close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: Regelmodule centrale deur vergrendeling

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Enige tijd geleden ging mijn binnenverlichting niet meer aan. Zekering F14 er uit gehaald en die was nog prima, toen ik die weer terug plaatste ging de binnenverlichting weer aan. Probleem opgelost! Nou niet echt want het bleek slechts een voorbode van meer problemen. Ik kom enkele weken later bij de auto en hoor het geluid van op en van slot gaan, continu achter elkaar. De binnen verlichting bleek ook niet meer aan te gaan. Ik dacht meteen aan de zekering en haalde die er weer uit. Gelukkig stopte het geklik meteen maar toen ik de zekering terug plaatste begon het even later weer. De zekering er uit laten gaat ook niet want er zitten te veel systemen aan: spiegelverstelling, electrische ramen, binnenverlichting en dus de centrale vergrendeling.
Bij uitlezen met Vag-Com krijg ik de melding 01038 Central locking thermal protection en 00946 interior light(short to plus)
Wie is bekent met dit probleem? Geeft het "Komfort Gerät" vaker problemen?

Geplaatst door

M3GTDRIVER (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen antwoord,................is het dan toch iets wat niet zo vaak voorkomt?

M3GTDRIVER 0

18 jaar

Even een kleine toevoeging cq verandering, het klikkend geluid is niet van "op en van" slot gaan maar van het steeds "van" slot gaan. Met andere woorden worden de sloten ongeveer eens per seconde aangestuurd om te openen. Niet zo handig dus als je denkt dat je je auto ergens afgesloten achter laat.
Ik heb de unit al open gemaakt maar de printplaat is kurk droog en ziet er verder ook schoon uit. De soldeer verbindingen zien er ook allemaal goed uit zonder corrosie.
Binnenkort ga ik de deursloten bekijken, te beginnen met die van de vóórportieren.

M3GTDRIVER 0

18 jaar

Dag M3 GT,

ik zou het stekkertje van mijn binnenverlichting eens loskoppelen en kijken wat je cv. dan doet...heeft daar toch een melding gegeven en er is een zekering gesneuveld....proberen waard

Laat ff weten,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Goede avond M3GTDRIVER,

<---- Deze simpele ziel zal mee proberen te denken, maar moet echt toegeven, jij hebt een hele leuke !!!! (storing)
en daarom wil ik je proberen te helpen, maarrr ik heb dan wel een paar vraagjes aan jou, deze zijn voor mij van belang!

* Zekering F14, Dit moet een zware jongen zijn qua Amperage. Denk ik zelf aan groter dan minimaal 30A i.v.m.
Spiegelverstelling ca 10-15Ampere, Binnenverlichting ca 10Ampere, Electrische ramen ca 25-40Ampere EN CPV niet
te vergeten. Vraagje: in F14 zit een zware toch???

* Jij hebt de "unit" al gedemonteerd gehad en bekeken ??? Met jouw benaming voor "unit" denk ik aan het
comfortmodule in de linker voordeur (dus deurpaneel verwijderen.)
Praten wij hier over één en hetzelfde module ?? Zoja, dan ben jij goed bezig !!!

* Als men het mij vraagt zit het in dat module of in de draden ervan i.v.m. 00946 interior light(short to plus) en
01038 Central locking thermal protection.
Jouw CPV en jouw Comfort wordt geheel d.m.v. Massa pulsen aan- en uitgestuurd. Dusss... in dit gehele plaatje
gaan wij een sluiting en/of een spanningsval NIET uitsluiten. Mee eens?

* Heb jij toevalig een Multimeter en een (lamp)spanningszoeker? I.p.v. een Multimeter mag jij ook een (LED)spanningszoeker
hebben. Althans dit gereedschap zou ik echt nodig gehad hebben bij dit klusje.
Je had het ook over een Vag-Com dus neem aan dat jij dit wel in huis hebt EN het principe tussen een (LED)spanningszoeker
en (lamp)spanningszoeker weet. Zoniet, eerlijk zeggen. Ik leg het je graag uit i.v.m. verkeerde metingen doen, verkeerde
diagnose stellen en gezellig over een jaar nog aan het typen zijn, begrijp je...

