👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
ik ben sinds 3 maanden in het bezit van een seat ibiza
deze is verkocht met beurt bij een seat dealer.
Nu heb ik inmiddels 4000km gereden met vakantie erbij en in 2 weken tijd op vakantie heb ik er al 3 liter olie bij moeten doen.
Hiermee ben ik terug gegaan naar de dealer maar deze beweren dat dit nu opgelost moet zijn met een toevoegende vloeistof bij de olie.
Dat is gebeurd maar nu verliest hij nog steeds olie zonder dat hij aan de buitenkant lekt.
En bij de dealer beweren ze dat het niet kan terwijl het toch echt zo is.
Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de olie niet naar buiten lekt, dan verbruikt de motor het.
Mechanisch probleem in de motor of een probleem met de carter ventilatie.
Heb je last van rookpluimen uit de uitlaat?
Hoeveel olie gebrukt de motor op 1000 kilometer?
Kwaaltje bij deze motoren, rammelt hij ook al ? Zo ja, dan hoor je waarschijnlijk rammelemde zuigers ( kantelende zuiger..
Hoeveel heeft hij gelopen, tussen de 125000 en 175000 ergens ?
Een toevoeging help over het algemeen nooit bij de olie, en als het wat doet is het maar voor even..
Ik denk dat dit vroeg of laat uit gaat lopen op een nieuw of ruil onderblok..
Dit zijn echt niet de beste motoren wat dat betreft, en dat zal je dealer ook wel weten maar doet nu net of de neus bloed..
Heb je iets van garantie erop ?
Gr Stefan
14 jaar
hij rammelt niet en rook ook niet.
ik maak nu niet veel km meer maar op vakantie is 2000km geweest en in die 2 weken heb ik er 3 liter bij moeten vullen.
en de auto heeft in totaal nu 65000km gelopen dus dat is niet zo veel dat je zulke kwaaltjes al zou verwachten.
ik heb al meerdere problemen gehad met deze auto en ze zijn bij deze dealer ook niet echt behulpzaam als het gaat over garantie problemen.
ik heb 3 maanden garantie en die zijn nu net voorbij maar ik heb dit olie probleem al eerder gemeld.
maar ze proberen je gewoon weer weg te sturen tot je uiteindelijk geen garantie meer hebt en dan zit ik met een probleem auto terwijl ik hem heb gekocht bij een echte seat dealer en dan zou je zulke dingen toch niet verwachten.
14 jaar
Kijk, dat is wat ik bedoel..
Vroeg of laat, krijg je deze problemen, een kantelende zuiger kan niet meteen kwaad, maar klinkt niet bepaald mooi, ook voor de verkoop niet!
Maar dat olie verbruik is nu erger, indien je optijd bijvuld is er niks aan de hand, maar het is wel al extreem nu, in elk geval veel te veel...
Wat moet dat gaan geven als je nog eens 10.000de km's verder bent ?
Ik ken er nog 2, dezelfde motor en bouwjaar en deze hebben nu 85.000 gelopen, nog zonder bijgeluiden en zonder een druppel olie te verbruiken, en zijn ook gekocht bij een km-stand van 25000..
Misschien nog een tip voor komende winter, laat je carterventilatie eens bekijken, daar zijn ook veel problemen mee, en met wat pech loopt de motor dan zo kapot indien dit niet in orde is..
Je kunt ook even de zoekfuntie gebruiken over deze motoren, daar vind je ook genoeg..
14 jaar
Is 3 maanden garantie niet wat (te) kort? Ik dacht dat een Bovag-lid minstens 6 maanden garantie moet geven.
Lid van de ANWB? Bel eens met de juridische dienst. Zeker als je het olie-probleem al binnen die korte termijn van 3 maanden gemeldt hebt.
Oke,deze blokken verbruiken altijd olie en rammelen ook bijna altijd,maar 3 liter op 2000km is toch echt veel te veel,hier moet je het niet bij laten bij deze dealer.
Ik denk dat je olieschraapveren slecht zijn omdat je geen uitwendige lekkage hebt.
Als ik jou was zou ik toch stappen gaan ondernemen.
dus het is wel degelijk een vaker voorkomend probleem volgens jullie, terwijl de dealer ontkent dat hij zoveel kan lekken zonder echte lekkage en zij doen net of het niet kan.
en dat is mijn woord tegen dat van hun en niemand kan mij garantie geven dat het ook inderdaad niet goed is en bij de dealer doen ze net of ik gek ben en of ik sta te liegen over 3liter olie.
dus waar kan ik dan terecht om het te repareren want ik heb behoorlijk wat geld bij moeten betalen en dan zit ik al meteen met een hoop onkosten als hun blijven ontkennen.
iedereen alvast bedankt voor de snelle reacties
14 jaar
Welke olie heb je erin zitten ?
