auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat AROSA: Slecht stationair

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: APQ

[quote=ppijlman50]. Maar zou dat dus betekenen dat als het de nokkenas en/of de stoters zijn en deze vernieuwd zijn ik een autootje heb met een bijna nieuwe motor waar ik jaren mee kan rijden[/quote]

Pas bloemen bij de finish, eerst een juiste diagnose stellen dan gericht rep.

Gr. paul

Geplaatst door

ppijlman50 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo mensen

Mijn Seat Arosa 1.4 is van 1998 en heeft 41.000 echte kilometers gelopen. Hij loopt stationair erg rauw. Heb al de aansluitingen op de verdelerkap met contactspray bewerkt + 4 nieuwe bougies. Loopt nu wel 100 toeren sneller stationair. Maar bij stationair blijft die lopen als een versleten koffiemolen. Trekt verder prima op. Alleen als ik een constante snelheid rij heb ik het idee dat die op 3 cylinders loopt.
Je leest wel iets van versleten nokkenas of iets dergelijks. Waar moet ik aan beginnen om dit probleem op te lossen? Graag jullie visie.

ppijlman50 0

8 jaar

1998 , 41000 km , hoe vaak ververs je olie en wat doe je er dan in ?
Als hij op 3 cilinders zou lopen schud hij dus en ploft in de uitlaat en je hebt geen vermogen , mml zal dan ook gaan branden.
Nokkenas is simpel te controleren , kleppendeksel er af en inspecteren.

Hallo kaleido 1
Deze Arosa is 3de hands. Wel altijd door de dealer onderhouden. Gemiddeld elke 4000 km een beurt(omdat er zo weinig mee werd gereden) Laatste beurt bij 37000km (feb 2014). Volgende beurt staat voor 50000 km. Bij 25000 is de distributie vernieuwd. Kan het dus zijn dat bij 41Dkm de nokkenas is versleten? Is dat een dure aangelegenheid? Waar kan ik deze kopen?
O ja hij heeft wel vermogen en ploft niet in de uitlaat.

ppijlman50 0

8 jaar

Klepstoters zijn ook een bekent probleem, die beschadigen uiteindelijk de nokkenas. Zou daar eerst eens naar kijken.

memos 260
badge

8 jaar

Gezien de vraagstelling , is het niet verstandiger om iemand met sleutel ervaring er bij te halen ?
Kleppendeksel verwijderen en de diverse componenten , nokkenas/stoters controleren.
Mocht er schade zijn , dan dient alles vervangen te worden , nokkenas/stoters , hiervoor moet het 1 en ander los gemaakt worden , oa ook de distributieriem.
Nokkenas en stoters bij de dealer , motorrevisiebedrijf
Kosten raming , doen we hier niet aan.

Jullie hebben gelijk. Ik was automonteur in de jaren 70. Technisch is er heel wat veranderd. Alhoewel ik niet bang ben om te sleutelen aan mijn auto. Heb een kennis die als monteur nog werkzaam is. Zal aan hem vragen om de stoters te controleren. Hou jullie op de hoogte wat de bevindingen zijn. Bedankt voor jullie adviezen.
Dit autootje is voor mij een leuk project. Hij was zelfs zo nieuw dat er nooit een autoradio in had gezeten. De speakertjes in het dashboard ontbraken. Die zitten er standaard volgens de seat dealer nooit in. Ik blijf me verbazen over versleten nokkenas/stoters na 41Dkm. Is die motor dan zo slecht van kwaliteit??.

ppijlman50 0

8 jaar

In 18 jaar 41000 , is wel erg weinig per jaar , de motor komt door deze "korte" stukjes bijna niet op temperatuur , wat extra slijtage met zich mee brengt.
Wat is dan "slechte" kwaliteit .

Kaleido 1 je hebt gelijk. Dit autootje is van een oudere dame geweest. Die heeft er erg weinig mee gereden. Maar zou dat dus betekenen dat als het de nokkenas en/of de stoters zijn en deze vernieuwd zijn ik een autootje heb met een bijna nieuwe motor waar ik jaren mee kan rijden. De carrosserie is in prima staat dus die gaat ook nog wel een poosje mee. Zelf rij ik zo'n 8Dkm per jaar.

ppijlman50 0

8 jaar

Beste mensen
Betreft nog steeds mijn Seat Arosa 1998 1.4 benzine motor.
Sorry voor de late terugkoppeling. Jullie hebben gelijk. Het waren dus de nokkenas en de klepstoters. Beide zijn ze vernieuwd. Stationair loopt die nu prima.Hij start ook goed. Alleen na een poosje (circa een maand) heb ik de volgende kwaal:
Als ik gas terug neem en terug schakel om bv. een bocht te nemen, dan voel ik even dat die zwaarder stuurt (iets met de stuurbekrachtiging?) en
slaat de motor acuut af. Soms erg lastig als je een rotonde op draait. Vooral het ineens stil vallen en gelijk stil staan geeft soms gevaarlijke situaties.
Als ik gewoon rij dan voel ik soms bij het draaien aan het stuur dat de het lijkt alsof de stuurbekrachtiging wil stoppen. Even stuurt die dan wat zwaarder. Kan de stuurbekrachtiging er de oorzaak van zijn dat die ineens stil valt.
Graag jullie reactie.

ppijlman50 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.