Seat Ibiza 1994: raar geluid dat pas overgaat als je de koppeling indrukt

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: aav

Heb dit al een paar week. Zodra ik de auto start hoor ik een raar geluid die pas ophoudt als ik de koppeling indruk. Ook tijdens het rijden hoor ik het geluid lichtjes naarmate ik meer toeren maak.
Je hoort het geluid het beste bij stilstand en in zijn vrij, zodra je de koppeling intrapt dan is het weg.

Ik heb al 2 mogelijke oorzaken gehoord:
1. Druklager
2. Versnellingsbak

Komt dit jullie bekend voor? en welke zou het eerder kunnen zijn?

opeldude

Geplaatst door opeldude (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

idd, komt mij bekent voor... druklager is defect. je kunt er mee doorrijden het risico dat je een keer door de drukgroep heen trapt, en stil komt te staan is aanwezig.

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik vermoed eerder versleten baklagers,aangezien het geluid weg is als je de koppeling intrapt,en dan dus ook de baklagers stil staan.

Ricky,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Ik vermoed eerder versleten baklagers,aangezien het geluid weg is als je de koppeling intrapt,en dan dus ook de baklagers stil staan.

Ricky,[/quote]
dit zelfde geldt ook voor een druklager.. tja... zeg het maar.

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Ik vermoed eerder versleten baklagers,aangezien het geluid weg is als je de koppeling intrapt,en dan dus ook de baklagers stil staan.

Ricky,[/quote]
lees eens goed frent
as je de kopp intrapt ist weg
als de auto lzaam rijt en hij trpt de kopling in ist ook weg
dus as de auto rolt en je hoort nicks meer dan kaanne t nooit de baklagers zijn
back to the future (scoal)

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=ricky]Ik vermoed eerder versleten baklagers,aangezien het geluid weg is als je de koppeling intrapt,en dan dus ook de baklagers stil staan.

Ricky,[/quote]
lees eens goed frent
as je de kopp intrapt ist weg
als de auto lzaam rijt en hij trpt de kopling in ist ook weg
dus as de auto rolt en je hoort nicks meer dan kaanne t nooit de baklagers zijn
back to the future (scoal)[/quote]
Hij zegt niet "lzaam rijt en hij trpt de kopling in ist ook weg" ,hij zegt, "Ook tijdens het rijden hoor ik het geluid lichtjes naarmate ik meer toeren maak".Daar bedoeld hij dus mee gewoon tijdens het rijden (wanneer de bak dus draaid en het druklager stil staat).

Ik weet niet hoeveel verstand jij van een versnellingbak hebt,maar ik zal het je even uitleggen....
Een bak bevat 2 assen,De Primaire as en de SECUNDAIRE as,ook wel genoemd PIGNON as.
De koppeling zit aan de PRIMAIRE (prise-as)as en de wielen zitten aan de SECUNDAIRE as,en tussen deze 2 assen zitten de schakel tandwielen die de versnellingen verzorgen.
Dus: Tijdens rijden met ingeschakelde versnelling --alles draaid mee--en druklager staat stil.
: Tijdens rijden met ingeschakelde versnelling en koppeling ingetrapt --prise as staat stil,druklager draaid mee en de secundaire as draaid mee.
Tijdens stilstaan : --In zijn vrij en GEEN koppeling ingetrapt,dan staat druklager stil en draaid ALLEEN de PRISE as van de bak (waar de vraagsteller het dus over heeft).
Tijdens stilstaan : --Koppeling ingetrapt dan staat de GEHELE bak stil en dan draaid het druklager.
De rest mag je zelf bedenken wat er dan stuk is,Cars&Motors!!!

Ennuh ..doe is iets aan je spelling,frent!

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij draait een druklager altijd en spreken wij over belast en onbelast draaien.
en dus als je rijd draai het dr lager onbelast net als met stistand
en als ja bak lagers versleten zijn dan hoor je dit niet in alle versnellingen, maar of in de lage of in de hoge
anders heb je wel een echt totaal versleten bak.
dit lijkt mij aan dit verhaal niet echt zo.
enne de spelling
ben geen schrijver maar monteur en nog zo lui mogelijk ook

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]volgens mij draait een druklager altijd en spreken wij over belast en onbelast draaien.
en dus als je rijd draai het dr lager onbelast net als met stistand
en als ja bak lagers versleten zijn dan hoor je dit niet in alle versnellingen, maar of in de lage of in de hoge
anders heb je wel een echt totaal versleten bak.
dit lijkt mij aan dit verhaal niet echt zo.
enne de spelling
ben geen schrijver maar monteur en nog zo lui mogelijk ook[/quote]
Ik heb het ook alleen over de prise-as lagers in dit geval.
Wat je zegt over het druklager...als deze versleten is en je hoort hem al met koppeling los,dan hoor je hem zeker weten met de koppeling ingetrapt,want dan wordt hij belast.
Maar bij de vraagsteller is het geluid dan weg,daarom vermoed ik de prise-as lagers.
Maar ja,het blijft techniek en je staat vaak voor verrassingen.

Ricky,

opeldude (0), 17 jaar geleden

jongens bedankt voor de reacties. Ik merk hier geen hindernis van tijdens het schakelen noch doet mijn versnellingsbak raar.

Wat betreft het geluid, deze hoor ik:
1. bij stilstand (in neutraal)
2. tijdens het rijden naarmate ik meer toeren maak, maar je moet echt goed opletten voor je het hoort.
zodra ik de koppeling helemaal indruk is het weg. Ik heb er net ff beter opgelet, en ik hoor een andere geluid wanneer ik de koppeling oplaat komen (bijvoorbeeld afremmen op de motor in bochten). Het geluid kan ik mischien omschrijven als drukverlies (zo klinkt het in mijn oren iig).

opeldude (0), 17 jaar geleden

Wat mij ook opvalt is een piepend geluid dat alleen te horen is in de 5e versnelling.
Kan dit iets te maken hebben met de druklager of is dit iets in de bak?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

nog even doorgaan dan is alle info compleet.
er komen meer dingen bij die weer een ander idee opleveren.
maar we komen er wel
even geduld en doorgaan met info geven.
mvg jerry

opeldude (0), 17 jaar geleden

[quote=opeldude]Ik had vanmiddag vrij, dus heb ik hier gebruik van gemaakt om er goed naar te kijken.
Hieronder alles nog ff op een rijtje:

1. Gierend geluid stationair in zijn vrij die weggaat op het moment dat je de koppeling indrukt

2. Tijdens het rijden, wanneer je de koppeling intrapt om te schakelen hoor je ff een zwakk geluidje (beste te omschrijven als druk die wegneemt)

3. In de 5e versnelling boven de 90km p/u hoor je een continue fluitoon, deze houdt alleen als je:
- de koppeling indrukt
- of terug schakelt naar de 4

4. tijdens het rijden hoor ik een ratelende geluid in alle snelheden, dit is vooral goed hoorbaar in de lagere snelheden en bij het optrekken van stilstand.

De laatste kan weleens de hitteschild zijn die niet goed vastzit, hier zal ik morgen ff naar kijken.[/quote]
Fluit in de 5e versnelling is weg, hoe weet ik niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.