close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Start een keer voor 5 seconden en daarna niet meer

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SXE 74 KW

Goedendag,

Niet al te lang geleden, ik zeg 2 maanden ongeveer heb ik hier ook een bericht geplaatst. Onze Seat startte wel, maar viel na 2 seconden uit. De garage heeft dit verholpen door de spoel en het regelapparaat van de sleutelherkenning te vervangen.
Daarna heeft hij het weer een poosje gedaan, maar toen kwamen we in een rits van problemen terecht. Eerst was mijn broers schoonvader ermee onderweg en de auto begaf het, motorkap open na een paar minuutjes komt er rook uit de bobine. ANWB erbij, bobine vervangen en de beste man kon weer verder rijden (van Apeldoorn naar Groningen) zonder enig probleem. 'S avonds nog een ritje naar het station ook zonder problemen.
De volgende morgen op weg naar huis (binnen Groningen) rijdt de auto ineens op 3 'poten', en slaat na een poosje af. Volgende dag de auto op 3 'poten' toch maar verder naar huis gereden. Konden eenmaal thuis aangekomen echter nog maar 200 meter rijden voordat de auto uitviel. Wij dachten dat komt vast doordat hij nog maar op 3 cilinders rijdt, dus even bij de Brezan een nieuwe bougie en boegie-kabel gehaald en hij draaide weer op 4 cilinders (cilinder nr4, kortste kabel deed niet mee). Bij het starten van de auto nu is duidelijk te horen dat hij weer netjes loopt. Echter konden we nog steeds maar 200 meter rijden, voordat de auto uitviel. Inmiddels is het nog erger geworden, de auto slaat 5 seconden na het starten af, en wil daarna niet meer aanslaan, alleen na 30 min afkoelen.
Inmiddels hebben we de auto uitgelezen met Vag-Com, daarbij kwamen 2 meldingen naar boven;

VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 6K0 906 025 E
Component and/or Version: SIMOS 4S2 3446
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
37-00 - Faulty

Address 25: Immobilizer
Controller: 1H0 953 257 B
Component: IMMO VWZ3Z0H2508431 V00
Coding: 09600
Shop #: WSC 00461
1 Fault Found:
00546 - Data wiring faulty
27-00 - Implausible Signal

Maar die laatste melding kwam op het moment dat de kabel er niet goed inzat. Wij worden er niet veel wijzer uit, wij gokken dat de ECU overleden is, naar aanleiding van de eerste melding, iemand anders misschien een ander nuttig idee.


Even kort het huidige probleem.
- 1e startpoging, auto slaat aan, loopt perfect, tot dat deze na 5 seconden zonder hoorbare/zichtbare reden afslaat.
- 2e startpoging, auto slaat niet meer aan.
- 30 min wachten en hij start weer, voor 5 seconden dus.

Als hij afslaat;
- Uit de 'stoppenkast' klinkt; klik klik klik klik klik klik klik.
- Het olielampje op het dashboard knippert een keer of 8 en blijft daarna constant branden
- Verder brand ook het 'accu'-lampje


Hopelijk heeft iemand een idee, want ECU vervangen gaat veel geld kosten.

Ik hoop wat te horen.

Geplaatst door

Renkiep (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet wel dat er ooit een terugroepactie is geweest voor een relais wat bij deze motoren hoort, namelijk relais met 30 erop. Deze zorgt voor de stroomvoorziening van je ECU, dit zou het getik kunnen verklaren als deze niet goed is en kost maar 15 euro ofzo om te vervangen. Deze relais is origineel zwart, de gemodificeerde is grijs. Deze zit in de zekeringenkast onder het stuur. Of dit je probleem oplost weet ik niet, ik weet wel dat de klachten overeenkomen met de klachten als dit relais kapot is. Een professional zal waarschijnlijk meer kunnen vertellen aan de hand van de foutmelding...

Succes!

Jongh 0

15 jaar

Was afgelopen dinsdag al naar de Brezan geweest voor een nieuw relais 30 (en 167), had er al eens over gelezen, maar die hadden ze niet, konden ze ook niet bestellen. Dus heb ze op internet besteld, komen morgen met de post, zal wel even melden of het heeft gewerkt.

Maar ik blijf open staan voor andere ideeën.....

Renkiep 0

15 jaar

vindt het een beetje raar dat je codering op nul staat en wat je even moet controleren is het volgende

Mogelijke oorzaken:
Behuizing niet meer waterdicht. ECU nat geweest
Bedrading en/of aansluitingen (!) van en naar de ECU
Aansluitingen op de ECU losgetrilt
ECU defect
Slechte aarding van de ECU op pin 10, 14, 18 of 24
Geen spanning op pin 37 van de ECU tijdens het starten

Mogelijke oplossingen:
Haal de ECU eruit en maak alles droog
Controleer (maak droog en schoon) de aansluitingen van de ECU
Vervang de ECU

let wel doe dit alleen met verstand en niet zonder kunde het kan ook fout gaan

kortom er moet eerst gemeten worden voordat je daadwerkelijk de ecu als boosdoener kan beschouwen behalve als die verzopen is

poppekast 0
badge

15 jaar

Oke, hier zoals belooft een kleine update.
Zojuist vervangen relais 30 en 167, met geen resultaat.
Auto vertoont nog steeds precies hetzelfde probleem.

Even over de ECU, deze is 'gereset', 12 uur accu afgesloten, zonder effect.
Verder is de ECU los geweest van het contactpunt en is deze weer goed aangesloten, verder lijkt alles vrij droog.

Hierbij wel te vermelden dat ECU op een plek zit waar wel water bij kan komen, 2 maanden geleden (toen het gezeur met die sleutelspoel er was) stond er een laagje water onder de ECU.
Deze zit namelijk, niet op de meest handige plek;
Linksonder op deze foto onder het zwarte afdekplastic.

Volgende week maar even de ECU er halen en even grondig nakijken.

Tips en ideeën blijven welkom....

Renkiep 0

15 jaar

niet zelf je ecu losknutselen kun je hem beter weg laten brengen om te testen

poppekast 0
badge

15 jaar

Hebben zojuist de ECU eruit gehaald.
Eventjes opgemaakt, en hier kwam een lading water uit (70-100 ml).
Alles even droog en schoon gemaakt zoals aangeraden.
Verder was punt 37 (aan de binnenkant) doorgeroest, deze hebben we weer even vast gesoldeerd.

Echter nog zonder resultaat... tips blijven welkom

Renkiep 0

15 jaar

je moet je computer laten testen moet haast wel dat die overleden is water en computers gaan niet samen stuur hem maar eens op naar actronics je kunt zelf niet veel aan zo n ding doen

poppekast 0
badge

15 jaar

Zo, we hebben een 'nieuwe' ecu geplaatst (uit een polo met dezelfde motor). En de motor loopt weer :-), tot de startonderbreker ingrijpt.... Balen is dat, maar even langs de dealer voor het 'syncen' van de sleutels.. Bedankt voor jullie hulp iig.

Renkiep 0

15 jaar

hmm, de dealer zegt dat ze het niet voor elkaar krijgen deze ecu (uit een polo) te kunnen 'syncen' met mijn startonderbreking... Dat ze eigenlijk het bijbehorende regelapparaat van de wegrijblokkering en chassisnummer van de auto (die bewuste polo) nodig hebben om het aan de praat te krijgen...
Heeft iemand hier suggesties voor/over?? Die polo-ecu komt namelijk van de sloop, die kunnen met geen mogelijkheid aan de onderdelen/nummers van dezelfde auto komen....

alvast bedankt

Renkiep 0

15 jaar

word ritje paul
maar denk dat ie tzelfde zegd

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

hmm, mag ik vragen wat je met een "ritje paul" bedoelt?

het is dus een beetje waar het hier ook over gaat:

iemand bekend met die SKC-uitleessoftware? of kent iemand in omgeving Groningen die dat heeft?

alvast bedankt

Renkiep 0

15 jaar

Laat de immo vrijschakelen...., ben je van alle problemen verlost.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Na een stilstand van twee maanden (en één dag) hebben we ons cordobaatje weer aan de praat gekregen! We moesten blijkbaar niet de sleutels met de ECU bekend maken, maar de ECU met de startonderbreker. Via de vagcom site van Gerrit Spreek http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html vonden we een link naar de site van Ross-Tech waar een procedure voor het vervangen van de ECU met IMMO2 systemen omschreven staat. Na het uitvoeren van deze procedure startte de auto direct!!

Wij willen jullie bij deze bedanken voor het meedenken en hopen op nog vele plezierige kilometers.

De groeten!

Renkiep 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.