close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: V-snaar piept

Bouwjaar: 1996

Sinds een weekje begint mijn v-snaar te piepen bij een koude auto. Het geluid is redelijk snel weg als ik wegrijd.

Nu heb ik wel eens gehoord dat je dit kunt verhelpen door een beetje zeep (welke soort zeep trouwens?)aan de zijkanten van de riem te smeren.

Nu is mijn vraag, gaat dit helpen? En waaraan kan ik v-snaar herkennen? Ik heb even gekeken en er zit linksonderin een platte riem (wat hem volgens mij niet is, want is geen v-vorm).
Ook zit er in het midden naast de motor een grote driehoeken kap, waar ook wel een riem in zal zitten. Kan dit hem zijn?

(sorry voor mijn niet-technische kennis)

Geplaatst door

hars73 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Harold,
Onder die kap zit je distributieriem, beter geen zeep aan smeren... De V-snaar is bij een Ibiza inderdaad een plat geval, er zouden trouwens 2 snaren kunnen zitten als je stuurbekrachtiging hebt. De mijne had er in elk geval ook twee. Zeep eraan tegen 't piepen helpt wel zolang je niet door 't water gaat rijden - dat schuimt als de hel... ;-)
Betere oplossing is om de riemspanning te checken of zonodig een andere riem te (laten) monteren.

succes!
Peter

Ja ik wil de spanning ook nog wel laten controleren en waarschijnlijk sowieso een nieuwe riem laten monteren.. alleen is dat deze maand een beetje lastig..en dat gepiep word ik ook niet echt blij van, vandaar deze tijdelijke tussenoplossing.

Het zal dus wel die riem moeten zijn linksonder aan de voorkant. Ik zal het eens gaan proberen met een stukje "gewone" zeep.

hars73 0

19 jaar

Hai Harold,
Een hele simpele methode om de spanning te controleren is ongeveer in het midden van het langste traject van de riem de zaak iets naar binnen te drukken. Zou hooguit 'n centimetertje mogen wezen ofzo. Desnoods kun je de bout waarmee de dynamo vastzit even loshalen en de handel weer op spanning zetten. Die bout herken je door te letten op waar hij zit: in een langwerpig gat, de dynamo is dat ding waar wat draden vanaf komen richting accu enzo. Even losmaken, wat druk op zetten (stukje pijp of een lange sleutel doen wonderen), spanning checken en weer vastdraaien. Als je jezelf niet voldoende vertrouwd kun je er beter niet aan beginnen, beetje piep in het begin is niet erg, een continu slippende snaar wordt door de wrijving te heet en gaat geheid naar z'n mallemoer.
groeten
Peter

om piepen van je riem (niet je ditrieriem) tegen te gaan kan je er kaarsvet op doen, een vijl langs de zijkant houden, of een beetje olie (KLEIN BEETJE!) erop doen.....

Suc6

blijegeit 0
badge

19 jaar

hoi,



vervangen door een orginele riem dan ben je van jou problemen af.



paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Hmm ben net bij de garage geweest.. er bleek speling te zitten in de waterpomp.. dus die moet vervangen worden. En dus ook direct maar even een nieuwe multiriem erop als de boel toch los ligt. Ben benieuwd, hij zal vanmiddag klaar zijn.

hars73 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.