Seat Leon: Seat Leon 2002 AG LPG motorstoring

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Hallo,

Het volgende is het probleem. Mijn auto heeft nu 250.000 km op de teller staan, nu krijg ik opeens een brandend motorstoringslampje op mijn dashboard. Ik heb de foutmelding uitgelezen en die zegt "Mengsel te arm". Ook heb ik de leerwaarde van O2 Adaption (groep 32) uitgelezen, deze is rond de 19%, dus veel te hoog. Als ik de storing reset, is hij met een dag of 2 weer terug. Ook heb ik de laatste tijd dat de auto koud slecht wil starten, komt dit doordat deze leerwaarde zo hoog is? Dat hij daardoor bij het starten te veel benzine in spuit?

Nu heb ik hierbij nog een probleem. Er zit iets los in mijn katalysator en daardoor merk je soms bij het starten dat dit invloed heeft op het toerental van de motor. Je hoort het lawaai voornamelijk bij stationair lopen, bij het optrekken en afremmen.

Dus nu is mijn vraag, kan dat losse gedeelte in de katalysator invloed hebben op deze foutmelding? Of zal dit probleem van de gasinjectoren komen, dat deze af zijn?

Alvast bedankt,

Frank

yamahabest

Geplaatst door yamahabest (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

yamahabest (0), 16 jaar geleden

Heeft niemand antwoorden op mijn vragen?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Waarschijnlijk is de kat overleden en krijg je een afwijkende lambda waarde hierdoor.
Heb je deze storing ook op benzine?.

yamahabest (0), 16 jaar geleden

Nee, geen storing op benzine, dan is de leerwaarde 3.2%.

Lambda waarde na de katalysator valt uit te lezen, als de kat overleden is moet deze toch van 1 afwijken?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dan zit de storing dus in de gasinstallatie, is het een AG installatie?.

yamahabest (0), 16 jaar geleden

Het is een AG installatie ja, de druksensor van de verdamper is een tijdje geleden reeds vervangen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Misschien toch de injectoren.

ovi (0), 16 jaar geleden

[quote=yamahabest]Het is een AG installatie ja, de druksensor van de verdamper is een tijdje geleden reeds vervangen.[/quote]
Dikken brol die AG's.
Is waarschijnlijk uwen DGI (digitale gasinjector) die naar de vaantjes aan het gaan is.
Had zo'n systeem op mijnen H200.Die DGI's worden blijkbaar zelfs niet meer nieuw gemaakt!
Mijn LPG instalateur wist mij te vertellen dat hij telkens de defecte DGI's moet opsturen en dan sturen ze gewoon een herstelde!Heb inneens een ander systeem laten instaleren.
Je kan dit zelf wel openprutsen en is proper maken.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dit zal al wel een SGI installatie zijn toch?.

yamahabest (0), 16 jaar geleden

Ja, ik heb een SGI installatie.

Maar het probleem kan verder geen oorzaken hebben, behalve de gasinjectoren dan?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Of de lpe is kapot.
Ik neem aan dat je de gascomp ook een keer hebt laten resetten?.
Maar ik denk de injectoren.

yamahabest (0), 16 jaar geleden

Ja, de gascomputer is al keer gereset.
Wat is de lpe?

Maar dan ga ik achter de injectoren aan, bedankt!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Lpe is hetzelfde als gascomp.

wobbli (0), 16 jaar geleden

En yamahabest...waren het de injectoren? Ik zit ook nog steeds met hetzelfde probleem...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.