close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Probleem na het vervangen van een stukgelopen distributieriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi ahf

Vorige week is in stilstand de distributieriem van mijn Leon afgelopen. Dit door een olie lekkage bij de krukas. Omdat we zelf alle middelen en gereedschappen hebben, zijn we er zelf aan begonnen.
Alle nodige steunen e.d. verwijderd. Op tijd gezet, nieuwe riem gemonteerd.
Maar niet aan de gang te krijgen.

Nu vraag ik me af wat hier de oorzaak van kan zijn.

Zelf denk ik aan het toch niet helemaal op tijd staan. Nokkenas op eerste cilinder gezet. Rechts horizontaal (parallel aan het blok) Krukas: nokje bij het vliegwiel in het midden van de opening. Brandstofpomp: vastgezet dmv de uitsparing in het wiel.

Heeft iemand een idee wat er nog mis kan zijn?

Misschien toch motorschade?
Brandstofpomp 1 slag ronddraaien?
Of misschien staat de nokkenas toch niet helemaal juist.

Alvast bedankt,

Jaap

Geplaatst door

Kortediesel (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de motor draait en de nokkenas stopt terwijl de krukas door draait is er altijd bij een diesel motorschade.
Stoters worden in elkaar gedrukt zo erg zelf dat het vanboven zichtbaar is. Vraag mezelf wel af hoe dat kon gebeuren . Succes bij het sleutelen.

Punt 50
badge

12 jaar

Het leek erop of de motor afsloeg toen ik al stilstond om teruguit het parkeervak in te rijden. Ik heb gehoord dat wanneer de auto niet rijdt, het mogelijk is dat de kop niet stuk is. Maar deze theorie verwerp je? Het is helemaal rustig onder het kleppendeksel.

Kortediesel 0

12 jaar

Als de distributie breekt bij rijdende auto, heb je MEER kans, omdat de nokkenas een hoger toerental heeft, en de krukas blijft draaien zolang je de koppeling niet ingedrukt hebt.

Bij afbreken terwijl je stationair draait met de koppeling ingedrukt KAN de schade minder zijn, omdat je geen aandrijving op de krukas hebt, maar de massa van het geheel wil toch nog even vooruit, en zal nog een keer of wat rondwillen. Kan op klepschade is hier dan ook zeker aanwezig, zeker met een diesel, die van nature al weinig ruimte hebben tussen kleppen en zuigers.

Compressiemeting zal uitwijzen of de kop eraf moet.

hellbat 0
badge

12 jaar

[quote=Kortediesel]Het is helemaal rustig onder het kleppendeksel.[/quote]
Bedoel je hiermee dat de nokkenas niet meedraait? HEb je ná montage nieuwe riem, de motor met de hand rond kunnen draaien? Ging dit zonder weerstand.
Haal de kleppendeksel eraf , draai de motor handmatig rond en controleer of alle kleppen meedoen? Is er onder één of meerdere kleppen ruimte tussen nokkenas en stoter.?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Mocht de D-riem breken bij een TDI is er altijd sprake van motorschade....
De hoeveelheid motorschade is weer afhankelijk van de snelheid waarmee dit gebeurt, klepschade is er zowiezo.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.