* Jij hebt als het goed is geen mechanische deurschakelaars toch? naar mijn weten zitten deze voor de deuren in het slot-
mechaniek verwerkt?! Klopt, of niet?

* Een beetje vervelende vraag nu. Jij bent de eerste eigenaar? NIET?? Heeft het beestje vreemde "plekjes" aan de binnen-
zijde van het linker voorportier i.v.m. misschien vroegere schade's. Zou zomaar eens kunnen EN al helemaal in een
1.8 20V, dit zijn scheurijzers, geweldig !!!

* En tenslotte als laatste vraag de conectoren vanaf binnenin de auto naar de deuren toe. Als ik me niet doe vergissen,
heb jij een "stekker-overbrenging"
Zitten deze allemaal (5-deurs of 3-deurs) goed !?! Als het goed is kan jij de zijde, die zich aan de kant van de carrosserie
bevindt (dus niet de deurzijde) een 90-graden of 180-graden draaien, van je af of naar je toe, weet ik even niet. Dan
komen ze los. Controleer gelijk de connectors op corrosie, spuit er maar een dikke laag WD-40 in en draai ze weer vast.
Alle deuren, achterklep heeft er geen... (Dit kan een oorzaak zijn waardoor er een spanningsval kan ontstaan.)


Ey, ik hoor het wel. Ik ga nu slapen, want morgen weer...... Eeuuuh... Juist ja, Auto's.... More often than not, six days
a week...

Mzzl

MBQ 0
badge

18 jaar

Ook goede avond Maarten. Fijn dat je de moeite neemt om eens door mijn "probleem" te brainstormen.

Ik moet eerst even wat kwijt ............................................ik heb géén (LED)spanningszoeker en heb me daar ook nog nooit in verdiept, evenals het werkingsprincipe t.o.v. een gewone (lamp)spanningszoeker. Wat ik me zo voor de geest kan halen is dat een LED véél minder stroom nodig heeft en dus een electronische schakeling niet helemaal plat zal trekken zoals een gewone gloeilamp zal doen. Als je het me wilt uitleggen vind ik het prima maar ik heb ook een Fluke 85 evenals een (lamp)spanningszoeker.
Zo, dat is er uit!

* Zekering F14 is een klein steekzekeringetje van 10A en zit achter het deksel aan de linker kant van het dashboard. Ik denk dat dit alleen de stuurstroom zekerd.

* De unit, "3E Komfortgerät HLO 0003" zit onder het dashboard, links van de stuurkolom (address 46 met uitlezen m.b.v. de Vag-Com). Dit is het address dat ook de foutcode geeft. En ik vond dat ik al goed bezig was?

* "Short to plus" en "Thermal Protection", nee, een sluiting gaan we zeker niet uitsluiten.

* Mijn Leon heb ik nog niet "in" de deuren gekeken maar wel enkele Golfjes dus ik ga er ook van uit dat hier de schakelaars in de deursloten opgenomen zijn.

* Ik vind het helemaal niet vervelend om je te vertellen dat ik de eerste eigenaar ben nadat de leasemaatschappij iemand bereid heeft gevonden er de eerste 125.000Km op te zetten. Zoals reeds eerder geschreven, heb ik de deurpanelen nog niet losgehaald en ben dus nog niet bekend met eerdere schade (hoewel de eerste benutter mij er niets van heeft verteld, maarja, het zou zo maar kunnen, nietwaar?)
Verder moet mij nog van het hart dat dit (voor mij althans) helemaal géén scheurijzer is zoals misschien mijn inlognaam doet vermoeden?? (125PK voor 1235Kg, dat is ongeveer 10 kg voor elke PK tegenover 4,4 kg voor "die andere"! Snap je?

* About die stekkerverbinding, helaas (of waarschijnlijk gelukkig) zitten er bij mij van die grote harmonica rubbers tussen de deuren en de deurstijlen met een kabelboompje erin. In ieder geval minder kans op ellende want waterdichte connectors zijn in het beste geval meestal slechts "spatwater dicht".

* Inderdaad is het nu reeds laat genoeg, laat ik nu eerst maar eens gaan slapen. Tomorrow is another day, right?

Hopelijk heb je hier alvast wat aan, ik hoor (lees) het wel.

Alvast bedankt, M3GTDRIVER.

M3GTDRIVER 0

18 jaar

Goede avond M3GTDRIVER,

Boven alles, sorry dat ik jou zo lang heb laten wachten. Het was een pittig en moeizaam weekje. De agenda zit overvol.
Deze week was ik op zijn vroegst om 22:15 thuis. Heb erna mijn werk links laten liggen, maar we zijn er nog niet. Morgen
nog een dag.

Maar goed, ik heb nu weer een moment rust dus ben er weer voor gaan zitten. Hoe ver ben je? Heb je nog actie's uitgevoerd?
c.q. opgelost? Ik hoop voor jou van wel, maar dan voel ik mezelf een beetje overbodig.... ach, eigenschuld. Dan had ik eerder
met een response moeten komen..
Zou jij mij dan wel kunnen vertellen wat het probleem dan was??? Voorbaat thnx.


* Ik had het betreft stekker verbinding nog aan mijn collega gevraagd en inderdaad, jullie hebben gelijk. Er bevinden zich
geen stekkers, maar enkel normale doorvoerrubbers.
Betreft zekering no. F14, inderdaad, zal wel een stuurstroompje wezen, nix aan het handje.

* Even over jouw VAG-Com !? Ik denk dat het apparaat ideaal is, maar heb daar eerlijk gezegd nog nooit mee gewerkt.
Ik "luister" naar analoge meet apparatuur. Led - en lamp spanningszoeker c.q. multimeter.
Het verschil trouwens tussen led en lamp is inderdaad dat een led sneller bij een realitief lage spanning zal gaan brander,
en een led is een "schone" wijze van meten, omdat een lamp een spanning kan doorgeven (als zijne een stuurstroompje.)
b.v. Claxon = Massa gestuurd ----> klem het bekje van je lampspanningszoeker aan massa ----> "tik" de spanningszoeker
tegen het aansluitpunt van de claxon, waar de massa puls binnen hoort te komen ----> Claxon gaat af.

Ok, De Leon uit 2001

Waar ik zelf voornamelijk mee te maken heb qua werkzaamheden is het inbouwen van o.a. alarmsystemen. Nou heb ik jouw
type Leon (2001) niet zo gek veel gedaan. Ik denk ca stuk of 3 keer. Ik heb tevens wel de specificatie's van jouw leon, maar
deze is gebasseerd voor een alarmsysteem, maar niet voor jouw probleem.

- Ik heb een aantal details waar je met jouw Leon WEL op kan letten c.q. achterhalen;

* Jouw CP sturing en comfort sturing is geheel massa gestuurd. De stuurdraden bevinden zich bij het 2001 model in
jouw linker voorportier. Demonteer deze.

* Zorg ervoor dat de deuren in hun slotvangers staan <--- Dit doormiddel van een schroevendraaier in het gleufje van
het slot mechaniek te duwen. En zorg ervoor dat jouw CP sturing weer "uitzichzelf vreemd doet" (Patient bij tandarts
zonder kiespijn gaan we ook niet ontdoen van zijn tanden.)

* Er zit in dit portier een 24-polige connector, deze bevind zich in het comfort module.

- NEE ? Zit deze 24-polige stekker er? waar? Zit het comfort module er uberhaubt wel? Laat mij dat dan weten. Dan
moeten wij ons probleem elders anders gaan zoeken.

- JA ? demonteer deze stekker los uit het comfort module. Doet de CP nu stoppen met "uitzichzelf vreemd doen? "

- NEE ? Ik zou zo 1, 2, 3 geen conclusie kunnen trekken, maar zou dit wel graag willen weten van jou om het rond te
kunnen vragen. Voor mij dan een leerschool en voor jouw misschien een oplossing.

- JA ? monteer de 24-polige stekker weer op zijn plek (Uiteraard doet jou CP het dan weer k#t)
Zoek de draden van jouw CP in deze stekker. De draadkleur GEEL-GROEN is de open puls, zit op pos. 4
en GEEL-BLAUW is de sluitpuls, deze op pos. 24, Maar uit eerder gelezen verhaal, bleef hij hangen op de openpuls !!
Dit alles functioneerd nogmaals doormiddel van een Massa puls !! <-- openen en sluiten.
(Mochten de draadkleuren niet kloppen, wat tevens weleens voor KAN komen. Zoek dan met behulp van de positie.)

- Meet nu doormiddel van een Led spanningszoeker (Bekje aan +) (Puntje op (de openpuls.) pos. 4 Geel/Groen.) of jouw Fluke
85 (Zwart pennetje op pos. 4) (Rood pennetje op +.) Zet tevens de instelling op dC (gelijkspanning) s.v.p.

* Meet je nu een massa c.q. lek spanning ???
- NEE ? Laat dit me dan weten.

- JA ? Dan kunnen wij ons nu focussen op een spanningsval zoal in comfort module of (defect) in een slot mechaniek.

* Als ik mij niet vergis (ahum, doe ik weleens) Is de kleur van massa in VW, AUDI, SEAT groep BRUIN.
- Demonteer weer de 24-polige stekker.
- Zoek de massadraad op in de 24-polige stekker.
- Laat de Fluke 85 in dezelfde stand staan als hij al stond (dC.)
- Plaats EEN pennetje op de massa in die 24-polige stekker en plaats het andere pennetje op een WEL goede massa
(Neem hier het liefst de accu min pool voor.)

* Meet je nu een waarde? Bijvoorbeeld: 0.03V, 0.05V, 0.13V etc.

- JA ? Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Als deze de weg door het circuit van de CP moet zijn
omdat deze minder weerstand bied dan de hierboven genoemde waarde's. Dan neemt het deze weg.
Dit is eenvoudige op te lossen door een nieuwe massa de deur in te trekken.
Neem wel een draad dikte van dezelfde waarde die er al zat !!!

* NEE ? Er komt een connector vanaf je deurslot de deur in.
- Trek deze los. Doet hij nu wel normaal ?

- JA ? Mooi man opgelost. Linkse Maak/ Verbreek contact in slot mechaniek kapot.

* NEE ? Ben bang dat jouw andere deur (rechtsvoor) er ook af moet om dezezelfde handeling te doen. Doet hij nu normaal?

- JA ? Beterrrrr !!! Je raad het al: Rechtse Maak/ Verbreek contact in slot mechaniek kapot.

* NEE ? Standaard procedure, laten weten dus.......


Vriendelijke groet,

MBQ

MBQ 0
badge

18 jaar

wat een verhaal jongens.... kost wat! het al klaar kunnen zijn.

het probleem overigens bekent! zit in het slot zelf daar dus zoeken en repareren en soms zelfs vervangen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img216.imageshack.us/img216/3707/...[/img][/url] [url=http://imageshack.us][img]http://img172.imageshack.us/img172/8139/...[/img][/url] [url=http://imageshack.us][img]http://img172.imageshack.us/img172/8861/...[/img][/url]

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Paul ik ben er mee bij een Seat dealer in de buurt geweest en die had zoiets nog nooit meegemaakt. Het probleem was bij hem dus niet bekend denk ik.
Ik ben er toen maar zelf aan begonnen en ja dan moet je bij het begin beginnen en dan zie je dat er veel meer aan zo'n "kastje" ( de Komfort Module) hangt dan alleen de CV. Tja en dan moet je weer model specifieke info hebben, surft wat, zet wat op een forum en als je dan response krijgt ga je weer verder.

Afin, met de info van MBQ en die van jou ga ik maandag weer vol goede moed aan de slag en dan kom ik er wel uit.

Anyways, beide hartelijk dank voor de genomen moeite.

MvG, M3GTDRIVER.

ps. ik laat natuurlijk wel weten hoe het verder gaat.

M3GTDRIVER 0

18 jaar

die verhalen ken ik...

bij de dealer of importeur ben je altijd de eerste die zich meld als er zich een probleem voordoet... REGEL nr 1, tijdens de opleiding.. ''fouten nooit erkennen'' kost ons aanzicht.

''iets niet willen zien zegt nog niet dat het niet bestaat''

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder]het probleem overigens bekent! zit in het slot zelf daar dus zoeken en repareren en soms zelfs vervangen.


paul,[/quote]
Paul , als het probleem in het slot zit en ik haal de stekker van bv. het linker voorportierslot af dan zou het geschakel op moeten houden lijkt me, als de fout daar zit.
Maar als het niet ophoud dan zit de fout dus in een ander deurslot, right?

Groeten M3GTDRIVER

M3GTDRIVER 0

18 jaar

[quote=M3GTDRIVER][quote=paulkelder]het probleem overigens bekent! zit in het slot zelf daar dus zoeken en repareren en soms zelfs vervangen.


paul,[/quote]
Paul , als het probleem in het slot zit en ik haal de stekker van bv. het linker voorportierslot af dan zou het geschakel op moeten houden lijkt me, als de fout daar zit.
Maar als het niet ophoud dan zit de fout dus in een ander deurslot, right?

Groeten M3GTDRIVER[/quote]
dat lijkt mij ook!! ook maar even neuzen in het andere portier.. trek de stekker ook van de raammotor (indien voorzien van comfordsluiting?) deze hangt samen met het portierslot.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Paul, ik heb nu de stekkers van de achterportieren losgehaald en ook de stekkers van de voorportieren. Verder heb ik ook van beide voorportieren de stekkers losgehaald van de raambediening.

Echter het grote relais in de Komfort Module schakelt nog steeds.

Hier heb ik de kleinste stekker (waar o.a. de antennekabel zit) ook al losgehaald.

Wat nu, toch de Komfort Module kapot??

Groeten M3GTDRIVER

M3GTDRIVER 0

18 jaar

hmmmmm..

tja.. dan blijft er weinig over he!! je kon wel eens gelijk hebben.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dag M3 GT,

ik zou het stekkertje van mijn binnenverlichting eens loskoppelen en kijken wat je cv. dan doet...heeft daar toch een melding gegeven en er is een zekering gesneuveld....proberen waard

Dit had ik al eerder aangegeven......als het goed is gaat je binnenverlichting aan als je je auto ontgrendeld...zit dus gekoppeld, als je daar de uitlezing van vw dealer bijpakt zou ik denken dat er misschien ergens een relais geschakeld wordt door weerstand of puls van je binnenverlichting, deurcontacten die hier ook weer aan gekoppeld zijn en iets doorlekken of sluiting maken en daardoor je comfortmodule ontregeld...vlg.mij is dit maar een kleine ingreep

laat ff weten of het iets/niets heeft uitgehaald,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Toledo11500, de binnenverlichting heb ik er ook vanaf gehad, evenals de spiegel verstelling.
Eigenlijk heb ik alles los gemaakt dat door de Komfort Module aangestuurd wordt en als ik dan de grote stekker op de Komfort Module aansluit begint het grote relais daarin meteen te schakelen.
Ik probeer morgen of overmorgen een andere Module om zo wijzer te worden. Wie weet.

Maar toch bedankt om het nog even onder de aandacht te brengen.

Groeten "M3GTDRIVER".

M3GTDRIVER 0

18 jaar

Dag M3,

schijnt ook nog een relais in je zekeringkast iets door te sturen naar je comfortmodule...die kun je er misschien ook eens uit halen

Groeten,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.