Het betreft een Seat Arosa uit 2000. Motortype ANW, versnellingsbak: automaat, kilometerstand 200700.
Met een warme motor begint de auto te stotteren/overslaan. Het begint niet direct, pas na tien seconden komt de eerste schok en daarna wordt het steeds erger. De auto slaat niet af en boven de 1000 toeren lijkt het probleem voorbij. Een enkele keer heeft hij geschokt toen ik vanaf 60km/h wilde versnellen in de hoogste versnelling.
De auto heeft in november een grote beurt gehad waarbij de distributieriem en de bougies vervangen zijn.
Bij het uitlezen zijn er geen foutcodes gevonden. Als ik de automaat in de neutraalstand of parkeerstand zet is het probleem nog steeds aanwezig, maar de schokken zijn minder heftig omdat er natuurlijk geen versnelling ingeschakeld is.
Olieverbruik kent de auto niet, sinds de beurt is er misschien maar een millimeter verdwenen op de peilstok, koelvloeistof blijft ook mooi constant. Watertemperatuur staat ook keurig op 90 graden.
Waar kan dit aan liggen? Ik ben bij de dealer geweest maar na een uur hebben ze gezegd dat het weinig zin had om het uit te zoeken omdat er geen foutcodes waren.
Verder is de auto vandaag gewoon door de APK gekomen, dus ik kan aannemen dat er aan de uitstoot niks valt af te lezen?
Ik verdenk zelf de bobine, zal morgenavond even met een plantenspuit aan de haal gaan. Een vriend van me heeft VAGCOM op de laptop staan, daar zal ik proberen om wat waardes uit te lezen. Welke waardes kan ik dan het beste aflezen?
Iemand nog andere ideeën? Dingen die ik kan controleren? Alvast bedankt voor de hulp!
gr. Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de bougie kabels goed deze willen nog wel eens door slaan.
groetjes jan.
Ik heb de plantenspuit gepakt om te kijken of er ergens vonkjes over zouden slaan.
Bij de bobine lijken er vonkjes te zijn, slecht zichtbaar en ik kan moeilijk zien waar het vandaan komt.
Kan de bobine ook vonken geven? Of moet het echt vanuit de bougiekabels komen?
gr. Leon
12 jaar
ja er kan zeker een scheurtje in de bobine zitten en dar de stroom weg lekken.
vaak bij flink een keer gas geven zie je het beter.
maar het kan daar ook van de bobine kabel af komen natuurlijk.
groetjes jan.
Ben weer eens wat verder, toen ik de bougiekabels uitgebreid ging inspecteren kwam ik erachter dat de bougiekabel nogal losjes op bougie nr. 3 zat. Ik kon deze er met één vinger af pakken. De stekker van de bougie en de bougiedop zitten vol met wit poeder. Lijkt me vrij duidelijk dat het daar heeft zitten overslaan.
Ik heb contact opgenomen met de dealer, ben benieuwd wat daar uit komt.
Wat voor een schade kan ik hiervan hebben opgelopen? Een nieuwe bougie en nieuwe bougiekabel lijken mij sowieso op z'n plaats. Kan de bobine hiervan schade op hebben gelopen?
gr. Leon
12 jaar
nee de bobine moet daar wewl tegen kunnen hoor het moet blijven met wat je al op noemende.
groetjes jan.
Problem solved! Ben terug gegaan naar de dealer, alle bougiekappen zijn schoongemaakt en dit keer fatsoenlijk op de bougie gedrukt.
Hij loopt weer als een klok!
Bedankt voor het meedenken.
12 jaar
nou dan valt het mee maar dat had beter gelijk zo kunnen wezen.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar