auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Toledo: Toledo TDI Trilt gigantisch bij acceleratie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 140PK

Heren geleerden,

Ik heb gister mijn seat laten tunen. Fantastisch werk geleverd, auto gaat als de brandweer. Ander probleem is nu wel: tussen de 1900 en de 2100 toeren, (waar het koppel het hoogste is) trilt de auto verschrikkelijk. (denk an met koude banden spinnen, dat geklapper) Niet fijn gevoel dus.

Het is altijd al wel een beetje geweest rond dat toerental, maar het lijkt nu hij meer power te verwerken heeft dat er iets niet helemaal lekker is.

Het is voornamelijk in zn 4e en 5e merkbaar, (3e ook al wel iets)

Iemand enig idee ?

Danku,

Robert

Geplaatst door

salorob (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is waarschijnlijk je 2-massavliegwiel.

Halve oplossing is 'om het vliegwiel heen' laten tunen.
Echte oplossing is een vast vliegwiel met passende koppelingsplaat te laten monteren.

Lucas6692 0

17 jaar

Om het vliegwiel heen tunen betekent net zolang terugschroeven totdat de vibratie eruit is, (en je vermogen ook?)

Enig idee wat de kosten zijn van zon vast vliegwiel met passende koppelingsplaat ?

salorob 0

17 jaar

Dus beter vast vliegwiel laten plaatsen ?

salorob 0

17 jaar

Oh das wel een beetje een botte reactie dan van Paul, het gaat hier tenslotte over problemcars, niet over perfectcars. Desalniettemin bedankt voor je eerlijkheid. Grofweg 700 euro is wel weer dure tuning dan hé, daar heeft paul gelijk aan. het is echter wel zo dat ik het idee heb dat de auto er een beetje aan moest "wennen" ofzo, hij trilt nu, (nu ik ongeveer 4 dagen heb rondgereden in de getunede toestand) al lang niet meer zo erg. Ik ga het even aanzien.

Bedankt voor de reactie(s)

Cheers,

salorob 0

17 jaar

[quote=Lucas6692]Denk dat je grofweg op 700 euro moet rekenen.

Wat paulkelder bedoelt denk ik is dat je beter een auto met meer vermogen had kunnen kopen voor het extra geld dat je er nu in moet steken. Maar dat is geen oplossing natuurlijk... ;)[/quote]
dit is ook geen oplossing... dit is een feit!

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=Tim_vr6]@ Lucas,
Paul heeft het niet zo op een vast vliegwiel.

@Paul,
Ik rij nog steeds rond zonder schade.[/quote]
ik hoop natuurlijk het allerbeste voor je . je moet natuurlijk niet denken, ik hoor niets, ik zie niets, dus niets aan de hand! het is net als bij voetbal...... pas juichen na de wedstrijd!

gr,
paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Een Cordoba model 00-02 heeft een AGR met vast vliegwiel, en een ASV met 2-massavliegwiel af fabriek. Voor de A3 geldt hetzelfde voor bepaalde bouwjaren dacht ik...
Als het af-fabriek kan, kan het ook achteraf lijkt me?

Lucas6692 0

17 jaar

Zie niet in waarom een vastvliegwiel geen oplossing is, bij bepaalde types tdi's is dit gewoon standaart, o.a. ook in de caddy2 TDI, zonder enig probleem.

Ook rijden er al veel auto's rond met veel vermogen, zonder enig probleem.

TDIkey 0
badge

17 jaar

[quote=TDIkey]Zie niet in waarom een vastvliegwiel geen oplossing is, bij bepaalde types tdi's is dit gewoon standaart, o.a. ook in de caddy2 TDI, zonder enig probleem.

Ook rijden er al veel auto's rond met veel vermogen, zonder enig probleem.[/quote]
ik denk zelf dat zo'n 2-massavliegwiel er voor jan L*L in zit ? en ons gewoon zit te plagen en ons geld uit de zak staat te kloppen ? ik ga niet weer een discussie aan.... sommigen hebben nou eenmaal liever gelijk dan geluk.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Onderbouw dan eens waarom dit niet goed zou gaan Paul?

Een 2 massa vliegwiel met speling kan ik me iets bij voorstellen dat die schade aanricht.

Volgens mij is het 2 massa vliegwiel puur gebruikt voor een stukje comfort en geluid.

Daarnaast heb ik nog nooit schade gezien van een vast vliegwiel.

TDIkey 0
badge

17 jaar

[quote=TDIkey]Volgens mij is het 2 massa vliegwiel puur gebruikt voor een stukje comfort en geluid[/quote]
dit op de eerste plaats, en! om een stuk vermogen op te vangen en daarbij de priesas en de bak te ontlasten. het is dus niet zo, ik hoor niets ik zie niets dus niets aan de hand! oké ik mij voorstellen indien men meer vermogen gaat vragen van zo'n motor het 2-massavliegwiel in de weg komt te staan.... tja het ene wil je het andere moet je....................

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Maar waarom werd het juist o.a. in de caddy 2 nog heel lang gebruikt en dit zonder problemen.

Kijk eens op de TDI club, daar rijden volgens mij wel honderden auto's probleemloos rond met een vast vliegwiel, dat kun je van die 2 massavliegwielen niet zeggen.

De praktijk bewijst het toch.........

TDIkey 0
badge

17 jaar

[quote=TDIkey]Kijk eens op de TDI club, daar rijden volgens mij wel honderden auto's probleemloos rond met een vast vliegwiel
De praktijk bewijst het toch........[/quote]
de TDI club is juist een heel slecht voorbeeld ''over praktijk gesproken'' daar is alleen het tunen en opleuken van belang, al het overige waaronder veiligheid is niet of nauwelijks bespreekbaar op een enkeling na dan, die wel begrijpen dat er aan voordelen ook nadelen kleven maargoed het is maar net wat je wilt horen.....

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=TDIkey]Maar waarom werd het juist o.a. in de caddy 2 nog heel lang gebruikt en dit zonder problemen.

Kijk eens op de TDI club, daar rijden volgens mij wel honderden auto's probleemloos rond met een vast vliegwiel, dat kun je van die 2 massavliegwielen niet zeggen.

De praktijk bewijst het toch.........[/quote]
Tja... de TDI club, das niet echt realistisch of objectief om het 2e massa vliegwiel te bespreken.
Hier is men iets meer gericht op praktijk en minder op blabla. Wat niet kan is nog nooit gebeurd maar het domweg achterwege laten van essentiele onderdelen.....kweet niet hoor, t'is geen egr klep!

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze][quote=TDIkey]Maar waarom werd het juist o.a. in de caddy 2 nog heel lang gebruikt en dit zonder problemen.

Kijk eens op de TDI club, daar rijden volgens mij wel honderden auto's probleemloos rond met een vast vliegwiel, dat kun je van die 2 massavliegwielen niet zeggen.

De praktijk bewijst het toch.........[/quote]
Tja... de TDI club, das niet echt realistisch of objectief om het 2e massa vliegwiel te bespreken.
Hier is men iets meer gericht op praktijk en minder op blabla. Wat niet kan is nog nooit gebeurd maar het domweg achterwege laten van essentiele onderdelen.....kweet niet hoor, t'is geen egr klep!

Sytze[/quote]
Word hier een beetje flauw van. Ik vervang die dingen hier zeer vaak (hier wel bekent) en wel zonder ook maar een keer een probleem terug gekregen te hebben. Ik snap ook niet dat er hier geen mensen zijn die ook maar iets aan willen nemen wat even anders is dan de "normale" reparaties. Zolang er toch auto's gerapareerd/gemodificeerd worden en de klanten zijn goed tevreden (merken dus een goed positief verschil) zie ik niet in wat hier fout aan is. Of is het "wat de boer niet lust.........."? Nogmaals, wat de vliegwielen betreft, deze worden notabene door VW in de zwaarder belaste configuraties gebruikt..........

