Goedendag,
Gisternacht tijdens onze thuisreis van Oostenrijk naar Nederland is er spontaan koelvloeistof via de dop van het expansievat uitgestort. Dit gebeurde op de snelweg, snelheid ca. 140 km/h bij een vol bepakte auto. Gedurende de gehele rit was de olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur normaal en zonder schommelingen. Ineens zag ik in de linker buitenspiegel een soort 'rookwolk' ontstaan die onder de auto vandaan kwam. Snel daarop kwam de melding dat het koelvloeistof niveau laag was en direct bijgevuld moest worden. Meteen de voet van het gaspedaal, motortemperatuur liep direct hoog op en na een paar honderd meter kon ik gelukkig een parkeerplaats op. Motor uitgeschakeld en motorkap geopend. Direct viel op dat de kap bij het expansievat nat was van de koelvloeistof, de fan bij de radiateur draaide. Kap verwijderd en een spoor van koelvloeistof eronder. Uiteraard zat de onderzijde van de auto onder de koelvloeistof. Verder speurend nergens sissen, lekken of sporen van koelvloeistof ontdekt. Het koelvloeistofniveau in het expansievat was laag en onder minimum. Slangen voelde soepel aan, kon deze gewoon inknijpen. Na een tijdje gewacht te hebben zodat de motor kon afkoelen heb ik de dop van het expansievat losgedraaid. Het niveau kwam na een luide sis direct omhoog. Motor gestart en stationair laten draaien, de temperatuur bleef normaal op 90 graden. Vervolgens ca. 5 km gereden, snelheid 100 km/h en temperatuur constant 90 graden. Bij een benzinepomp heb ik de koelvloeistof aangevuld met een kleine liter. Zonder problemen 500 km verder gereden en thuis aangekomen.
Nu natuurlijk de vraag: Wat kan het zijn geweest?
- lekke koppakking? Er zat geen rare lucht aan de uitlaatgassen, geen olie in het expansievat, zwarte motorolie, geen rokende motor of prestatieverlies
- defecte thermostaatklep? Hoe kan het dat deze tijdens het rijden sluit en bij stilstand weer open gaat? Zonder verdere problemen?
- luchtbel?
- toeval??
Heeft iemand een tip wat ik verder kan doen of naar kan (laten) kijken?
Alvast bedankt,
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja je zou de thermostaat verdenken als eerste, deze zou dan niet ver genoeg open gaan soms en dat is dan vaak te merken bij langdurige belasting maar er kan meer aan de hand zijn. Kopppakking denk ik niet omdat je anders daarna geen verbetering zou hebben gehad in de meeste gevallen. Alhoewel willen de cil. koppen van de 2.0 16V tdi nog wel eens scheuren.
Waterpomp defect kan ook, schoepenwiel raakt los van de as of draait maar half mee met de as.
Ik had laatst hetzelfde met een Ibiza tdi en alleen op snelweg koelvloeistof verlies, bleek uiteindelijk de thermostaat te zijn, zelfde klacht als jij maar het kan aan meerdere dingen liggen en dan moet er toch wel wat beter naar gekeken worden dan via de pc.
Precies , bij de moderne auto s gaat de thermostaat meestal open staan als deze defect gaat , wil niet zeggen dat hij dus geen storing gegeven kan hebben.
Laat de koelvloeistof eens testen op verbrandingsgassen.
Waterpomp is ook een verdachte.
Bedankt voor jullie reactie en aanvullingen/tips.
Tot nu toe gaat alles nog goed...afkloppen maar. Onze monteur laten we naar de auto kijken als we deze even kunnen missen.
Olie is netjes zwart, vuldop en peilstok zijn schoon.
Na afkoelen staat het systeem nog onder druk, de dop gaat sissend van het expansievat.
Ik denk koelsysteem afpersen en kijken wat de druk doet. Slangetje bij expansievat checken. Wellicht preventief de thermostaat vervangen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar