Sinds enkele weken verlies ik koelvloeistof. Rond de motor is niet veel te bespeuren van lekken.
De een garage zegt dat het de pomp is en de andere beweert dat het de koppakking is of een barst in de motorblok. Wat kan ik zelf testen en hoe om met zekerheid te weten waar het verlies is.
Wagen loopt niet warm.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou de radiateur kunnen controleren,maar bij een stevige lekkage is er bijna altijd wel wat te zien,te herkennen aan een roze spoortje van koelvloeistoflekkage (lijkt op oxidatie).
De meest gebruikelijke plekken zijn waterpompkeerring,waterhuis (zijkant cylinderkop),radiateur,en soms de kachelradiateur,maar dan ruik je vaak in de cabine een zoete lucht.
Inwendige lekkage tussen de koppakking gaat meestal gepaart met een te hoge druk in het systeem,dit kun je wel controleren met een gastester.
Wat ook nog kan is een lekkage in de kachel achterin,koelvloeistofleidingen lopen onder de auto door.
Ricky
Scheur in waterhuis, heb ik ook gehad, kost incl. pakking 11 euro bij vw dealer.
Groetjes Sander
17 jaar
Als ik een lange afstand rijd (30km) lekt het reservoir en is er een hoge druk op het systeem. Is dit een koppakking die gescheurd is of een probleem met de waterpomp? Een lokale seat garage gezegd dat het de waterpomp is voor 90 %. Toch ben ik niet volledig overtuigd. Hoe werkt zo een gastester? Geen lek aan de radiator of kachelradiator en ook niet aan waterhuis.
Alvast bedankt.
17 jaar
[quote=moealim]een probleem met de waterpomp? Een lokale seat garage gezegd dat het de waterpomp is voor 90 %. Toch ben ik niet volledig overtuigd[/quote]
lekkage aan de waterpomp is optisch waarneembaar, lijkt mij toch niet zo moeilijk om dit te achterhalen........
Gr. paul,
Lijkt me niet zo heel moeilijk te traceren......
Misschien schoep los van waterpomp,waardoor hij maar half meedraaid....
Gastest meten ze of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zit,wat zou duiden op een lekke koppakking.
Ricky
Het zou geen lekkage zijn aan de pomp, maar de waaiers zouden los zitten waardoor er weining circulatie is. Mijn vraag is dan of er druk kan ontstaan in het circuit waardoor reservoir te vol komt en gaat lekken?
groetjes
17 jaar
[quote=moealim]Het zou geen lekkage zijn aan de pomp, maar de waaiers zouden los zitten waardoor er weining circulatie is. Mijn vraag is dan of er druk kan ontstaan in het circuit waardoor reservoir te vol komt en gaat lekken?
groetjes[/quote]
Ja,dat kan zeker...
Ondertussen is waterpomp vervangen = geen resultaat.
Tijdens rit naar Frankrijk stijgt temp naar 130 graden bij zware belasting. bv helling oprijden doch bij minder gas te geven daalt de temp vrij snel naar 90 graden. Is het zo bij een lekke koppakking dat temp te hoog oploopt. Ik wil zeker zijn dat het de koppakking is voor ik hem laat vervangen.
groetjes
17 jaar
Ik weet niet zeker of de koelfan 2 draaisnelheden heeft,het zou kunnen dat de 2e trap niet werkt.
Daar zat ik ook al aan te denken Ricky....
Als de motor niet echt te heet wordt bij rustig gebruik moet de oorzaak gezocht worden in de mate van koeling. Dus niet een lekke kop als je het mij vraagt.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar