Afgelopen week onze auto Skoda Octavia 2.0 Tdi (motorcode BMM) weggebracht voor een grote beurt waarbij ook de distributieriem vervangen diende te worden (150.000km beurt).
Dag later de auto opgehaald waarbij me bij het thuis parkeren van de auto opviel dat de boordcomputer een gemiddeld verbruik aangaf van 9.9 liter/100km.... 1 op 10!!
Schrok me rot en heb de garage gebeld. Nu berekent de boordcomputer een tweetal gemiddelden uit: overall (was 9.9 liter per 100km en is nu 8.5) en een tripgemiddelde..
Het tripgemiddelde (van huis naar werk of vice versa; berekend vanaf het moment van starten tot het uitzetten van de motor) is in de winter altijd 5.5 - 5.8 liter / 100km. Na de grote beurt is dat 8.1 - 8.4 liter / 100km op hetzelfde traject en ongewijzigde rijstijl. Dit is in het gunstigste geval 39% hoger!
Hun advies: tank de auto af en kijk het even een tijdje aan.... men heeft dus geen idee en hoopt dat het zich vanzelf oplost.
Wat heeft men gedaan tijdens de beurt:
- APK
- Viergasmeting
- Grote onderhousbeurt
- Remvloeistof verversen
- Distributieriem, Multiriem + waterpomp vervangen
- Remblokken voor en achter vervangen
Op de rekening staan de volgende zaken:
Remblokset voor en achter
Powergrip-kit
Waterpomp
Multiriem
Interieurfilter
Luchtfilter
Oliefilter Evotop
Brandstoffilter
Olie Voll Synth. 5W40
Remvloeistof
Koelvloeistof longlife
Carterring
wat lampjes en kleinmateriaal.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn voor het 40% hogere verbruik na de uitvoering van bovenstaande, want dat aan moet kijken in de hoop dat het zich dan vanzelf oplost daar geloof ik niet in. De pomptiming kan het niet zijn aangezien er pompverstuivers zijn gemonteerd volgens de garage.
Nokkenas? Distributieriem verkeerd gemonteerd? etc, etc. Misschien weet iemand van jullie wat het kan zijn.
Alvast bedankt voor de input.
Eelco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eerst eens even wat het verbruik echt is misschien is het verbruik normaal en dan heb je je druk gemaakt om niets.
Indd. Hoeveel rij je met een volle tank?
11 jaar
Lang stationair gedraaid ivm waterpomp, daardoor gem. Verbruik gestegen!
Aftanken en je zult zien dat er niets aan de hand is.
Normaal gezien haalde ik 900km op een volle tank diesel....... nu haal ik nog geen 750 km er is dus wel degelijk iets anders dan de situatie die er voor de beurt was.
11 jaar
als er geen storingcodes zijn is er niks aan de hand
dit kan niet door een beurt komen
computer regelt de motorregeling
bij een beurt wordt er niks aan de motorregeling gedaan
heeft dus niks met beurt te maken.
Boordcomputer berekent resterende kilometers op de tank aan de hand van het recente verbruik. Indien dit recente verbruik (kan omhoog schieten door bijvoorbeeld langdurig stationair draaien tijdens de onderhoudsbeurt ineens hoger is dan het verbruik bij uw rijstijl dan daalt het door de boordcomputer berekende aantal resterende kilometers op de tank.
Er valt dus pas na een volledige tank en het aantal gereden kilometers vast te stellen of het verbruik inderdaad gestegen is.
Daarom, heel even afwachten.
Gr.
Paul
Je hebt het beter samengevat Paul.
Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
Waarschijnlijk heeft de auto een hele poos stationair staan draaien.
Even een update over onze Octavia. Staat misschien volledig los van het verhoogde brandstofverbruik maar misschien ook niet. Onderweg grote rookwolken achter ons aan en hebben de auto maar stilgezet. Geen brandende controlelampjes, uitsluitend lichtgrijze grote rookwolken uit de uitlaat. ANWB gebeld en zij konden niet echt aangeven wat er aan de hand is, maar hij vond het veiliger onze auto af te laten slepen. Mocht het de turbo zijn dan wilde hij niet het risiko lopen dat de motor op olie zou gaan lopen en op hol zou slaan.
