Seat Arosa 1997: Seat Arosa 1.4 loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEX

Hallo experts,

Ik heb een seat Arosa 1.4 met een motor die klinkt en schud als een tractor.

De injectoren hebben we gecontroleerd, verdeelkasten en rotor, bougies en kabels maar alles lijkt verder goed. Wel zien we op de nokkenas slijtage en lijken de nokken een vlak punt te hebben. Ook zien we op alle nokken voor en na de scherpe kan de conversielaag door het chroom heen.

Enig idee wat het probleem is en hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt

Marcel1970

Geplaatst door Marcel1970 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Marcel1970 (0), 8 jaar geleden

Iets vergeten. Aansturing injectoren geven gelijk voltage. Injectoren van plek gewisseld en bougies gewisseld van plek geeft zelfde resultaat. Bougie kabels zien er normaal uit en geven gelijke weerstand. Ook voor de zekerheid bougie kabel op eerste cilinder gewisseld voor een nieuwe maar gaf geen verbetering.

Als we injector 1 loskoppelen is er geen verandering in het slechte lopen maar bij de anderen wordt het nog slechter. Uitlezen met de universele lezer lukt niet vanwege de leeftijd van de auto. Het storingslampje op het cd ah board brandt niet. Met verhoogd toerental lijkt de motor wel goed te lopen.

sandor1987 (0), 8 jaar geleden

welke uitlees kast gebruik je?
krijg de 1ste injector wel brandstof?
gezien je foto denk ik dat het einde oefening is met de kop/kleppen.
kop al los gehad?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Die foto; is die van de eerste cilinder? Meet de compressie eens. Die nokkenas is iig aan het einde van zijn levensduur!! Heeft die wel oliesmering.?

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Die nokkenas is in ieder geval dood en de klepstoters 9 van de 10x dan ook dus misschien opgelost na het vv van de nokkenas en alle stoters.
Dit komt wel eens voor en dan is de oliedruk nog gewoon goed dus eerst oliedruk meten en dan kan je overwegen om nokkenas e.d. te gaan vv en daarna kijken of het opgelost is.
Goedkoopste is gewoon een kop of nokkenas op de sloop te halen en dan kan je het altijd gokken.

Marcel1970 (0), 8 jaar geleden

De foto is van cilinder 3, de ergste van de set maar de rest is niet veel beter. Er ligt wel olie onder het kleppendeksel dus smering komt er wel langs. De compressieset is net binnen dus die gaan we meten.

Zodra we meer weten horen jullie het maar ik vrees dat de nokkenas iig einde oefening is. Op zich wel vreemd dat zelfs op de zijkant van de nokken de conversielaag (koper) zichtbaar is; dit zou ik juist eerder verwachten op de kop van de nok.

@ sandor, De uitleeskast kan OBD van na 1999 lezen en soms ouder. Dit is dus weer zo'n geval te oud. Welk type exact weet ik niet.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Die nokkenas is sowieso dood.
Kan ook zijn dat je met de compressie test niks of te weinig meet maar dat kan ook door die nokkenas komen, als hij zo erg afgesleten is dat hij de klep niet meer open duwt dan ook geen compressie want er komt dan geel lucht binnen, dus ook niks om te comprimeren. Goedkoopste oplossing is nokkenas en stoters halen op de sloop ofzo en dan kijken hoe hij loopt daarna.

kajotan (0), 8 jaar geleden

Even een update over de Arosa, Marcel1970 en ik hebben de auto samen als projectje.

Vandaag de nokkenas en stoters vervangen voor een goed setje, distributieriem er weer omgelegd (timing is 100% zeker goed) en compressietest gedaan. Alle cilinders zitten rond de 12.5 bar, dus dat lijkt goed.
Vervolgens de verdelerkap, rotor, bougies, luchtfilter vervangen.

Motor loopt stationair goed, klinkt rustig, slaat niet over, op 4 cilinders.
Met gasgeven komt hij langzaam op toeren, bij gas los ploft hij iets. Er zit een matige lekkage in de middendemper (gaatje van 1 cm diameter) en uitlaatklem tussen midden- en einddemper.
Hierop hebben we geprobeerd de verdelerkap te verdraaien/af te stellen, het is vrij duidelijk wanneer hij slechter gaat lopen. Met hele kleine tikjes/hierna borgen alle standen geprobeerd, maar hij blijft het zelfde lopen/ploffen bij gas los.

Bougiekabels ingespoten met water, slaan niet zichtbaar over. Op weerstand gemeten, allemaal ruim binnen marges die op de kabels staan.
Op valse lucht gecheckt met remmenreiniger en propaangas, geen resultaat (ook niet rondom de slang en klemmen naar de rembekrachtiger).
Gasklephuis is vrij schoon, de klep zelf hebben we schoongemaakt, stappenmotor niet. Witte stekker bovenop wel los gehad om op corrosie te controleren, kan het zijn dat je dan nu de gasklep opnieuw moet inleren? Is dat hierop van invloed?

Iemand een idee wat we nu het beste kunnen doen??

Alvast bedankt!!!!

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoe bedoel je langzaam op toeren? Deze blokken zijn juist fel op het gas. bedoel je dat hij schokkend op toeren komt oid? Film het anders ff dan kunnen wij het horen en zien.

De ontsteking moet je afstellen met de testkast in z'n basisstand en een stroboscoop erbij.
Gasklephuis sowieso weer opnieuw inleren met testkast na het reinigen.

kajotan (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Ricky.

Vanavond hebben we de uitlaat gedicht met GUMGUM, tijdelijke oplossing, maar het ploffen bleef. Nogmaals aan de rotorbehuizing gedraaid, nu ploft de auto niet meer. Op het gehoor en gevoel dus afgesteld. Wel merk je dat hij tijdens het stationair lopen soms een keer overslaat, dit deed hij voor het draaien aan de ontsteking niet, toen plofte hij alleen bij gas los. Daarom weet ik vrij zeker dat het af en toe overslaan komt door een verkeerde afstelling van de ontsteking. Los van het overslaan (1x per minuut ongeveer) loopt hij nu 100% goed, pakt vlot op (zoals Ricky aangaf) en loopt prima, dus dat hebben we al bereikt.

Morgen krijg ik een stroboscoop en willen we proberen de ontsteking hiermee af te stellen. Echter lees ik nu dat je hier een testkast voor nodig hebt.

Wil iemand een korte omschrijving geven van deze procedure? Hoe moet je de lamp afstellen? Welke merktekens gebruik je en wanneer staat het goed?
Heb je die testkast voor basisstand nodig of kun je dit nabootsen? Ook al heb je die kast nodig (en kunnen we het dus niet zelf) ben ik alsnog nieuwsgierig hoe je met een stroboscoop e.e.a. afstelt.

Alvast weer bedankt.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Met de testkast de basisafstelling starten. 01-motor dan 04-basisafstelling en dan geloof ik kanaal 001 kiezen (tijd geleden alweer :) )en dan hoort de motor verhoogt toerental te gaan draaien (temperatuur moet minstens 80 graden zijn), alleen als hij verhoogt gaat draaien dan pas afstellen. Ligt eraan wat voor lamp je hebt maar dan afstellen op 6 graden voorontsteking. Gebruik de merktekens op de krukaspoelie. Dan ontsteking gaan verdraaien totdat de merktekens mooi in lijn/voor elkaar liggen tijdens de flits en dan klaar.
Wel moet systeem storingsvrij zijn en soms moet je eerst het gasklephuis inleren voordat hij pas verhoogt gaat draaien.
Misschien is een andere manier ook mogelijk maar die ken ik persoonlijk niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.