Seat Ibiza: Ibiza slaat niet aan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Hallo,

ik heb een ibiza van 2000, het is het 6k model. Het probleem doet zich nu voor dat hij van de ene op de andere dag niet meer wil starten.
De startmotor draait als een trein, maar hij slaat niet aan.
Hij heeft een vonk, krijgt brandstof, heeft geen startblokkering voor zover ik weet, een goede bobine, bougies + kabels, distributieriem is ok en staat goed, en toch doet hij niks.
Wat ik nog niet gecontroleerd heb en wat ik vond op fora; uitlaat verstopt of de hallgever defect ( maar dan heb je ook geen vonk, of zie ik dat verkeerd).

Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik dat graag.

Tonnepon

Geplaatst door Tonnepon (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad,als de hall gever niet werkte,had je ook geen vonk. je zegt dat hij brandstof krijgt,maar spuiten de injector(en) ook in??
heb je ook een goede vonk??
bij een dichte kat loopt hij meestal wel even,maar je kunt het wel proberen hem even los te halen...

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Ik krijg iig brandstof tot de injectoren, ik weet eigenlijk niet zeker of de injectoren wel inspuiten, ik zal daar nog even naar kijken.
Nog een tip hoe ik dat snel kan zien?
De vonk is wel goed, bobine doorgemeten die was ook prima.

Ik zal morgen de injectoren en de kat eens even nader gaan bekijken.
Bedankt.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik heb heb speciaal gereedschap om snel te kunnen kijken of de injectoren tikken,maar je kunt het proberen om een schroevendraaier erop te houden en dan je oor tegen het handvat. als het goed is moet je tikken horen (goed luisteren). Of nog beter;even met een led-spanningszoeker op de stekker meten. tijdens starten moet hij knipperen.
Maar dit alles zegt nog niks over of de injector ook echt inspuit. Even de injector(en) loshalen en starten met stekker erop,dan moet je het kunnen zien.
succes!

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Ik zal er vanmiddag eens naar kijken, zal daarna even een update geven.
Bedankt voor je reactie wederom

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Nou, de uitlaat is niet verstopt iig. Beetje jammer dat ik mijn multimeter nergens kan vinden. Terwijl ik wacht op een vriend die zijn meter langsbrengt, zat ik te denken aan de startblokkering.

Ik weet niet zeker of dat er standaard op zit, en hoe ik daarachter kom, in de boekjes staat niks. En er branden ook geen lampjes op mijn dashboard. En daarnaast, als de startonderbreker defect is, wat onderbreekt hij precies? Ik lees verscheidene posts over de branstofpomp, startmotor, etc. Als iemand dat voor me kan ophelderen zou dat fijn zijn.

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Heb de injectoren doorgemeten, doen het prima. Toch maar even het het blok met injectoren eraf getrokken zoals je al zei Maarten, maar deze doen het ook.
Nu ben ik echt in de war, alles lijkt het te doen en toch start hij niet.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ton,

Startblokkering heb je er zeker opzitten, maar hier zal ook je probleem niet zitten, meestal slaat de motor aan en ook gelijk weer af na 1 sec.

Je kunt ook eens een scheutje benzine in de inlaat spuiten, terwijl je iemand anders laat starten, loopt hij nu wel even, dan is het een brandstofprobleem, dan kan een zekering of relai zijn, ook kan de pomp kapot zijn of niet worden aangestuurd, een kabelbreuk in voedingskabel is ook mogelijk.

Maar eerst eens ff afwachten op je multiemeter, dan kun je al wat meer.

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Onze posts hebben elkaar net gekruist denk ik Stefan.
Meeste van je tips heb ik dus al geprobeerd en helaas werkten die niet. Scheutje benzine heb ik ook al geprobeerd, gaf ook geen resultaat helaas.
Alle zekeringen had ik ook al gecheckt, nergens een probleem.

Die vriend van me had het idee of er misschien iets was met de luchttoevoer, misschien wat vergezocht, maar zoveel opties zie ik nu ook niet meer.
Het luchtfilter ligt eraf nu, dus daar kan er niks verkeerd zitten. Kan er onder het gasklephuis nog wat verstopt zitten waardoor hij niet start?

Bedankt voor jullie reacties. Altijd fijn als mensen meedenken

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ton,

Ja klopt, ik zag je je post staan die je eerder dan mij geplaatst had.

Maar heb je de mogelijkheid om hem uit te lezen ?

Welke motor ligt er eigenlijk in ?