Wordt vervolgd.
11 jaar
distributie niet goed op tijd? zou terug gaan om het te laten controleren.
11 jaar
Inmiddels is de auto teruggeweest naar de garage en men heeft geconstateerd dat de ring in het deksel van de behuizing van het brandstoffilter verkeerd gemonteerd was en dat de ring beschadigd is waardoor waarschijnlijk de brandstofpomp te weinig druk kon opbouwen. Je gaspedaal moet dan ook verder ingedrukt worden om hetzelfde vermogen te kunnen genereren. Men heeft een nieuwe ring gemonteerd en de problemen moeten opgelost zijn. Ben naar huis gereden en de auto rookt niet meer. Het probleem van de 40% hogere verbruiksberekeningen is door de boordcomputer, in tegenstelling tot "het is opgelost", gebleven. Auto nog maar eens volgetankt om zelf te berekenen wat het verbruik is. Kijken wat dat oplevert.
Ik vraag me wel af waardoor de computer nu na de uitgevoerde beurt en vervanging van dsitributieriem een 40% hoger verbruik berekend. De sensoren en de boordcomputer, mijn rijstijl en weersomstandigheden zijn nog steeds dezelfde als voor die tijd. Dus: kan iemand me zeggen wat de reden voor het door de boordcomputer berekende gemiddeld meerverbruik van 40% is of kan zijn?
Waarom zou uitsluitend de boordcomputer 40-meerverbruik berekenen en het daadwerkelijk verbruik deze 40% meerverbruik niet laten zien?
Ik ben een leek in deze en ik snap het niet.
11 jaar
Er hoeft maar 1 nokkenas een beetje verkeerd te staan en dit soort problemen kunnen zich al voordoen.
Hebben ze de timing gecontroleerd?
11 jaar
Allereerst bedankt voor je input.
Men heeft een nieuwe distributieriem, multiriem gemonteerd en een grote beurt gegeven. En men geeft aan dat alles goed is gegaan. Met de montage van de distibutie van een Tdi-motor kun je niets fout doen volgens hen. Merktekentje op merktekentje, nokje hier en spietje daar. kan niet fout gaan.
Begrijp ik van je dat bij de montage van een nieuwe distributieriem de timing van de nokkenas (in het geval van een Tdi) gecontroleerd moet worden?
11 jaar
[quote=lieuwe72]Begrijp ik van je dat bij de montage van een nieuwe distributieriem de timing van de nokkenas (in het geval van een Tdi) gecontroleerd moet worden?[/quote]
De timing is altijd correct indien de riem gemonteerd wordt met het juiste gereedschap.
Gr. paul
Inmiddels de brandstoftank tot aan reserve leeggereden; net als ik altijd doe: de teller wees 803km aan (handmatig berekend 1:15.8). Voor het hierboven uitgevoerde onderhoud haalde ik tussen 900 - 920km met zo'n 50 liter (handmatig berekend rond 1:18.5). Dit is een plus van zo'n 17%.
De afgelopen tank diesel is voornamelijk opgegaan aan woon-werkverkeer dat hoofdzakelijk verreden wordt op 30-50-80kmwegen (hier was het verbruik 7.5 liter/100km: 1:13.3 (+40% t.o.v. voor de beurt). De auto is dus m.n. bij lagere snelheden veel meer gaan verbruiken en bij hogere snelheden (100-120) beperkt het meer verbruik zich enigszins.
11 jaar
Ik vind het een keurig verbruik voor een 2.0tdi,niks mis mee.
1 op 18 rijden vind ik erg optimistisch en eigenlijk domweg niet haalbaar.
Of het is nooit goed uitgerekend geweest of de boel is gereset door de dealer of geupdate.
Wat je nog na kunt lopen zijn zaken als aanlopende remmen vanwege het vervangen voor en achter van de blokken.
