Seat Cordoba: OLiedruk schommelt

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Ik heb een Cordoba 1.6 SX welke is voorzien van een oliedrukmeter

Nu is het zo dat bij stationair de meter op 2 staat maar zodra ik gas geef de meter meeloopt tot 5 (max.)

Motor loopt verder prima alleen word de temperatuur van de motor pas goed op temperatuur als ik de kachel uit doe anders blijft de naald op een kwart staan

Is iemand bekend met dit euvel?

Gr Jeff

Bijk

Geplaatst door Bijk (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

BFW (0), 14 jaar geleden

Het is op zich normaal dat de druk schommelt, maar hoeveel normaal is bij Seat weet ik niet.
Het zou kunnen helpen om de olie & filter te vervangen en de sensor.

Bijk (0), 14 jaar geleden

Thanx, waar vind ik die sensor? en dat de temperatuur alleen met de kachel uit op bedrijfstemperatuur komt is dat bekend bij je

BFW (0), 14 jaar geleden

Zit daar niet een VW motor is? Kijk eens op het filterhuis en op de zijkant van de kop.
Al het vervangen van olie, filter en sensor niet helpt kan het een probleem zijn met overdrukventiel (op het oliefilterhuis) verstopping van oliekanaal...

alexander242 (0) PRO, 14 jaar geleden

Oliedruk is normaal. Betreft temperatuur denk ik een thermostaat die een klein beetje open blijft staan. Is voor een ervaren monteur vrij snel te beoordelen door even aan de slangen te voelen. Deze bevind zich volgens mij onder de dynamo.

Bijk (0), 14 jaar geleden

Ok bedankt voor de tips! morgen maar vroeg opstaan en aan de slag ben nl bang dat er zo meer scade kan ontstaan
Auto rookt smorgens nl ook behoorlijk(meer dan andere auto's) maar de vloeistoffen blijven netjes op peil

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

Dat ie smorgens meer rookt dan andere auto's, heb ik ook. Valt niks aan te doen!

Het is btw een 1.6 AFT blok uit een Golf 3 ;)

Bijk (0), 14 jaar geleden

Kan geen kwaad? was een beetje bang voor mn koppakking

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee kan geen kwaad en is condens, krijg je ook van veel korte stukken rijden..

Je probleem van het niet goed op temp komen komt door een slechte thermostaat, deze zit onder op de waterpomp, indien je stuurbekrachtiging hebt, kom je deze aan het los halen, dus niet alleen de pomp maar de hele houder op het blok, anders kom je er niet aan, onder de dynamo zit ook nog een boutje van die steun, kun je bijna niet zien of je moet de dynamo naar voren klappen.

De meter hoort gewoon in het midden te staan, en over de oliedruk, dan is gewoon normaal..

Bijk (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan

Bedankt voor de feedback en ga er van de week mee aan de slag, hou jullie op de hoogte

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

Thermostaat vervangen is te doen! Heb t vandeweek ook gedaan bij mijn SX! ongeveer 2 uurtjes werk OP straat!

Bijk (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen, kan je mij vertellen hoe je te werk bent gegaan?

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

Om te beginnen heb ik mijn auto voor omhoog gekrikt, en op 2 steunen neergezet (zodat de voorkant omhoog blijft staan, zodat je daar onder kan liggen).
Vervolgens heb ik de onderste dikke koelslang (bij het kniestukje) losgehaald, om de koelvloeistof er uit te laten lopen ( wel opvangen!!! anders kan de [milieu]politie moeilijk gaan doen!!).
Na het leeg laten lopen heb ik de stuurekrachtigingspomp losgehaald, en aan de kant geduwd, dan zie je zo het kniestuk naar het blok lopen, deze zit vast met 2 boutjes.
Deze loshalen, en dan zie je zo de thermostaat zitten! Thermostaat er uit, en dan nieuwe er in (LET OP dat je de goede rubbere ring er bij neemt!)

Het terugplaatsen spreekt voorzich! Let wel op dat je de snaar van je stuurbekrachtigingspomp moet spannen! ( pomp omhoog duwen, zodat deze GOED strak staat, en dan de bout met "kartelkraag" goed vastdraaien.!!

Ik hoor het wel als je nog meer beschrijvingen nodig hebt, en anders kan je me altijd mailen!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Deze heeft toch een automatische spanner ?? Begrijp niet wat je wilt zeggen met de pomp goed omhoog drukken ?

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Deze heeft toch een automatische spanner ?? Begrijp niet wat je wilt zeggen met de pomp goed omhoog drukken ?[/quote]
De dynamo heeft een automatische spanner (grote veer), maar toen ik onder de auto lag, en de stuurbekrachtigingspomp vast ging zetten, moest ik heb van onder (onder de auto) naar boven (richting motorkap) duwen om de snaar strak te krijgen!
Je hoeft niet veel kracht te zetten, maar moet m wel spannen (voor wat ik zag zat er geen automatische spanner op.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja klopt Ricardo,

Deze heeft inderdaad een aparte snaar voor de stuurbekrachtiging, en een automatische spanner voor de dynamo..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.