Wat je eventueel wel een kan doen, meet eens de spanning op de ontsteking of bobine tijdens het starten, als de spanning te ver weg zakt door bv een defect contactblokje, kun je dat probleem ook hebben...

Sommige hebben ook nog een aparte krukaspositie sensor op het onderblok zitten, aan de kant van de radiateur, naast de versnellingsbak.

Komt de toerenteller ook uit de hoek indien je aan het starten bent ?

Gr Stefan

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Er ligt een 1.6 ALM blok in als ik het goed heb.
De spanning zakt niet weg tijdens het starten, er lijkt niks mis te zijn met het elektrische gebeuren, alle bougies vonken flink.
De toerenteller komt niet uit de hoek tijdens starten.
Ik vind het heel vreemd, de startmotor draait als een trein, er komt brandstof in de kop en er is een vonk, het is mij echt een raadsel waarom hij niet start. Ik heb wel het idee dat hij wat moeizaam draait, maar misschien is dat omdat hij koud is.


Het was me niet helemaal duidelijk wat je met die krukaspositie sensor wou. Even doormeten oid?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Indien de toerenteller niet uit de hoek komt, komt er ergens geen signaal vanaf, dat kan van de BDP ( krukaspositie ) sensor komen bv, misschien dat hij nu wel vonkt, maar niet op het juiste moment ?

Bij sommige motoren kun je bv de stekker van de ontsteking aftrekken en hij blijft gewoon doorlopen, zal dan alleen op het signaal van de bdp sensor lopen.

Heb je de mogelijkheid om hem eens uit te lezen ?

Normaal moet de motor toch op zijn minst wel lopen als hij benzine krijgt, hij vonkt, de timing van de distributie goed staat en hij compressie heeft.

Heb je voor deze problemen nog iets gerepareerd of veranderd aan de motor ?

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

ton,je motor had toch een vonk en de injectoren worden toch aangestuurd?? als je dit zeker weet (en hier ben ik wel vanuit gegaan) zul je ook een toerentalsignaal hebben.

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

@Stefan
Ik kan hem niet uitlezen, heb daar de apparatuur niet voor helaas.
Morgen zal ik een blik werpen op die sensor. Er zit geen sprankje leven in als ik hem start op het moment, en dat lijkt me erg vreemd met een vonk en brandstof. Hij zou toch op zijn minst iets van ontsteken daardoor moeten krijgen.

Ik heb verder niks gedaan aan de auto, ik heb hem weggezet en toen ik hem wou starten paar dagen later deed hij dus niks meer.
De startmotor was wel wat "lui" als ik er maar een term aan moet geven. Bij koude start komt hij dan zeg maar een paart slagen rond zakt dan 1 of 2 slagen wat weg en begint dan te draaien als normaal. Hij startte altijd verder. Als hij warm was dan had ik dit niet. Het voelde eigenlijk als een soort van vertraging in het op gang komen van de startmotor.
Maar aangezien de startmotor nu ook gewoon draait, evenals de aandrijfriem etc. zie ik niet in hoe hij nu helemaal defect zou kunnen zijn, of hoe dit van invloed op het niet starten is.
Of praat ik nu onzin en heb ik de hele week zonder auto gezeten terwijl ik het probleem al wist. /facepalm

@Maarten
Ik moet erbij zeggen dat mijn accu wel erg dood is op het moment door al dat starten. Ik zal hem morgen aan de kabels nog eens testen op het toerental.
Maar goed, wat wil je hieruit afleiden? Ik heb de distributieriem e.d al bekeken, alles wordt aangedreven. Dat zou een aanleiding zijn voor defecte sensor?
En het klopt idd dat hij een vonk heeft en dat de injectoren worden aangestuurd.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

de aansturing van de bobine/injectoren komt uit de computer. de computer schakelt deze actuatoren pas aan,als een een toerentalsignaal is. en die heb je dus kennelijk. misschien kun je eens proberen de auto aan te slepen. zet m in z'n 2 en begin te trekken. slaat hij nu wel aan??

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Update:
De auto geprobeerd aan te slepen, en met wat doorzetten kwam hij van heel ver weg toch aan de praat. Blokje om geweest, even de ringweg op etc.
Hij houdt af en toe een beetje in, als ik optrek en als ik flink accelereer. Enfin, de auto weg gezet, uit gedaan en proberen te starten, en met veel moeite kwam hij tot leven.
Even naar binnen geweest om mijn handen te wassen, en toen ik hem weer wou starten... je raad het al, hij sloeg weer niet aan.