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

Dus grote kolder zo'n 2e massa vliegwiel, Jos?

sytze 0
badge

17 jaar

Ik denk dat ze hier het verhaal van ongeremde massa niet echt kennen.

Ik heb er althans een erg mooie site over. En daarin staat:

I = 1/2mR² (voor een volle cilinder of schijf als een vliegwiel en een vaste rotatieas doorheen het massacentrum) --> Dus de massa zit al eens verwerkt in I. Dus de formule in het totaal is:

Ekin = 1/2 * 1/2 * massa * straal² * hoeksnelheid²

Ek = 1/4 m R² w² (voor 1-massa)

Dus als een 2-massa vliegwiel het dubbele massa heeft dat is

Ek: 1/2 m R² w²

Wat betekend dat de kinetische energie bij een eenmassavliegwiel lager ligt. Dit betekend ook dat er minder koppel op het vliegwiel zelf gezet zal worden waardoor de auto feller reageert op het gaspedaal. Pure natuurkunde.

En het leuke van het vast vliegwiel is dat deze intern niet bestaat uit veren. Dus deze kunnen niet gaan slijten. Want ook de natuurkunde zegt dat als je een veer miljoenen keren indrukt en terug uittrekt, deze zijn rek verliest. En het vliegwiel draait elke 3 takten waarbij er energie richting motor gaat, om bij de arbeidsslag weer energie te krijgen. Dus pakt globaal gezien 2 halve heen en weer rotaties per krukasomwenteling. Stationair beteken dit dat dat massavliegwiel 960 keer heen en weer gaat. Veertje blijft niet eeuwig leven hoor.

In de praktijk:

Sowieso een gunstiger dieselverbruik wegens de kleinere verliezen.
fellere acceleratie
letterlijk onverwoestbaar (of je gaat ermee slagen met een [i]kelder[/i]hamer.
Minder onbelaste massa.
...

Zoals Jos_br zei: jada jada jada jada, maar als het erop aankomt, zeg je nada!

xius_007 0
badge

17 jaar

[quote=Lucas6692]Offtopic reageren is een zwaktebod.[/quote]
Snap je wel hoe de site werkt Lucas?

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze][quote=Lucas6692]Offtopic reageren is een zwaktebod.[/quote]
Snap je wel hoe de site werkt Lucas?[/quote]
Kennelijk niet. Ik dacht dat je een onderwerp startte en dat daar dan inhoudelijk over gediscussieerd kon worden. Ik zal het mis hebben want ik merk er niets van...

Lucas6692 0

17 jaar

Ach wanneer de personages door elkaar beginnen te lopen starten zulke dingen nou eenmaal, dat hou je niet tegen. Mensen reageren vaak op meerdere topics tegelijk en dan kan er wel es een zijweggetje worden ingeslagen, nietwaar?

sytze 0
badge

17 jaar

Ik snap je reactie niet. We hadden het over vliegwielen, ik knipper met m'n ogen en nu gaat het nergens meer over.

Zullen we weer terug ontopic: hoe zit het nou met die wagens die origineel een vast vliegwiel hebben? Gaan die schade oplopen daardoor?

Lucas6692 0

17 jaar

[quote=Lucas6692]ik knipper met m'n ogen[/quote]
Als je knippert met je ogen is het de hoogste tijd! Truste.

sytze 0
badge

17 jaar

Maar je bent geen admin.......

sytze 0
badge

17 jaar

Ik voel hier een topic aan komen die wederom gesloten gaat worden.
Net zaols de 2 voorgaande topic's over het fenomeen slippende koppeling van een 74kw tdi.

Ben benieuwd.

Tim_vr6 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.