close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: VAGCOM storingen 17849,17957,17660, 19561

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: ASV

Voertuig: Seat Leon, 1.9 TDI met ASV-motor uit 2004

Omschrijving probleem:
Sinds een half jaar in steeds toenemende mate last van storingen die in het begin soms vanzelf verdwijnen maar nu hardnekkig zijn en slechts incidenteel met VAGCOM kunnen worden gewist.
De storingen zijn niet mechanisch volgens mij want deze schieten er al in nog voordat de motor gestart is.
De storingen bijna altijd in dezelfde hoek: de N18, N75, N239 en regelmatig ook N108 en J52 en allemaal met de boodschap: Open circuit or short to ground.

Dat leek een makkie maar helaas, alle massaverbindingen getest die ik maar kon vinden en toch......

Wat heb ik gedaan?
1) De N75 is in het begin vervangen door een nieuwe, omdat deze storing (17957) vaak als eerste en enige naar voren kwam. Maakte geen verschil uit.
2) Het relais N109 vervangen door een andere (gebruikte) om de plus kant in ieder geval uit te sluiten. Maakte geen verschil uit.
3) Alle zekeringen gecontroleerd, doorgemeten en later zelfs vervangen voor de zekerheid. Maakte geen verschil uit.
4) Kabelbomen in het motorcompartiment deels opengemaakt en gecontroleerd op breuken etc. Geen bijzonderheden.
5) Aansluitingen kabels tussen motorcompartiment en dashboard gecontroleerd en doorgemeten. Geen bijzonderheden.
Om lekstroom uit te sluiten heb ik op 9 aansluitingen waar 12 volt op staat, rechtstreeks vanaf de accu+ een doorverbinding op elk van die 9 gezet. Maakte geen verschil uit.
Idem voor de aarde aansluiting.
6) De centrale computer vervangen(ECU) door een andere (gebruikte). Maakte geen verschil uit.
7) De accu als mogelijke verdachte uitgesloten door een andere auto+accu parallel te schakelen. Maakte geen verschil uit.
8) Contacten van het contactslot schoongemaakt (wat een hoop werk om er bij te komen). Maakte geen verschil uit.
9) Alle optionele instrumenten losgeschakeld zoals radio, hands-free-kit, maar ook alle relais in het dashboard behalve de N109 die nodig is voor de ECU en sensoren binnen het motorcompartiment. Maakte geen verschil uit.
10) De dikke multi-stekker op de ECU bevat 2xaarde, 2x+12V en 76 kleinere pinnetjes. Zowel de plus als de min rechtstreeks op de accu aangesloten om mogelijke hindernissen elders te omzeilen. Maakte geen verschil uit.
11) Een aantal massapunten, 4 in het motorcompartiment (waterkast, versnellingsbak, 2 onder de accu) en onder het stuur binnenin, schoongemaakt, geschuurd etc.
12) weerstanden gloeibougies gecontroleerd, alles op 1,1 ohm. OK.
13) Relais N109 en N103 nieuw gekocht.

Wie heeft er een suggestie. De gouden tip wordt beloond met een fanfareband voor zijn huis of 2 kratten bier naar keuze......

mvrgr
Stefan

Geplaatst door

stefanfischer (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

4 foutcodes op verschillende onderdelen, maar met een gemeenschappelijk fout: onderbreking of kortsluiting naar massa.
Kan een stekker zijn waarin alle signalen samen komen die moeilijk doet (ecu stekker b.v.) of de voeding valt weg.

oldford 0
badge

13 jaar

Was ook mijn eerste gedachte. Heb zowel aan de plus kant als aan de min zijde via de ECU de zaak rechtstreeks op de accu aangesloten maar mocht niet baten.
Ik snap er niets van. Heb ook de meeste draden waar ik bij kon gecontroleerd op draadbreuken of zo..

Iemand met uitgebreide VAGCOM kennis misschien een mening over dit probleem?

stefanfischer 0

13 jaar

Kijk eens op deze site: www.gerritspeek.nl

Audidriver73 75
badge

13 jaar

Al de n componenten waar jij storing op hebt gebruiken een gezamelijke plus met de kleurcode geel/zwart, en die komt uit de zekeringenkast van zekering 34.
Als je vanaf die zekering een bypas maakt zal je wellicht van de problemen af zijn.


Gr John

Volgens mij heb je ook nog extra gloeiers in je koelwater zitten teneinde sneller op te warmen,zijn die nog wel goed.

primera p11 0

13 jaar

[quote=johndoornbosch]Al de n componenten waar jij storing op hebt gebruiken een gezamelijke plus met de kleurcode geel/zwart, en die komt uit de zekeringenkast van zekering 34.
Als je vanaf die zekering een bypas maakt zal je wellicht van de problemen af zijn.


Gr John[/quote]
[url=http://img89.imageshack.us/i/seatleonasv...][img]http://img89.imageshack.us/img89/6651/se...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Inderdaad John, ik heb de zekering er uit gehaald en alle 5 sensoren rechtstreeks op de +12 van de accu gezet.
Een eventuele kabelbreuk in de plus heb ik hiermee ge-bypassed, maar helaas maakte dat niets uit.

Wat wel opmerkelijk is, is dat als ik de N75 uit het circuit haal en de plus op de min (kabel naar de ECU) zet, dat dan de andere sensoren geen problemen meer geven.
Wat blijft is de code 17957 (N75 kortsluiting naar min) en 17954 (N75 kortsluiting naar plus). Dat laatste was natuurlijk wel te verwachten.

Weet iemand misschien hoe de ECU de N75 aanstuurt (met een PWM-signaal wellicht) en hoe de ECU detecteert dat er kortsluiting/onderbreking naar de massa optreedt.
Als ik weet hoe ie dat detecteert kan ik misschien verder komen.

Een nieuwe N75 heeft ook niet mogen baten. Die doet het braaf als ik de N75 op de EGR-kabel zet en met VAGCOM een test uitvoer op de EGR.

stefanfischer 0

13 jaar

[quote=primera p11]Volgens mij heb je ook nog extra gloeiers in je koelwater zitten teneinde sneller op te warmen,zijn die nog wel goed.[/quote]
Heb je een suggestie hoe ik dat zou kunnen testen?

stefanfischer 0

13 jaar

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_gloeis...
Kijk hier even ,daar staat het een en ander bescheven,wil niet zeggen dat het jouw probleem is.
Maar omdat je de meldingen al hebt voor het starten denk ik hier aan.
Normaal werkt het pas onder de 5 graden,maar als je kortsluiting hebt of in een relais kortsluiting dan treed dit natuurlijk direct op.
Er is ook eens een topic over geweest die verdacht veel op dit probleem leek.
Gebruik ook de zoekfunctie eens.

primera p11 0

13 jaar

Even gecheckt en deze Leon heeft ze niet eens. Is blijkbaar een optie voor autos in koude gebieden.
Ik heb nu wel alle contacten van de ECU langsgelopen en een beetje opgeschuurd en de primaire + en massa naar die ECU maar eens voorzien van wat extra koperdraadjes zodat de zaak lekker klem zit......en rij nu al 30 km zonder storingen.
Ik juich nog niet te vroeg, want dat heeft ie wel eens eerder geflikt en na 300 km toch weer een storing gegeven.

Zucht, toch weer dezelfde storingen maar heb direct een APK-keuring laten doen toen ie het nog deed en die heb ik nu overleefd.

stefanfischer 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.