beste mensen, mijn seat leon schokt bij lagere toerentallen vooral net naar het schakelen ook met flink doortrekken merk je af toe dat hij heel kort inhoud.
het lijkt net alsof hij ff heel snel doodvalt en direct weer volgas verder gaat bij volgas.....ook slaat de koelventilator niet aan heb ik gemerkt blijft heel lang normaal op temp en dan ineens als je stilstaat word hij erg heet, weet niet of dit met elkaar te maken heeft maar ja....dacht zelf aan de luchtmassa meter...maar naar mijn gevoel moet hij dan altijd een beetje inhouden toch?
kan iemand mij ff advies geven waar naar te kijken? alvast bedankt!
Groetjes Fred
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Fred,
Laat hem eens uitlezen en zet de gasklep eens in de basisstand..
Voor de temp, controleer eens op er geen zekering kapot is, anders kijken hoe de fan aangestuurd word, hier kan het probleem zitten..
Gr Stefan
Ik ben vandaag naar de seat dealer geweest, ze hebben hem uitgelezen en id er stonden wat storingen in.
De koelwater sensor is vervangen, en de storingen gewist, na een testrit bleek de klacht (het schokken bij lage toerentallen) nog niet verholpen.
Ze hebben hem opnieuw uitgelezen maar toen kwam er geen storing meer in voor....daarna hebben ze er nieuwe bougie"s in gezet en de vacuumslangen gecontroleerd ook is de gasklephuis schoongemaakt. ook hebben ze de c.o waarde uitgelezen om te kijken of de lamdasonde nog in orde was ook deze was goed.Alles bij elkaar koste toch een behoorlijke som geld.
Helaas zit de storing er nog in!!! sterker nog het word steeds erger.....ze boden aan de auto te laten staan en dan op zoek te gaan naar het mankement, heel leuk maar konden niet zeggen wat het ging kosten......al met al ben ik nu al een hoop geld kwijt en nog niks wijzer. Ik heb de auto maar meegenomen en hoop hier de juiste oplossing te krijgen.
Mijn ideeën:
luchtmassameter (alleen zou ik dan toch continu vermogen kwijt moeten zijn, maar hij trekt als een beer?!)
Bougie kabels slecht (kan dat een schokkend effect geven bij wisselende toerentallen en dan vooral onderin het toeren gebied?)
Ergens een slechte massa of connector? iemand een idee welke ??!
Alle goeie ideeën zijn welkom nu!
M.v.g Fred
14 jaar
Welke storingen stonden er dan in ? Dat is wel belangrijk om te weten.
Waarom vervangen ze het e.e.a. terwijl je komt voor uit te laten lezen ? Die temp sensor vervangen was niet nodig geweest want je kan die tijdens het uitlezen in de meetwaardeblokken bekijken..
Bougies vervangen kan geen kwaad, zeker niet als ze al een poos erin gezeten hebben.
Gr Stefan
14 jaar
Hoi Stefan, dat is het fijn eraan de monteur was al aan wissen toen ik erbij kwam....het eenigste wat ik kon zien is dat eer een storing in het koelcirquit was en dat hij aangaf dat de lm en accupool was losgeweest. de laatste twee is mijn schuld de lm heb ik losgehaald om te kijken of het schokken dan weg was tijdens het rijden omdat hij dan op een vast programma gaat rijden (toch?) maar dat hielp niet. en de accu pool heb ik los gehad om schoon te maken. de storing in de koeling bleek achteraf dat de ventilator niet meer werkt ook niet als je de stekker van de ventilator aan massa legt dus die is in ieder geval kaduk. wat mij opvalt vannacht is dat bij lage toerentallen onder de 2000 toeren bij vast snelheid hij niet stotterd alleen als je behoorlijk wat meer gas geeft om te versnellen en boven de 2800 heb je er geen last meer van....ga je langzaam de snelheid verhogen heeft hij ook geen last van......hij heeft er ook geen last van zolang de motor geen 90 graden heeft bereikt, als hij op temp. is dan begint hij te stotteren bij versnellen. ook bij stationair loop merk je dat de toerental iets schommeld niet veel maar toch zo.n 200 toeren op en neer... reed ik vanochtend naar huis het kwam met bakken uit de hemel zetten de motor was op temp. en toen stopte het stotteren ook ineens, tot aan thuis geen last meer van gehad.
Misschien raar maar werkt de lamdasonde op het moment dat de kat. nog niet op temp is? zat te denken dat de kat. erg afgekoeld was door de vele en dan ook vele regenwater waardoor de lamdasonde dat uitschakeld of zo????? hem vroeger golfje gehad en die had er ook last van dat de toerental op en neer ging en niet lekker liep toen ook de lamdasonde.....kan ik die uitmeten? en dan bedoel ik wat moeten de waarde zijn van hem? ik weet dat hij moet schommelen ergens tussen de 1,2 en 1,7 volt toch? kan je hier iets meer over vertellen voordat ik hem vervang want deze zijn niet echt goedkoop om ff te proberen....
Groetjes Fred
14 jaar
Hallo Fred,
Het koelsysteem wordt bij deze motor kenveldgeregeld aangestuurd door het motorregelapparaat als ik het goed heb, dus de truukmet het doorverbinden van de sensor zal er dan niet inzitten.
Ik ben bang dat je zonder exacte storingscode aan het gissen komt, en dat is meestal missen, als je nu exact weet welke storing erin staat, dan kun je een stuk gerichter zoeken.
Hebben ze eerst ook de gasklep in de basisstand gezet of alleen schoongemaakt ?
De lambdasonde zit voor de kat en moet pendelen tussen 0,2 en 1 Volt..
Als je even de motorcode vermeld weet je het zeker, sommige type's hebben er 2 namelijk.
Gr Stefan
14 jaar
hoi Stefan, volgens mij zit er een akl motor in.....heb vandaag nogmaals de l.m eraf gegooid maar dan loopt hij minder houd erg in...is normaal weet ik maar het stotteren is er dan niet uit....dus verwacht toch dat het een van de twee lamdasondes moet zijn.....de stand vd gasklep is niet gecontroleerd en hoe kan ik deze dan checken c.q afstellen? zal vanavond de lamdasondes doormeten weet dat die voor de kat moet schommelen en die naar de kat stabiel moet zijn....dit klopt toch?
als mij nog de uitleg kan/wil geven vd gasklep ben ik je erg dankbaar!
Ben ondertussen al een hoop geld kwijt en wil niet onnodig nog meer uitgeven.....
Alvast bedankt Gr. Fred
14 jaar
Kijk eens naar de bougiekabels, als hier een van defect is geeft hij dat niet aan met uitlezen.
Anders de bobine die overslaat.
Ik heb soortgelijk probleem eens gehad met een golf 4 ook met AKL motor, hier was 1 van de 4 aansluitingen op de bobine geoxydeerd. Stationiar en bij gewoon rijden niks aan de hand, op het moment dat je vermogen vroeg ging ie stotteren maar sloeg niks op in het geheugen.
Dank je wel audidriver,
De bougiekabels wat voor weerstand moeten die hebben? of is het gewoon kijken welke er boven uit schiet kwa weerstand?
Zal vast de stekker verbindingen vd bobine schoon maken en checken....had al wel met een plantenspuit de kabels natgespoten maar geen reactie hier op...maar id als het de aansluitingen zijn heeft dit geen zin....zal het ff checken alvast bedankt!
M.v.g Fred.C
14 jaar
sorryy voor de late reactie, bleek achteraf toch een defecte bougie te zijn.
11 jaar
En er zaten nieuwe bougie,s in??? Sorry maar je komt niet geloofwaardig over, en nu gelijk op een aantal tropic,s van jaren oud een antwoord geven vind ik ook niet erg netjes, maar goed beter laat dan nooit
Gr jab
Nee daar heb je gelijk in maar was ook al even hier niet meer geweest ,.... Maar idd wel een defectie bougie (tussen de nieuwe) ook al is het even geleden dat die stori g verholpen is. Zal in vervolg sneller een oplossing plaatsen.
Mvg Fred
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar