Hoi Goedenavond,
Sinds een week ben ik trotse eigenaar van een Seat Ibiza (1.4 16V/AUA 55KW) uit 2001.
Bij proefrit reed hij lekker, ziet er heel goed uit en starte vlot. Echter, dezelfde middag dat ik weg reed ging het motor management lampje al branden ik zat toen in utrecht en moest naar Lelystad. Op de terug weg nog even opentrekken op de snel om te kijken hoe dat ging. Na top snelheid te hebben bereikt wou hij niet harder dan 140km/h meer. Ik ben in Lelystad direct naar de garage gereden om hem uit te laten lezen.
Hier kwam uit storing uitlaatgassen die is gewist en was volgens mijn garage geen probleem mits het terug kwam.
Dat heeft nog geen dag opzich laten wachten.
2 dagen na aanschaf ging ik naar de supermarkt en na de boodschappen wou hij niet meer starten. Omdat het wel goed klinkt maar hij niet door start heb ik even gewacht tot de motor was afgekoeld (+/- 20 min). Inderdaad mijn vermoeden was juist hij ging weer aan.
Niet zoveel gereden twee dagen daarop volgend die dag daarna was het weer zo ver. Ik was naar een vriend toe geweest en daarna wou de auto niet starten. Weer gewacht tot hij was afgekoeld maar helaas dit keer hij wou echt niet meer aan.
Zijn vader is toen gekomen die heeft er verstand van en die mikte op de boubine aangezien hij veen vonk geeft.
Nieuwe boubine besteld die er net in gezet maar helaas hij start nog steeds niet. Zijn vader wilt er nu wel verder naar gaan kijken maar ik wil even weten in welke hoek wij moeten zoeken.
Iemand enig idee?
Ik hoor het graag!
Groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij deze modellen gaat het elektrisch deel van het contactslot nog wel eens stuk,waardoor er geen spanning op de ecu komt,daar zou ik eerst naar kijken,event. steker er af wurmen en doorverbinden,
Aan de steker zitten een rode draad klem 30(accu) een rood/zwarte draad 50 (starten) een geel/zwarte draad draad (x contacakt) even niet nodig voor de test en een zwarte draad 15(dit is de voedingsdraad voor de ecu en bobine.,Tijden starten en contact aan moet er altijd spanning op de zwarte draad staan.
Is dit wel het geval,dan kan de krukas sensor de boosdoener zijn,deze zit in de buurt van de startmotor onder het inlaatspruitsuk..Als je dan toch bezig bent,licht dan de bovenste distributiekap er eens af en controleer de spanning van de lange distributie riem Er zit daar een omlooprol waar de plasticomhulling wel eens vanaf komt,Dit omdat de topsnelheid zo laag is.
Heel verhaal,hoop dat het je verder helpt.
Auto is van de week bij de garage geweest daar hebben ze hem aan de praat gekregen. Motor goed nagelopen en schoongemaakt. Ze zeiden dat het de ecu zou zijn.
Wat ik moest doen is na iedere rit de plus van de accu af halen waarna hij zou resetten en ik zou kunnen rijden.
Dit heeft gewerkt voor 1 middag.
Ik heb hem de volgende terug gereden naar de occasion waar ik hem gekocht tijdens de rit knalt de motor uit op de snelweg... Na eventjes wachten wou hij weer aan.
Vreemd echt heel vreemd.
Bij de occasion hebben ze het weer kunnen oplossen voor een dag na een ECR te hebben gemonteerd.
Echter was het de dag daarna weer raak. Als ik de sleutel in het contact laat zitten en even wacht hoor je na een x aantal minuten de brandstofpomp pompen en weet je dat je kunt rijden.
Echter is de auto sinds gisteren twee keer uitgevallen bij het weg rijden.
Ik zelf heb het vermoeden dat het ergens in een sensor zit. Bij het uitlezen komt er niets naar voren wat hier te maken mee heeft.
Iemand enig idee?
7 jaar
Een mogelijke suggestie is door Jaker al aangedragen en dat zo maar zo het euvel kunnen zijn.
Grt. Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar