Beste iedereen,
Ik heb hier een arosa uit 2000 die perfect start als de motor koud is maar als er een stukje mee gereden is bijvoorbeeld naar de supermarkt. Daarna starten lukt bijna niet pas als je gas bij geeft dan pakt die hem en heb je geen probleem meer. Zou dit de automatische shoke kunnen zijn die hem verzuipt? Als er gereden wordt op de snelweg dan valt soms spontaan de temperatuurmeter weg maar 70 graden en daarna trekt die weer bij naar de normale stand. Dit alles heeft met elkaar te maken denk ik.
Wie helpt mij even.
ALvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zet er maar een nieuwe temp. sensor in . dan is waarschijnlijk je start probleem ook verholpen
Dat idee had ik ook al dat de temperatuursensor kapot is. Dat zal verklaren dat de computer denkt dat die koud is terwijl die warm is en hem dan als het ware verzuipt bij een warme start.
19 jaar
dan had je die dus al moeten vervangen als 'professional' zijnde.
evt thermostaat ok vervangen vanwege het schommelen van de motortemp op de snelweg.
mvg
Wij hebben een arosa uit 1998 en bij onze arosa was het ook de temperatuur sensor die dit probleem veroorzaakte.
18 jaar
Ik rij met een seat ibiza TDi, 110 paardjes, ook bouwjaar '98
Ik heb exact hetzelfde probleem, vertrekken bij koude motor, no problemo, bij warme motor: "iepe iepe iepe iepe iepe...VROEM!"
zoals bekend is seat vanbinnen volkswagen und audi he!
consider this: wanneer je je wagen koud start, geeft temp. meter door aan comp. dat motor koud staat, bijgevolg word het mengsel aangepast om koude motor de doen starten, motor stààt ook koud, dus starten doet ie in no time. het probleem zou kunnen zijn: wanneer motor warm staat, en je hem dus (opnieuw) start is het mogelijk dat de temp.meter dit niet/verkeerd signaleert aan ECU, en dit er dus voor zorgt dat deze nog steeds zijn mengsel aanpast aan een koude motor, wanneer net DIT mengsel ervoor zorgt dat een warme motor hierbij hapert.
probleem kan dus software-matig zijn in die zin dat de verbinding tussen 2 componenten niet optimaal is/zou kunnen zijn, hersolderen of vervangen van die temp.sensor zou een oplossing kunnen bieden.
een andere denkpiste, bij koude motor heeft een motor minder rpm. nodig om te starten dan bij warme motor. misschien heeft je batterij (indien dit geen nieuwe is) niet genoeg kracht meer om de warme motor op (ik geloof) 300 toeren te brengen alvorens te kunnen starten.
ik weet het zelf nog niet met zekerheid, ik rijd nog steeds met het probleem rond, maar ik vervang binnenkort mijn batterij (die er nu al 8 jaar inzit) en ik zal dan zien of hij dan al-dan-niet vlotjes start.
ik hou jullie op de hoogte.
18 jaar
Temp. sensor voor de arosa kan zeker de oplossing zijn.
Voor de TDI geldt dat je goed starttoerental nodig noet hebben.Een accu is na 8 jaar zeker geen overbodig iets en kan je probleem zeker al verhelpen.
Mocht dat toch niet helpen zal je de startmotor moeten laten reviseren.Dan ben je voor 99% zeker dat je probleem is opgelost.
Daarjuist batterij vervangen, probleem is opgelost, alhoewel er toch nog een klein verschil waar te nemen is tussen koudstart en warmstart. Koud start hij ogenblikkelijk wanneer het contact word aagezet, en warm doet hij nu, dus met nieuwe accu, ongeveer een seconde over. het gaat dus al HEEEEL wat beter, heb dus wel batterij met hogere accuspanning genomen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar