel aan de band liggen, al vind ik het wel een vreemde zaak, of is het puur toeval.

In Duitsland mag je met de vrachtwagen op kale banden rijden ( uiteraard wel waar geen draad uitkomt ) maar dit is ook een regel die nergens op slaat, bovendien is het erg gevaarlijk, je ligt wel iets vaster op de weg als een personen auto, maar als je dan iets merkt dan is het ook echt te laat en kunnen er vervelende ongelukken gebeuren.

@Kurt,

Hoe kom je bij die beredenatie van die 110km/h ?? Dus als ik de auto alleen voor in stad gebruik, dan hoef je nooit te balanceren omdat hij toch niet trilt bij lage snelheid..

stefan84 0

13 jaar

Zo moet je het niet zien he... ik probeer gewoon enkele dingen uit te sluiten.
Als je nieuwe banden steekt is uitbalanceren maar een kleintje...
Ik heb enkele jaren ervaring opgedaan in bandencentrale vandaar.
maar in principe als je 70 rijd ga je idd geen last hebben van slecht of niet gebalanceerde wielen of het moet zijn dat de velg beschadigd is of van zeer goedkope kwaliteit.
Of je hebt een bandenboer die echt niet weet waar ie mee bezig is maar om zo een trillng te bekomen hoe jij die beschrijf heeft dit al niet meer met een loodje van 10-20 gram te maken...

klefroid 0

13 jaar

[quote=robby10030]vaak de binnenste homokineten droog[/quote]
Ik ga mee met jouw redenering.

klefroid 0

13 jaar

Stefan

Waar trilt het nu ? voor of achter ?
Eerst vertel je dat het trilt in het stuur, een paar topic's verder trilt het achter....

Vraag mij af of de auto wel trilt, zijn het niet je handen ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

In limburg balanceren ze nog op een kegel met waterpas.....wellicht gaat het daar fout.



Gr John

Paul,

In eerste instantie trilde hij aan de voorzijde, links voor was na inspectie het loodje verdwenen, toen is deze opnieuw gebalanceerd, nu leek het trillen erger te zijn geworden, dus weer terug geweest de dag erna en hebben ze alle 4 de wielen gecontoleerd en opnieuw gebalanceerd, meid rijd weg en schrok enorm van de wagen, er was gewoon letterlijk niet meer mee te rijden.

Nu kon ik het vanavond niet laten en ben weer erheen geweest, nogmaals de wielen gecontroleerd en gelijk het probleem gevonden, de band rechts achter was het probleem, hier zaten 2 grote eieren in, blijkbaar is dit pure toeval geweest en is het tijdens of na het balanceren gebeurt omdat het toen ook flink erger werd, en het dus leek alsof ze niet goed gebalanceerd waren.

Kan altijd gebeuren natuurlijk..

Nog even een foto van de band op de 2 bolle plaatsen, het is niet van beste kwaliteit maar je ziet het wel.

[url=http://img209.imageshack.us/i/dsc00794q....][img]http://img209.imageshack.us/img209/8794/...[/img][/url]

[url=http://img27.imageshack.us/i/dsc00795py....][img]http://img27.imageshack.us/img27/9982/ds...[/img][/url]

Bij deze is het dus opgelost.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

[quote=oldford]In Duitsland worden winterbanden met minder dan 4 milimeter profiel als zomerbanden beschouwd.
En winterbanden zijn verplicht en er worden bekeuringen uitgedeeld.[/quote]
Maar je krijgt er geen bekeuring voor aldaar als het profiel minder dan 4 mm is op winterbanden. Ook daarvoor is de wettelijke eis 1,6 mm. Toevallig vorige week op een Duitse tv-zender aan de orde geweest in een soortgelijk consumentenprogramma als hier 'Radar" en "Kassa" in Nederland.

moderator 0
badge

13 jaar

Lijkt me sterk dat een bandenboer dit niet gezien heeft, is het niet met balanceren dan wel met demonteren van de wielen.


Gr John

Ja ik vond het ook vreemd John,

Het kan toch niet zo zijn dat ze zo'n band nog doen balanceren en die meid er gewoon vrolijk mee laten rijden, ze zeiden wel dat de achterbanden slecht waren, ik dacht dat ze daar het profiel mee bedoelden.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.