Voel na een rit eens aan de wielen of de ene warmer is dan de andere.
11 jaar
Graag zou ik u een update willen geven over de problemen m.b.t. het aanzienlijk verhoogde brandstofverbruik vanaf het moment dat onze Skoda een grote beurt heeft gekregen met daarin een distributieriemwissel.
De enorme rookontwikkeling waarmee we in de loop der tijd last van kregen werd volgens de garage veroorzaakt door een niet goed sluitende deksel van de cilinder waarin het brandstoffilter zit. Men gaf aan dat door een foutieve montage hiervan de ring beschadigd was en dit wel eens valse lucht aan kon zuigen waardoor de brandstofpomp niet (voldoende) op druk kwam.
Het (sterk) verhoogde brandstofverbruik bleef echter: i.p.v. 900 km op 50liter brandstof kwamen we nog maar 800km ver op zo'n 50 liter diesel. De riem was goed gemonteerd volgens de garage.
Na enig speurwerk op internet ben ik via de TDI-club terecht gekomen bij JB autoservice in Dieverbrug; een specialist op het gebied van VAG's TDI-motoren en deze gaf aan dat de nokkenastiming na de distributieriemwissel niet gecontroleerd kán zijn en dat het verhoogde verbruik het gevolg was van een verkeerde nokkenastiming. Het was duidelijk niet de eerste keer dat autobezitters bij hem terecht kwamen na problemen na een distributieriemwissel. Ik heb dan ook een afspraak gemaakt en ben er inmiddels geweest.
Men heeft de computer uitgelezen met het systeem VDCS (?) of VAGCOM en de uitkomst was wat betreft nokkenastiming +6.4. Een enorme afwijking gezien het feit dat de waarde betreffende timing van de nokkenas 0 zou moeten zijn. Mijn
nokkenas is inmiddels door JB Autoservice op tijd gezet en het verbruik is weer gedaald naar de waarden die ik voor de grote beurt gedurende een jaar waarin de auto in mijn bezit is, gewend was.
Toen ik er was stonden er bij JB autoservice een drietal VAG-TDI's (mijn Skoda, een Golf en een Polo) waarbij de nokkenastiming niet goed bleek te staan na een distributieriemwissel. Ook hier is de nokkenastiming ná de montage van de distributieriem niet gecontroleerd anders was deze wel aangepast. Volgens JB autoservice was dit meer regel dan uitzondering.
Dus: na distributieriemwissel een (veel) hoger verbruik? Nokkenastiming na laten kijken!
11 jaar
Mooi dat het opgelost is.
Is de D-riem bij een dealer gedaan of een universeel?.
Ik kan me bij de universeel nog voorstellen dat het niet helemaal goed staat,maar bij de dealer zou dit toch goed moeten zijn.
Eerlijk gezegd zou ik hier niet aan gedacht hebben,tenminste,als de riem door een dealer is vervangen.
Het is ook wel heel erg slordig,alles is ook via de testkast dynamisch te controleren,zeker als een klant dit soort klachten heeft.
Dan is het terecht dat je verder bent gaan kijken en je geen genoegen nam met de hier eventueel aan gedragen oplossingen en/of opmerkingen.
11 jaar
Tja, 1 en 1 is twee. Van onderhoud gaat een auto niet duurder lopen.
van verkeerde montage distributieriem wel.
11 jaar
er zijn 2 krukas paspennen voor de tdi motoren en denk dat de verkeerde gebruikt is geweest
Mijn laatste bericht (hopelijk) voor dit probleem: Net weer eens volgetankt en verbruikt handmatig uitgerekend: 1 op 17.64.
Ziet er weer goed uit en ben benieuwd wat het verbruik gaat doen indien mijn zomerbanden er weer opliggen en de temperatuur nog verder gaat stijgen. Dat zal ongetwijfeld een positieve uitwerking hebben op het verbruik :-)
Allemaal bedankt voor jullie input.
Eelco
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar