Seat Cordoba: Seat cordoba temperatuurmeter loopt op snelweg terug

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn temperatuumeter loopt op de snelweg terug naar 60 graden als ik rustig rijd in de bebouwdekom loopt hij gewoon naar 90 graden,de thermosstaat is net vervangen,zit genoeg koelvloeistof in ,
Wat zou dit kunnen zijn?

danielseat

Geplaatst door danielseat (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Verkeerde thermostaat, verkeerd gemonteerd of zo iets. Is de meest logische verklaring.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je thermostaat zou moeten openen bij 86 graden..

Worden na een rit van de snelweg ook de onderste slang van de radiateur weer lauw ? Als de meter terug zakt, begint hij dan ook van warme lucht naar lauw te blazen ?

Zo ja, zoek het probleem dan maar in de thermostaat.

danielseat (0), 14 jaar geleden

De kachel blijft warme lucht blazen,ik weet niet of onderste slang warm blijft.
De thermosstaat is net een week nieuw.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De thermostaat kan wel vervangen zijn, maar ook deze kan kapot zijn of niet goed werken, je zult niet de eerste zijn, of er zit een verkeerde thermostaat in..

Had je dit probleem van te voren ook al ?

danielseat (0), 14 jaar geleden

Hiervoor liep de motor warm maar de kachel bleef het doen is toen nieuwe thermostaat in gezet en motor liep niet meer tot 120 graden,verder alles nagekeken ,koppakking niet lek waterpomp doet het goed bleek thermosstaat te zijn die vervangen liep hij even goed tot ik een paar dagen later op de snelweg de temp terug zag gaan.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Daniel

Mogelijk dat de schoep van de waterpomp is losgelaten.
Komt soms voor dat de schoep wel/niet naar behoren functioneert.

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch verdenk ik je thermostaat ervan die niet naar behoren functioneerd..

Pietjo (0), 14 jaar geleden

Als je meter echt "plat" valt en daarna weer terug schiet. Zou het ook de temperatuur sensor kunnen zijn?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Paul,

Bij losse schoepen van de waterpomp stijgt de temp toch, nu zakt hij van 90 naar 60 graden terug, dus betwijfel of het de schoepen zijn.

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Stefan wat je zegt klopt.

Soms kan het voorkomen dat de schoep wel/niet goed meedoet.
Het is slechts een suggestie, je moet iets uitsluiten.

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Da's waar Paul, maar dacht dat je eroverheen gelezen had, omdat hij in bericht #6 zei dat hij eerst te warm werd.

Gr Stefan

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Weet niet welke motorcode het is, maar als het bijv. de ALM is, kijk dan eens in het dekseltje van het thermostaathuis waar het pinnetje van de thermostaat in valt.

Het schotje wil nogal eens voor problemen zorgen.
Pinnetje gaat er te diep in (gaatje te diep) of schotje is gebroken.

Meestal wordt de motor dan te warm en blijft de onderste slang koud, omdat de thermostaat niet (of niet ver genoeg) open gaat.
Heel soms kan de thermostaat (meestal bij gebroken of gescheurd schotje) scheef komen te zitten, zodat hij deels open blijft staan.
Duurt dan langer voor hij op temperatuur komt.

Dekseltje is makkelijk te vervangen. Kost ongeveer 10 tot 15 euro (even rondbellen).
Bij het monteren opletten of het pinnetje van de thermostaat in het midden van het schotje valt.

Als de koelvloeistof nog goed is kun je deze opvangen in een schone bak of jerrycan. Kun je het opnieuw gebruiken.

Grt,
Hans.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zelfde zat ik ook aan te denken hwnmuijs, lijkt het wel een beetje op.
Dat dekseltje is dat gedeelte waar de waterslang op komt.
Oiram

danielseat (0), 14 jaar geleden

[quote=hwnmuijs]Weet niet welke motorcode het is, maar als het bijv. de ALM is, kijk dan eens in het dekseltje van het thermostaathuis waar het pinnetje van de thermostaat in valt.

Het schotje wil nogal eens voor problemen zorgen.
Pinnetje gaat er te diep in (gaatje te diep) of schotje is gebroken.

Meestal wordt de motor dan te warm en blijft de onderste slang koud, omdat de thermostaat niet (of niet ver genoeg) open gaat.
Heel soms kan de thermostaat (meestal bij gebroken of gescheurd schotje) scheef komen te zitten, zodat hij deels open blijft staan.
Duurt dan langer voor hij op temperatuur komt.

Dekseltje is makkelijk te vervangen. Kost ongeveer 10 tot 15 euro (even rondbellen).
Bij het monteren opletten of het pinnetje van de thermostaat in het midden van het schotje valt.

Als de koelvloeistof nog goed is kun je deze opvangen in een schone bak of jerrycan. Kun je het opnieuw gebruiken.

Grt,
Hans.[/quote]
De motor word niet te warm nu en de onderste slang is ook warm nadat de thermosstaat is vervangen,nu loopt alleen op de snelweg de motor temp terug.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Onder de huidige weersomstandigheden is het normaal dat de temperatuur op de snelweg wat terugloopt.
Op de snelweg vangt de radiateur nou eenmaal veel meer koude rijwind dan binnen de bebouwde kom.
Onderschat de rijwind niet.
In Scandinavië zie je vaak auto's met een (deels) afgeschermde grille.
De Citroën 2CV's bijvoorbeeld hebben weliswaar luchtkoeling, maar die hebben ook zomer en wintergrilletjes om de motortemperatuur onder controle te houden.

Jouw temperatuurmeter kan wat afwijken, maar als de kachel verder goed warm blijft zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Grt,
Hans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hans,

Een beetje terug vallen oke, maar niet 30 graden, waarom zit die thermostaat er dan anders in denk je ??

Gr Stefan

danielseat (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Hans,

Een beetje terug vallen oke, maar niet 30 graden, waarom zit die thermostaat er dan anders in denk je ??

Gr Stefan[/quote]
Kan het de koelvloeistofsensor zijn?Bij koude start wil hij nog weleens stotteren moet het wel vriezen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kan maar denk het niet, denk eerder aan bougie of kabels ( stotteren of af en toe overslaan / vochtig weer )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.