Zeer recent is de kop + kleppen vervangen van mijn Leon. Ik had gehoopt dat alle problemen daarmee zouden zijn opgelost maar helaas...
Het vermoeden bestond dat een of meer injectoren (door lekkende klep) vervuild geraakt zou kunnen zijn, dus na kopvervanging 2 busjes reiniger in de (volle) tank gegooid en daarna op benzine blijven rijden om de reingingsvloeistof zijn werk te laten doen. Zoals al aangegeven, niet het gewenste resultaat bereikt.
Als de auto 's ochtends gestart wordt, loopt ie erg beroerd. Het is een beetje spelen met het gaspedaal om 'm aan de praat te houden. Zodra de motor op een gegeven moment overschakelt naar G3 loopt ie ook direct een stuk beter (je merkt dan nog wel dat ie af en toe een klein beetje inhoud bij het optrekken maar daar is op zich wel mee te leven).
Als de motor enigszins warmgedraaid is en ik schakel dan handmatig terug van G3 naar benzine, merk je dit direct: motor loop dan stationair minder mooi rond en ook bij het optrekken voel je 'm inhouden. Ook merk je dat de auto op de cruise-control dan wat moeite heeft om de auto op de ingestelde snelheid te houden.
Is op een simpele manier na te gaan of het inderdaad aan de injectoren ligt? (kun je zoiets meten bijvoorbeeld???).
Als de injectoren vervangen moeten worden, wat zijn dan de kosten die zijn te verwachten?
Ik las ergens op een Forum dat een bedrijf in papendrecht injectoren kan reinigen. Ik neem aan dat er meer bedrijven zijn die dit kunnen. Iemand suggesties (bij voorkeur ergens in het noorden van het land).
Bij voorbaat dank voor de reacties/suggesties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de Gasklephuis als die erg verontreinigd is, gaat die ook beroerd lopen stationair eerst Gasklephuis reinigen en op nieuw in de basisstand zetten.
Geen idee wat de toestand van het gasklephuis is (aangezien ik totaal geen verstand van auto's heb zou ik niet eens weten waar dat ding zit ;) ).
Als het goed is wordt er deze week nog een keer naar de auto gekeken; is zal je tip dan in ieder geval even noemen. Misschien dat 't dé oplossing is.
Zodra de oorzaak bekend is en het probleem is opgelost laat ik het hier even weten.
Meer suggesties blijven uiteraard welkom.
16 jaar
injectoren vervuilen door het rijden op lpg.
Je hebt de kop laten reviseren, had je een lektest of compressietest laten doen?.
Bij dit soort akkefietjes krijgt de kop al snel de schuld door het lpg rijden.
Maar vaak zitten de troubles ergens anders.
Is dit een AG installatie?.
Vaak is hier de drukregelaar van kapot, met als gevolg het inhouden op lpg, ook de filters zitten vaak verstopt.
De injectoren kun je ultrasoon laten reingen, maar ik zou sowieseo de lpg installatie laten servicen.
16 jaar
Er is inderdaad een compressietest gedaan (cil 2 had te weinig compressie). Bovendien bleek toen dat ook de kleppen zelf aangetast waren (zowel in- als uitlaatkleppen).
Het is overigens niet een AG installatie. Ben de naam zo even kwijt, maar het is geen obscuur merk oid.
Dat injectoren vervuilen door het rijden op lpg verbaast me overigens; het is immers een schone brandstof. Ik zou dan ook verwachten dat juist door gas het spul schoon blijft. Bovendien heeft de gas-installatie zijn eigen injectors.
Daarnaast is het trouwens zo dat het starten (en rijden) op benzine problemen geeft; voor ik weg kan rijden moet ik eerst de auto aan de praat zien te houden (met de nodige herstarts dus) en zodra de motor overschakelt op gas kan ik pas weg. Afgelopen weekend weer even geprobeerd: als de motor op temperatuur is gekomen en ik schakel over naar benzine moet ik echt 'planken' om er voor te zorgen dat de auto niet stilvalt. Heel langzaam loopt de snelheid dan weer iets op (acceleratie moet je dan meten met een kalender ipv een stopwatch zal ik maar zeggen).
Deze week wordt er opnieuw naar gekeken. Hoop dat het probleem nu eindelijk een keer opgelost wordt.