Er zou eigenlijk 5w40 in moeten maar 10w40 is ook prima en het verbruik wat minder.
Ik heb er ook een paar van deze in onderhoud die ongeveer 1L op de 1000 a 1500km gebruiken maar in jouw geval is inderdaad wel erg veel.
Ga eens voor de flauwekul langs een andere dealer en leg je probleem voor, zeg dan niet dat je deze ook bij een Seat dealer gekocht heb, en kijk wat hun daarop te zeggen hebben..
14 jaar
stefan,
deze vlieger gaat in dit geval niet op om de dood eenvoudige reden dat de dealers van dit merk bij elkaar in de historie kunnen kijken.
als hij een ander dealer bezoekt met dit probleem zullen ze het zeker natrekken en dan staat de ts voor jan met de korte achternaam.
gr john
Oke John,
Dan beter gezegd, rij eens langs een andere garage voor een second opinion en laat hun eens een oordeel trekken..
Gr Stefan
14 jaar
ik heb al een aantal andere garages gebeld maar die durven er niks over te zeggen en dan moeten ze hem echt nakijken willen ze meer weten dus ik blijf toch maar aandringen bij de dealer in de hoop dat het toch nog word opgelost maar het is geen prettige gedachten om zulke problemen al te hebben na 2 maanden je auto te rijden.
in ieder geval iedereen bedankt voor de info
14 jaar
metaalboer
Maak je klacht nogmaals schriftelijk kenbaar bij de dealer.
Dan staat er namelijk wat op papier....
Gr. paul
metaalboer,
er zijn 2 mogelijkheden....1e is een andere motor 2e is dat ze de auto terugnemen.
gr john
ik kan hem waarschijnlijk inruilen maar er staat nu niks voor mij bij in de showroom en als je over de inruilprijs begint willen ze eerst weten wat je terug wil kopen dus dat is allemaal vaag en er veranderd erg weinig de laatste weken bij hun in de showroom dus dat duurt nog wel even voordat ik meer weet en als hun straks met een te lage inruilprijs komen dan valt er over een paar maanden niets meer te regelen.
En dan het 2de probleem als ik weer een seat ibiza terug koop welke motoren zijn er dan wel goed want als dit vaker voorkomt loop ik dat risico met de volgende auto weer.
14 jaar
Ook de Golf e.d. met dezelfde motor heeft dit euvel..
En een te lage inruilprijs ? Je koopt een auto met een zwaar defect, en doen nu moeilijk als je gaat klagen..Sjonge..
Zou zoals Paul zegt eerst beginnen met een brief op te stellen, anders ben je dalijk weer weken of maanden verder en dan kan het nog eens lastig worden.
14 jaar
oke maar is dat alleen de 1.4 74kw of ook de 63kw en 55kw ?
en is dit euvel vanaf een bepaald jaartal wel opgelost of hebben ze deze kwaal nu nog steeds ?
alvast bedankt
14 jaar
De 55 KW het meest naar mijn ervaring,maar de 1e waren het slechtst en nu komt het sporadisch voor bij de latere modellen.
Inderdaad bij de meeste 1.4-16V motoren tussen 1998 en 2003, deze zitten in golf4, polo9n, seat ibiza, seat arosa, seat cordoba. Motorcode AHW is zo ver ik weet het ergste.
oke bedankt voor deze informatie dat maakt het al een stuk duidelijker.
maar de nieuwere modellen hebben die deze klacht helemaal niet meer of verbruiken die ook veel olie maar niet zo extreem veel ?
14 jaar
Ik heb een seat cordoba uit 2003 en een vw polo uit 2002, beide met motorcode AUA, deze hebben nagenoeg geen olie verbruik en rond de 120.00km op de teller staan op dit moment schat ik.
als ik hem kan inruilen tegen een ibiza van na 2004 die dit olie probleem niet zouden hebben.
en dan word het waarschijnlijk 2006 of 2007 welke motoren zijn dan het beste de 1.6 16V 77Kw of de 1.4 16V 74Kw.
en wat is het voor of nadeel ven de 1.6 i.v.m. de 1.4
14 jaar
Dat durf ik je niet te zeggen, misschien een van de andere gebruikers hier op het forum ?
Wat is dat voor waanzin om je auto in te gaan ruilen terwijl je garantie hebt.
Aangetekende brief naar garage met dit probleem,bovag inschakelen.
oliepiel door garage op max laten zetten km stand op laten schrijven door garage.
Dan gaan rijden en elke week/2 weken op een vaste dag naar de garage en oliepeil af laten lezen.
Doe dat 3000 km en je hebt een aardig overzicht van het verbruik.
Hun moeten het maar oplossen,zoveel olieverbruik duid op een defect aan de motor.
Ze staan bekend om hun olie verbruik maar niet zo ekstreem.
Willen ze niet over de brug komen second opinion bij de ANWB of ander bovag bedrijf.
Hier niet mee akkoord gaan.
Dit is gewoon de kluit belazeren.
14 jaar
[quote=metaalboer]ik heb al meerdere problemen gehad met deze auto en ze zijn bij deze dealer ook niet echt behulpzaam als het gaat over garantie problemen.
ik heb 3 maanden garantie en die zijn nu net voorbij maar ik heb dit olie probleem al eerder gemeld.
maar ze proberen je gewoon weer weg te sturen tot je uiteindelijk geen garantie meer hebt en dan zit ik met een probleem auto terwijl ik hem heb gekocht bij een echte seat dealer en dan zou je zulke dingen toch niet verwachten.[/quote]
Wat voor soort garantie praten we hier over...??
Bovaggarantie?
Volledige garantie?
Eigen vorm van garantie?
Wat?
Kleine letters van de garantie goed gelezen?
Indien men garantie heeft en er ontstaan problemen, dan moet men dit SCHRIFTELIJK kenbaar maken met daarbij het verzoek om het gebrek te verhelpen. Mondelinge afspraken leiden alleen maar tot selectief geheugenverlies bij diegene die het geld gaat kosten...
Probleem hier is echter dat de auto voor de rest verder wel rijdt en dus de mate van olieverbruik het discussiepunt wordt.
Dat is dus glad ijs.
Heb ervaringen gehad met zo'n fijne Fiat Stilo Abarth die vanaf het begin olie zoop.
Uiteindelijk wel een liter per 800 km terwijl de achterkant van de auto NIET vet was en de onderzijde ook niet, de auto niet rookte en niet lekte....
14 jaar
ik heb de bovag ingeschakeld en ik ben in onderhandelingen over het inruilen van deze auto zonder extreem prijs verschil.
de 1.4 16V daar heb ik nu al teveel problemen over gelezen en zelf gehad en dat word het zeker niet meer.
maar heeft het model van 2008 met 1.6 16V ook dezelfde klachten als het gaat over olie verbruik of andere klachten ?
of kan ik deze wel met een gerust hart kopen ?
en natuurlijk iedereen weer hartelijk bedankt voor de reacties
14 jaar
Ik neem dus aan dat je gebruik maakt van de Geschillencommissie van de Bovag?
Dan neem ik ook aan dat je weet dat een eventuele uitkomst van deze commissie BINDEND is....?
14 jaar
ik heb van de bovag nog niets gehoord maar het gaat idd via de Geschillencommissie.
Er word nu een gebruikte motor aangeboden met minder km dan de motor die erin ligt volgens hun.
maar dat is en blijft voor mij de vraag of die km stand ook idd lager zijn.
Gaat dit altijd zo met een 2de hands motor blok?
en is het mogelijk om zonder extreem hoge kosten een 1.6 motorblok erin te laten leggen in plaats van 1.4 ?
en is dat makkelijk goed te keuren bij de rdw en wat zijn daarvan de kosten iemand ervaring ?
14 jaar
Op zich niet een raar aanbod. Wie neemt de kosten voor het vervangen van de motor voor zijn rekening?
Zit er dan ook nog enige vorm van "garantie" op de motor voor het geval deze motor hetzelfde euvel heeft?
Even een 1.6 erin lepelen is wel mogelijk maar vergt nogal wat aanpassingen (technisch EN electronisch) die de auto qua leeftijd niet echt meer waard is. Je kunt dat ook niet verlangen van de garage. Mocht je dat echter TOCH PERSE willen, dan zul je ZELF voor alle meerkosten moeten opdraaien. De garage moet "de fout" herstellen en door het aanbod van een andere motor voldoen zij in alle redelijkheid aan hun verplichting. Jij had de keuze al gemaakt voor een 1.4 dus is het ook redelijk dat die er weer in komt. Of die km. stand klopt, dat zul je dan moeten nagaan bij de sloper waar dat blok vandaan komt. Gerenommeerde gecertificeerde slopers houden dat soort zaken redelijk goed bij maar ja, keihard bewijs heb je pas als je de auto kunt checken waar dat blok uit gaat komen.
14 jaar
kosten zijn voor hun rekening en ik krijg 3 maanden garantie op het motorblok en dat is niet echt veel.
ook de km stand en onderhoud is een vraagteken.
ik kocht deze auto omdat er netjes onderhoud boekjes bij zaten en NAP aanwezig was en nu heb ik nog een motorblok zonder onderhoud geschiedenis of zekerheid dat deze km kloppen.
en idd de bijkomende kosten voor een 1.6 zullen voor mijn rekening zijn maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat de kosten dan ongeveer zijn.
14 jaar
Durf zo geen bedrag te noemen voor een ombouw naar een 1600.
Het zou kunnen dat je een andere versnellingsbak en koppeling moet monteren, de ECU van een 1600 is ook anders, of de motorsteunen identiek gelocaliseerd zijn weet ik zo niet. Uitlaat? Aandrijfassen? Startmotor? Overige electrische componenten?
Ik ben bang dat de meerprijs het gewoon niet meer waard is.
Misschien is het een betere optie om te vragen of je ZELF een ander 1400 blok mag opzoeken waarvan de km. stand WEL bekend is, temeer omdat je de auto gekocht hebt voor een bedrag wat gerelateerd was aan de originele km. stand van de motor. (aan de andere kant: weet je zeker dat je oude blok ook het originele blok af-fabriek was...?) Onderhoudshistorie van zo'n sloop-blok is altijd afwachten en meestal onbekend omdat de demontagebedrijven de onderhoudsboekjes echt niet bij motorblokken bewaren..... De km. standen noteren ze echter vaak wel.
Ik denk dat het een redelijke vraag is om een blok te laten monteren met een km. stand die dicht bij die van het oude blok ligt. Daarentegen kun je niet echt verlangen dat je een blok terugkrijgt met EXACT dezelfde km. stand. Zou wel fijn zijn, dat begrijpt iedereen. Een blok met een iets hogere km. stand is dan niet een onredelijk aanbod. Als kleine compensatie zou je dan nieuwe olie, filters en koelvloeistof kunnen vragen. Of (indien van toepassing en noodzakelijk: nieuwe distributieriem).
14 jaar
En toch zou ik niet een 1.6 gaan monteren.je moet inderdaad het een en ander aanpassen.De bak/koppeling/aandrijfassen/steunen enz zouden gelijk KUNNEN zijn,maar inderdaad de ecu is anders,de kabelboom kan verschillen en daar komt bij dat als je later een probleem hebt met iets dat het zoeken op chassisnummer al niet meer kan omdat er een andere motor in hangt.
Ik zou gewoon voor een goede originele 1.4 gaan.
ik krijg 3 maanden garantie op het motorblok
en laat hem toch maar vervangen voor een 1.4 ik heb immers niet veel andere keus
hebben kantelende zuigers nog nadelige gevolgen voor de katalysator of andere onderdelen ?
14 jaar
Het kan opzich niet veel kwaad, of je er vrolijk van word is een 2e..Het geluid zal licht aanwezig blijven en bij verkoop is dat een misser..
Kan geen kwaad voor de kat e.d.
Als je hem weer terug hebt, hou dan de eerste tijd je oliepeil in de gaten, ze lusten nogal een slok, maar ook dat is niet te zeggen, zo heb je er ook rond rijden die geen druppel gebruiken..
14 jaar
wanneer er sprake is van kantelende zuigers is er altijd sprake van enigemate van olieverbruik.
Olieverbruik is ALTIJD slecht voor de kat destemeer in zo'n geval..
Gr. paul
een zwaarder geluid komt er de laatste tijd wel vanaf de uitlaat heb ik het idee maar ik weet niet of het hiermee te maken heeft en of het echt kwaad kan.
en welke onderdelen zijn er verder nog gevoelig voor schade in dit geval ?
alvast bedankt voor de snelle reacties
14 jaar
het motorblok is vervangen en nu maar hopen dat dit motorblok wel goed blijft :)
iedereen die heeft gereageerd hartelijk bedankt voor alle informatie want mede daardoor is het nu gelukt om hun te overtuigen van deze problemen.
14 jaar
Ok en veel succes verder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar