Seat LEON: Turbo probleem?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CEG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 125

Een aantal weken geleden heb ik een Seat Leon 2.0 TDI Fr 170 pk 1P facelift uit 2010 gekocht met 212.000 km op de teller.
Na 2 weken in bezit begon het lampje van de gloeispiraal te knipperen en later ging ook het lampje van het motormanagement branden.
Ik heb de auto toen bij een universele garage laten uitlezen en de foutcode P2563 kwam toen naar voren. Dit zou staan voor “positiesensor voorlaaddrukregelaar onaannemelijk signaal permanent”. Conclusie van de garage; turbo vervangen. Omdat ik er niet alle vertrouwen in haf de dag erna ook bij de Seat dealer later uitlezen waar dezelfde code naar voren kwam en tevens het advies de turbo te laten vervangen.
Normaal gesproken zou de gloeispiraal die knippert beteken dat de auto in noodloop gaat, maar hier was niks van te merken. Geen vermogensverlies of onregelmatig lopen. De auto rijdt zoals hij hoort te rijden.
Na contact te hebben opgenomen met de garage waar de auto gekocht is om het exacte probleem op te sporen en te verhelpen is ook het lampje van de roetfilter gaan branden. Nog steeds geen enkel probleem met rijden, maar kreeg wel het advies de auto direct te brengen en er niet meer mee te rijden.
Ze denken daar ook aan een probleem met de turbo, maar dan met de wastegate. Aangezien deze sensor niet los vervangbaar zou zijn zou de gehele turbo vervangen moeten worden.
Nu is mijn vraag; is dit inderdaad het geval en aangezien er geen vermogensverlies/noodloop optreedt, denken jullie dan ook aan een probleem met de turbo/positiesensor?
Ook de combinatie met het lampje van de roetfilter roept vragen op bij mij. Hebben jullie hier ervaring mee en wat is jullie idee bij dit probleem??

baranka

Geplaatst door baranka (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

waarschijnlijk is de drukregelaar van de turbo defect,dat is de pot helemaal bovenin het plaatje links van de olievuldop. Deze is los te vervangen,Er zit een membraan in dat nogal eens lek raakt,zou toch bij de dealer bekent moeten zijn.
deze vacuum bediende pot regelt de variabele schoepen verstelling van de turbo,en er zit een potmeter op voor terugmelding aan de motor ecu Deze waarden worden gebruikt voor de regeneratie van het roetfilter,dat gebeurd nu niet ,vandaar het lampje,idd niet te lang mee doorrijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.