16 jaar
Lpg is wel een schone brandstof,maar de benzine injectoren staan buitenspel tijdens het rijden op lpg.
Deze gaan verkleven inwendig en daardoor gewoon minder goed werken.
Hoe oud is de benzine die erin zit?.
Wat ook aan de hand kan zijn is dat tie tijdens de koude start op 2 brandstoffen loopt of de injectoren lekken.
16 jaar
We rijden regelmatig op benzine; naast het starten op benzine rijden we tussendoor ook nog wel op benzine. De benzine zelf is dus ook niet oud/verouderd.
Het op 2 brandstoffen lopen zou dan m.i. ook bij warme motor moeten gebeuren (of zie ik dat verkeerd?). Zodra de motor 'overspringt' op gas, loopt ie ook direct regelmatig(er). Ook 's ochtends als ie nog koud is. Schakel ik echter terug naar benzine dat is het weer vrij hopeloos allemaal.
Omdat ook de inlaatkleppen van cil 2 waren aangetast waren, gaat mijn vermoeden nog steeds uit naar een beschadigde injector. Maar misschien dat er deze week duidelijkheid over komt (hoop doet leven)
16 jaar
Even een kleine update.
De computer is opnieuw ingeregeld en ook het brandstoffilter is vervangen. Het leek even goed te gaan, maar de volgende dag was het probleem alweer terug. ik heb de auto vanavond naar de garage gebracht; morgen wordt er naar gekeken en hopelijk is het probleem dan opgelost.
Wat mij opviel afgelopen week: ik reed op gas met de auto op de cruise (plm 105 km/u). Ik kreeg de indruk dat de benzinemeter terugliep. Da's natuurlijk raar als je op gas rijdt. Via de boardcomputer zag ik dat de resterende afstand die ik nog zou kunnen rijden inderdaad terugliep (voor zover ik weet werkt de boardcomputer alleen op benzine). Ook erg opvallend: het verbruik was volgens de computer 4L/100km (1:25)! (voorheen gaf hij altijd de 'normale' waarde aan van 8 tot 10L/100km.
Het zou dus kunnen (denk ik) dat de auto niet alleen benzine krijgt tijdens het rijden op gas, maar ook gas tijdens het rijden (en dus ook het starten) op benzine. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
NB: De gasinstallatie is, als ik het goed kan zien, van Necam.
16 jaar
Ik neem aan dat je de auto naar een gasinbouwer brengt.
Een gewone garage komt er vaak niet uit, je bent een bak geld kwijt en het probleem is nog niet opgelost.
16 jaar
Is de brandstof druk wel goed?
Al uitgelezen?
Oiram
Auto staat bij de Seat dealer. Ben vanmiddag gebeld dat er een gat in het inlaatspruitstuk zit (waren ze achter gekomen door een lektest).
Dat zou het beroerde lopen op benzine verklaren. Dus dat wordt eerst gemaakt (volgens de monteur heeft hij goede hoop dat het probleem dan is opgelost) maar dat moeten we dan nog maar even zien. Ik begreep in ieder geval dat dit eerst aangepakt moet worden voor er evt andere zaken aangepakt kunnen worden. Klinkt mij niet onlogisch in de oren; het krijgen van valse lucht zal hoe dan ook toch gerepareerd moeten worden.
Wordt vervolgd.....
16 jaar
Heb je ooit backfire gehad in het verleden dat er een gat in zit.
16 jaar
Backfire zou mogelijk kunnen zijn (ik rij zelf niet zo vaak in de Seat, meestal mijn vriendin) maar wat mij op dit moment niet zou verbazen is dat het gat veroorzaakt is door lekkende inlaatkleppen. Zoals eerder al aangegeven waren de kleppen van cilinder 2 aangetast. In dat opzicht niet raar denk ik dat na verloop van tijd de injector daardoor aangetast raakt en ook het inlaatspruitstuk. De monteur die mij vanmiddag belde vertelde dat het gat zeg maar bij cilinder 2 zit. Al met al begin ik te vermoeden dat er te lang is doorgereden met lekkende kleppen/ingebrande klepzittingen.
(gezien de oplopende kosten van de afgelopen periode ga ik maar eens kijken of ik de auto ook wa-extra-extra-extra-casco kan verzekeren ;) )
16 jaar
wat heeft de verzekering met het onderhoud te maken?.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar