Sinds een week of 2 heeft mijn Cordoba problemen met het toerental bij een koude koude start.
Starten is geen probleem, maar vrijwel direct daalt het toerental dusdanig dat hij afslaat. De eerste +/- 100 meter gebeurt dit bij gas los en koppeling ingetrapt. Wat gas erbij geven houdt 'm dan wel aan de praat. Daarna geen enkel probleem, het euvel met de koude start is 's ochtends erger dan bijvoorbeeld 's middags als het wat warmer/zonniger is.
Ondanks wat tijdgebrek vandaag de gasklep geprobeerd te reinigen; hij was niet echt vies en kon 'm zonder reinigingsmiddel al goed schoonkrijgen. Net weer een koude start geprobeerd en het probleem lijkt van dezelfde aard te zijn, bleef wel draaien maar dat zal morgenochtend waarschijnlijk niet zo zijn.
Ben nog wel van plan om hem binnenkort uit te laten lezen bij de dealer (en de gasklep zal weer ingeleerd moeten worden begrijp ik), maar heb daar de komende dagen geen tijd voor. En mijn schoonvader (automonteur uit de oude doos zeg maar) is ook erg benieuwd...
Wat zou er nog aan de hand kunnen zijn? Mijn schoonvader had het over "misschien een sensortje", maar wist het verder ook even niet.
Alvast bedankt!
Gr. Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is ook mijn 1e gedachte: misschien een sensortje. Koelvloeistof temperatuur met name.
Moet er uit komen met uitlezen en dan live data bekijken - mits de auto koud is. Dus de avond van te voren brengen.
Bedankt voor je antwoord!
Ik wil zelf de koelvloeistof temperartuur sensor eens doormeten, waar kan ik die in een Cordoba vinden en wat zouden de waarden moeten zijn?
Gr. Michiel
14 jaar
Michiel,
Deze vind je als het goed is in het plastice huis, daar komen meerdere koelvloeistof slangen vanaf, in de buurt van de kop zit deze, en de sensor zal een 4 polige zijn, dan moet je meten tussen 1 en 3, dus gewoon de stekker eraf halen en de multiemeter eraan hangen.
Gr Stefan
14 jaar
Bedankt Stefan. Ik zal van het weekend eens op zoek gaan, moet lukken.
Het schoonmaken van de gasklep heeft trouwens wel iets geholpen; na twee keer koude start viel hij niet gelijk stil, nog wel een paar meter later... Daarna weer als een zonnetje.
Als ik weer wat wijzer (of juist niet) dan post ik het weer.
Gr. Michiel
14 jaar
Van het weekend nog een poosje onder de kap gedoken. Had wat meer tijd dus de gasklep nu wat beter gereinigd en dat heeft geholpen (oefening baart kunst). De auto slaat niet meer af na het starten en/of na de eerste meters. Draait wel iets meer toeren, maar moet nog naar de garage om in te leren.
Wel is het zo dat wanneer de motor warm wordt en bij gas los en koppeling ingetrapt, het toerental tussen de 1000 en ong. 2000 toeren schommelt (lijkt zelf gas te geven). Zomaar een halve minuut, dan houdt het weer op. Heeft dat te maken met het nog niet opnieuw ingeleerd zijn van de gasklep?
De koelvloeistof temperatuur sensor heb ik ook gevonden, maar nog niet fatsoenlijk kunnen doormeten. De sensor wijst nl. schuin naar beneden en moet zo op tast priegelen om de juiste polen te meten.
Gr. Michiel
14 jaar
Eerst even de gasklep laten resetten en opnieuw in de basisstand laten zetten.
De mijne leek na het schoonmaken ook zelf gas te geven en na het resetten en opnieuw inleren was dat over.
Grt,
Hans.
14 jaar
Net bij de dealer geweest, gasklep is opnieuw ingeleerd en probleem is verholpen.
Bedankt voor jullie hulp!
Gr. Michiel
14 jaar
Toch nog weer even een vraagje:
Van de week weer eens de airco aangehad. Wanneer deze aanstaat komt het probleem van het schommelende toerental weer terug, dus bij gas los en koppeling ingetrapt. Zomaar net een seconde of 15. Heeft dit misschien iets met (het inleren van) de gasklep te maken?
Ik vind ook dat uitlaat aardig wat meer geluid produceert wanneer de airco aangaat, meer dan voordat er problemen waren. Net met de motorkap open draait hij mooi, zet de airco aan en na 2 sec. hoor je de motor harder gaan draaien en dus de uitlaat harder pruttelen. Maar dit misschien terzijde?
Gr. Michiel
14 jaar
Michiel,
Dat de motor iets harder gaat lopen met de airco aan is normaal, maar niet dat hij weer gaat schommelen, misschien zijn de leerwaardes niet gewist of is het niet helemaal goed gegaan met hem in de basisstand te zetten,
Lekt de uitlaat toevallig nergens ? Het geluid zou je dan ook moeten horen zonder de airco aan maar met wat gas erbij bv..
Gr Stefan
14 jaar
Wat betreft de uitlaat: Gisteren even langs de garage geweest die de uitlaat heeft gemonteerd (niet de Seat dealer). Is nagekeken, uitlaat is in orde. Het harder lopen van de motor met de airco aan was wel iets meer dan gemiddeld, aldus de monteur. Kan de aircopomp zijn, misschien wat te weinig koudemiddel waardoor de pomp blijft draaien en veel vermogen trokt. Moet binnenkort voor een aircobeurt dus we zullen het zien.
Zelf nog onder de kap gekeken, eea gepoetst en wat contactjes gesprayed en het schommelende toerental euvel met de airco aan was weg (?).
Ook nog even langs de Seatdealer getuft. Daar wist de meneer ook niet precies hoe en wat, maar ze kijken weer even wanneer het zich voordoet.
Tot zover weer.
Gr. Michiel
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar