close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Rijden met een lekke koppaking?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 81kw tdi

Beste mensen,

Ben nu 4 jaar in het bezit van een cordoba 1.9 tdi 110 kw ASV. Waarvan (ik denk) de koppaking voor de 2e maal lek is.

Twee jaar geleden verloor ik koelvloeistof en waren de slangen erg hard (veel compressie). Toen een hele kop revisie gedaan inclusief vlakken en kleppen slijpen.

Echter nu 2 jaar later lijkt het probleem weer terug te zijn. Ik weet dat het echt een asv kwaal is. Heb meerdere mensen gesproken die na een revisie ook weer de kop kapot hadden. Echter nu is het toch wel een beetje vreemd. Tijd geleden zag ik dat het peil van koelvloeistof van maximum naar minimum gedaald. Ik verloor dus koeilvloeistof. Dat heb ik meteen bijgevuld. Ook even de slangen gevoeld en die waren super hard. Ik wist dut meteen hoe hoe laat het was.

Echter nu (2000 km verder) ben ik geen druppel koeilvloeistof meer verloren. Wel zijn de slangen nog steeds zo hard als beton als ik even gereden heb. Volgende week heb ik eigenlijk een wintersport in oostenrijk gepland. Zou ik het kunnen wagen om deze auto mee te nemen.

Kan een koppaking er spontaan uitvliegen? En zijn er nog andere mankementen waardoor die slangen zo hard kunnen worden, dat het miscchien deze keer niet aan een lekke pakking ligt?

Geplaatst door

Pietjo (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

laat m afpersen
als je gokt
radiateur stuk geperst
kachel radiateur stuk
slangen erf
of als ie echt door gaat stop je en loopt een cilinder vol
starten en waterslag
drijfstangetjes krom
dus doe de gok

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Wat bedoel je met afpersen? Onder duk zetten en kijken waar het lekt, of opnieuw een hele revisie doen? Dat laatste lukt nooit voor maandag.

Ik bergijp dat je fel tegen bent om er zo mee te gaan rijden? Toch heb ik er zo al weer dik 2000 km mee gereden. Ook heb ik daarbij niet rustig aan gedaan. Ben tijdens die 2000km 4 keer in duitsland geweest en heb toe een paar keer meer dan 20 min 180/200 kmh gereden om te kijken of hij koeilvloeistof eruit ging gooien.

Dat was namelijk de 2 jaar geleden het geval. Toen was de kop lek en verloor ik koeilvloeistof als ik harder dan 140 reed. Gewoon rond om huis verloor hij niks en merkte je eigenlijk niks van die lekke kop.

Maar niet mee door rijden dus?

Pietjo 0

15 jaar

t is jouw auto
jouw gok
jouw €

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Niet lullig bedoeld. Maar je bent niet echt van argumenten en meningen onderbouwen?

Met afpersen bedoel je dus een hele nieuwe revisie?

Pietjo 0

15 jaar

Afpersen is het onderdruk zetten van het koelsysteem.
Op de pers zit een drukmetertje en door hem op druk te laten staan kun je aflezen of en hoesnel de druk afneemt.
Als er een uitwendige lekage is dan zul je dat kunnen zien doordat er koelvloeistof uitkomt
Zit het inwendig dan is het wat lastiger te zien maar dan kun je het merken door de koeldop eraf te draaien en de motor te laten lopen.
Als er veel druk uitkomt dan is de koppakking waarschijnlijk lek(Of cilinderkop)

Groetjes Blazer

VW-Blazer 0
badge

15 jaar

[quote=VW-Blazer]Afpersen is het onderdruk zetten van het koelsysteem.
Op de pers zit een drukmetertje en door hem op druk te laten staan kun je aflezen of en hoesnel de druk afneemt.
Als er een uitwendige lekage is dan zul je dat kunnen zien doordat er koelvloeistof uitkomt
Zit het inwendig dan is het wat lastiger te zien maar dan kun je het merken door de koeldop eraf te draaien en de motor te laten lopen.
Als er veel druk uitkomt dan is de koppakking waarschijnlijk lek(Of cilinderkop)

Groetjes Blazer[/quote]
En als er compressie weglekt via de koppakking in het koelsysteem, kun je dat ook controleren door bij stilstaande motor met een compressor lucht in het bougiegat te persen. Dop van het expansievat af en je ziet het koelvloeistofniveau stijgen.

dan moet er al een flinke scheur in de kop/pakking zitten
en ook temp speelt mee
laatst weer zo'n beijer met lekkage
kop eraf en afpersen
niks
kop op temp laten brengen en persen
lek tussen inlaat klep en koelkanaal

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

deze hebben wij ook , werkt erg goed gaat om model CO-151 Cilinderkop lekkage tester


mischien garage in de buurt die het even kan testen

danielknepper 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.