Mijn temperatuumeter loopt op de snelweg terug naar 60 graden als ik rustig rijd in de bebouwdekom loopt hij gewoon naar 90 graden,de thermosstaat is net vervangen,zit genoeg koelvloeistof in ,
Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verkeerde thermostaat, verkeerd gemonteerd of zo iets. Is de meest logische verklaring.
Je thermostaat zou moeten openen bij 86 graden..
Worden na een rit van de snelweg ook de onderste slang van de radiateur weer lauw ? Als de meter terug zakt, begint hij dan ook van warme lucht naar lauw te blazen ?
Zo ja, zoek het probleem dan maar in de thermostaat.
14 jaar
De kachel blijft warme lucht blazen,ik weet niet of onderste slang warm blijft.
De thermosstaat is net een week nieuw.
14 jaar
De thermostaat kan wel vervangen zijn, maar ook deze kan kapot zijn of niet goed werken, je zult niet de eerste zijn, of er zit een verkeerde thermostaat in..
Had je dit probleem van te voren ook al ?
14 jaar
Hiervoor liep de motor warm maar de kachel bleef het doen is toen nieuwe thermostaat in gezet en motor liep niet meer tot 120 graden,verder alles nagekeken ,koppakking niet lek waterpomp doet het goed bleek thermosstaat te zijn die vervangen liep hij even goed tot ik een paar dagen later op de snelweg de temp terug zag gaan.
14 jaar
Daniel
Mogelijk dat de schoep van de waterpomp is losgelaten.
Komt soms voor dat de schoep wel/niet naar behoren functioneert.
Gr. paul
Toch verdenk ik je thermostaat ervan die niet naar behoren functioneerd..
14 jaar
Als je meter echt "plat" valt en daarna weer terug schiet. Zou het ook de temperatuur sensor kunnen zijn?
14 jaar
Paul,
Bij losse schoepen van de waterpomp stijgt de temp toch, nu zakt hij van 90 naar 60 graden terug, dus betwijfel of het de schoepen zijn.
Gr Stefan
14 jaar
Stefan wat je zegt klopt.
Soms kan het voorkomen dat de schoep wel/niet goed meedoet.
Het is slechts een suggestie, je moet iets uitsluiten.
Gr. paul
Da's waar Paul, maar dacht dat je eroverheen gelezen had, omdat hij in bericht #6 zei dat hij eerst te warm werd.
Gr Stefan
14 jaar
Weet niet welke motorcode het is, maar als het bijv. de ALM is, kijk dan eens in het dekseltje van het thermostaathuis waar het pinnetje van de thermostaat in valt.
Het schotje wil nogal eens voor problemen zorgen.
Pinnetje gaat er te diep in (gaatje te diep) of schotje is gebroken.
Meestal wordt de motor dan te warm en blijft de onderste slang koud, omdat de thermostaat niet (of niet ver genoeg) open gaat.
Heel soms kan de thermostaat (meestal bij gebroken of gescheurd schotje) scheef komen te zitten, zodat hij deels open blijft staan.
Duurt dan langer voor hij op temperatuur komt.
Dekseltje is makkelijk te vervangen. Kost ongeveer 10 tot 15 euro (even rondbellen).
Bij het monteren opletten of het pinnetje van de thermostaat in het midden van het schotje valt.
Als de koelvloeistof nog goed is kun je deze opvangen in een schone bak of jerrycan. Kun je het opnieuw gebruiken.
Grt,
Hans.
14 jaar
Zelfde zat ik ook aan te denken hwnmuijs, lijkt het wel een beetje op.
Dat dekseltje is dat gedeelte waar de waterslang op komt.
Oiram
[quote=hwnmuijs]Weet niet welke motorcode het is, maar als het bijv. de ALM is, kijk dan eens in het dekseltje van het thermostaathuis waar het pinnetje van de thermostaat in valt.
Het schotje wil nogal eens voor problemen zorgen.
Pinnetje gaat er te diep in (gaatje te diep) of schotje is gebroken.
Meestal wordt de motor dan te warm en blijft de onderste slang koud, omdat de thermostaat niet (of niet ver genoeg) open gaat.
Heel soms kan de thermostaat (meestal bij gebroken of gescheurd schotje) scheef komen te zitten, zodat hij deels open blijft staan.
Duurt dan langer voor hij op temperatuur komt.
Dekseltje is makkelijk te vervangen. Kost ongeveer 10 tot 15 euro (even rondbellen).
Bij het monteren opletten of het pinnetje van de thermostaat in het midden van het schotje valt.
Als de koelvloeistof nog goed is kun je deze opvangen in een schone bak of jerrycan. Kun je het opnieuw gebruiken.
Grt,
Hans.[/quote]
De motor word niet te warm nu en de onderste slang is ook warm nadat de thermosstaat is vervangen,nu loopt alleen op de snelweg de motor temp terug.
14 jaar
Onder de huidige weersomstandigheden is het normaal dat de temperatuur op de snelweg wat terugloopt.
Op de snelweg vangt de radiateur nou eenmaal veel meer koude rijwind dan binnen de bebouwde kom.
Onderschat de rijwind niet.
In Scandinavië zie je vaak auto's met een (deels) afgeschermde grille.
De Citroën 2CV's bijvoorbeeld hebben weliswaar luchtkoeling, maar die hebben ook zomer en wintergrilletjes om de motortemperatuur onder controle te houden.
Jouw temperatuurmeter kan wat afwijken, maar als de kachel verder goed warm blijft zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Grt,
Hans.
14 jaar
Hans,
Een beetje terug vallen oke, maar niet 30 graden, waarom zit die thermostaat er dan anders in denk je ??
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Hans,
Een beetje terug vallen oke, maar niet 30 graden, waarom zit die thermostaat er dan anders in denk je ??
Gr Stefan[/quote]
Kan het de koelvloeistofsensor zijn?Bij koude start wil hij nog weleens stotteren moet het wel vriezen.
14 jaar
Kan maar denk het niet, denk eerder aan bougie of kabels ( stotteren of af en toe overslaan / vochtig weer )
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar