Seat Leon: Seat Leon2005 TDI houdt in bij warme motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Sinds kort houdt de motor in bij warme motor.
Dir gebeurt bij acceleren vanaf de derde versnelling.
Het is zoiets als rijden met een halve koppeling warbij het toerental dan oploopt naar 3500-4000 en de motor dan vervolgens gewoon gaat.
Wel is er bij het starten een ping te horen en verschijnt er een rode steeksleutel in het dashboard(waarschuwing) maar deze gaat na 2 a 3 seconden weer zelf uit.
De auto start ook bij een warme motor ietjes moeilijk, het contact moet dan 3 tot 4 seconden worden doorgestart waarna hij gewoon start en dan rijdt.
Dir gebeurt alleen als de motor warm is.

Mij is vertelt dat het de EGR kan zijn, wie o wie heeft dit probleem ook gehad en kan mij helpen?
Als het de Egr is , is afdichten dan een optie?
Zo ja is de vacuumslang afdichten al voldoende of moet er echt een afdichtingsplaat ervoor komen?

shtwgj

Geplaatst door shtwgj (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Los van mogelijke andere problemen denk ik dat je koppeling slipt. Wel toeren, maar geen snelheid is een klassiek verschijnsel daarvan.
Niet te veel laten slippen, anders gaat je vliegwiel er ook nog aan.

Egr zul je moeten afdoppen, anders krijg je foutcodes.
Mogelijk moet er in de afdekplaat zelfs een gat (of 2) geboord worden om geen foutcodes te krijgen.

shtwgj (0), 12 jaar geleden

Als het de koppelingsplaat is , zou hij dan niet ook slippen bij optrekken?
Dir gebeurt alleen als de auto warm is, bij wegrijden en acceleren met koude motor pakt ie gewoon snelheid en ben ik bv al in mijn 5de versnelling op cruise controle en wil ik snelheid maken met de cruise knop dan gaan de toeren net iets boven de 2500 en slaat de cruise controle af.
Als ik 's morgens de snelweg opga met een nog redelijk kouide motor dan trekt ie en accelereert ie normaal
Dit heeft denk ik toch niets teb meken met het door moeten starten als de motor warm is?

Waarom moeten er gaten in de afdichtplaaten dan?
Er koimt dan volgens mij dan toch gewoon vuile lucht door?

shtwgj (0), 12 jaar geleden

Geachte oldfort.

Heb vandaag een nieuwe koppelingsplaat erin gezet, maar het hoge toerental komt alleen voor als de motor reeds warm is.
Bij een koude motor trekt ie normaal op en accelereert ie ook normaal zonder in te houden en oplopende toerental.

Andere suggesties misschien?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.