Seat Leon: schokken motor stationair LPG G3

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

beste mensen

heb me net aangemeld bij dit forum aangezien ik al een tijdje met het volgende probleem rondrijd en hoop hier misschien een oplossing te vinden.

Mijn motor begint te schokken wanneer hij stationair draait, dit doet hij zowel op benzine als op gas en ook wanneer de motor warm is. Het schokken/schudden is echt heel duidelijk te merken.

heb al diverse dingen geprobeerd:
-bougies vervangen
-bougiekabels vervangen
-bobine vervangen (zit er 1 in)
-gasklephuis laten reinigen
-nieuwe olie erop 5w40
-nieuw olie filter
-compressietest laten doen, alle cilinders rond de 12 bar dus goed volgens mij

km stand van de auto is 240000 km en zit er af-fabriek in.

de gasinstallatie is van het merk AG.

misschien dat er mensen zijn die dit bekend voor komt of die er meer van weten?
ik hoop het.


alvast bedankt voor de reacties

Martin

Martin 1.8 20V

Geplaatst door Martin 1.8 20V (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je storingen in het systeem staan? Zo ja,welke?
Zou denk ik als eerste alle vacuumslangen controleren op lekkage,dat wil nogal eens voorkomen.

Martin 1.8 20V (0), 15 jaar geleden

ja er staat wel weer een storing in, weet alleen nog niet welke (geen tijd voor gehad)

2 weken geleden stonden er storingen in dat alle cilinders oversloegen, dus vandaar ook maar de bougies etc vervangen.

waar vind ik de vacuum slangen? is dit makkelijk te controleren?

vind het wel vreemd want verder rijd de auto prima, ook tijdens snelweg ritten etc is er niks te merken.
was nog 1 ding vergeten wat ik vervangen had, nieuwe gasinjectoren (3 maand geleden)

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Kan zijn dat bepaalde storing normaal zijn ivm de gasinstallatie,maar ik zou toch de garage laten uitlezen en laten beoordelen welke storingen er niet in horen te zitten.
Zitten meerdere vacuumslangen op en die moet je herkennen (ervaring),je kan wel luisteren of je ergens gesis hoort tijdens stationair.

Martin 1.8 20V (0), 15 jaar geleden

ok ik zal eens gaan kijken.

storingen van overslag etc kwmaen er meerdere malen in, ook zag je tijdens het rijden steeds het motormanagment lampje knipperen (duid op overslag op cilinder en probeert het telkens opnieuw heb ik me laten vertellen).

ik heb normaal gesproken nooit storingen met de auto dus lijkt me niet normaal dat er storingen in horen te zitten.

maargoed, zal hem vandaag of morgen eens uit laten lezen en kijken wat er in staat.

Loutre (0), 15 jaar geleden

Ik neem aan dat die compressietest bij koude motor is uitgevoerd?

Sluiten alle kleppen nog wel goed? Het kan nl. zo zijn dat de kleppen zo ver ingeslagen zijn op de klepzetels, dat er als de motor warm is, geen klepspeling meer over is en er 1 of meerdere kleppen open blijft staan.
Als er een uitlaatklep open blijft staan, dan hoor je dat aan plofjes uit de uitlaat bij stationair draaien. Hij draait dan ook heel onregelmatig stationair (zoals je beschrijft).

Martin 1.8 20V (0), 15 jaar geleden

ja deze is bij oude motor uitgevoerd.

dat verhaal van de kleppen zaten we nu zelf ook al aan te denken, aangezien de motor ook al 245000 gelopen heeft is dit best mogelijk.

hoorde dat er een apparaat bestaat waarmee je via de bougie in de motor kunt kijken? net zoiets als bij een kijk operatie?

wat is anders en tip, klepzetels en kleppen vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.