Ik heb nog even gekeken naar de toerentalmeter, en die komt gewoon van zijn plek als ik hem start.

Hopelijk zegt dit jullie nog wat, want ik heb echt geen id meer.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ton..

Moeilijk zo achter de pc, maar draait de motor tijdens het starten net zoals voorheen of merk je een ander geluid ? Niet dat je dalijk wat compressie mist en zodoende slecht aan wilt slaan.

Misschien kun je eens een opname maken tijdens het starten en die op youtube plaatsen.

Mocht daar niks mee mis zijn, dan zou ik even langs de garage om de hoek rijden om hem eens uit te lezen, wellicht helpt dat je wat meer naar het zoeken in de goede richting.

Gr Stefan

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Hij doet precies hetzelfde als voorheen, startmotor draait, zelfde geluid. Ik zal even zien of ik een filmpje kan maken zo.

Als mijn toerentalmeter het doet, dan kan de bdp of g28 sensor, of hoe het ook precies heet, niet defect zijn?

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

http://www.youtube.com/watch?v=EfBPTD6zC... gemaakt en geupload met mijn iphone, de kwaliteit is niet super. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik had vandaag precies dezelfde klacht in onze werkplaats gekregen. Zelfde bouwjaar en motorcode, alleen had ik een cordoba ;-)

Ook niet aan te krijgen in het begin en als hij liep hield een beetje wat in bij acceleren. Uitgezet en na 2 uur ook niet meer aan te krijgen. Wel brandstof en vonk. Toch de secundaire spanning even gemeten met bobinekabel los. Normaal moet zo bobine 30.000 Volt halen, maar deze bleef steken op zo 8000 Volt. Genoeg om een vonk over te laten springen in een vrije ruimte, maar in cilinder waar een compressiedruk aanwezig kan dit problemen geven.

Een beetje technisch verhaal, maar uiteindelijk kwam het er op neer dat de bobine defect was, terwijl hij toch een vonk leverde. Ik had de luxe om een nieuwe uit het magazijn te halen en wist ik het dus zeker. Die heb jij helaas niet. Je kan wel even bougie van cil. 4 eruit draaien. Daar kan je makkelijk bij. Als die stinkt naar benzine weet je ook dat hij wel inspuit.

Suc6

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Alex,

bedankt voor je mail. Dat klinkt hoopvol! Ik ga morgen direct even een nieuwe regelen.
Ik houd jullie op de hoogte.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Alex76]Toch de secundaire spanning even gemeten met bobinekabel los. Normaal moet zo bobine 30.000 Volt halen, maar deze bleef steken op zo 8000 Volt. Genoeg om een vonk over te laten springen in een vrije ruimte, maar in cilinder waar een compressiedruk aanwezig kan dit problemen geven.[/quote]
alex,hoe heb jij dat gemeten als ik vragen mag?

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Vragen mag natuurlijk altijd Maarten,

Met de uitleeskast VAS5051B die bij de VAG dealers staan zit een functie op dat je de secundaire spanning kan meten met een tang die je om de bougie- of bobinekabel plaatst. Een handige functie die ik wel vaker gebruik.

Bijvoorbeeld bij wat versleten kabels, rotor of verdeler kan je er soms uit halen. Dan ligt de ontstekingspanning vrij hoog en kan je dus wel eens startproblemen hebben die zo een beetje naar voren kan halen. Geeft wel wat zekerheid als je een nieuwe set adviseerd. Dan zie de ontstekingspanning vaak met zo 8KV dalen. Heb helaas geen voorbeeld scoopbeeld voor je bij de hand. Had er vandaag wel wat uitgedraaid.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

prachtig alex, volgens mij een heel goede manier van diagnose stellen! (en je kunt de klant een goede uitleg ervan geven)
Het zou zomaar kunnen dat dit inderdaad het geval kan zijn bij de ibiza...

Tonnepon (0), 13 jaar geleden

Alex,
het was idd de bobine! Bedankt voor de gouden tip. Ik heb hem nog nooit zo snel zien starten :)
Alle anderen die hebben gereageerd ook hartelijk dank voor jullie advies.

Gr. Ton

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Thanx voor je feedback Ton. Misschien weer nuttig voor de andere lezers met dezelfde klacht.

Tara81 (0), 6 jaar geleden

Hallo

Wie weet waar de startmotor bij een Seat Ibiza van 2000 1.6 benzine zit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.