Hallo,
Ivm tijdsgebrek heb ik enige tijd geleden mijn voorremmen laten vernieuwen (schijven + blokken). Reden was dat de blokjes op waren en dan liever maar alles vervangen, de schijven zaten ook op het randje. De schijven waren nog 100% recht.
Na 3000 km kromme schijven. Dus terug naar de garage en gevraagd wat men ging doen. Vooral was ik benieuwd naar de oorzaak. Men heeft 2 schijven gewisseld onder garantie zonder onderzoek. Dus... 3000 km later weer feest. Ik kreeg te horen dat dan de naven vernieuwd moesten worden. Op zich kan ik die gedacht volgen, maar toch heb ik vanavond 1 kant gedemonteeerd en volgende geconstateerd:
Remschijf heeft een axiale uitslag van 0,03 mm, gemeten midden in het remvlak. Na demontage zal ik dat er nog corrosie resten op het aanlegvlak van de naaf zaten. Met het schraapstaal vlogen de roestvellen in het rond. Naaf zuiver gemaakt en ik meet op de buitendiameter van de naaf nu een slag van 0,01 mm.
Vraag 1: kan die roestvorming zorgen voor kromme schijven door de spanning die dit veroorzaakt in het schijmateriaal?
Vraag 2: hoeveel bedraagt de maximale axiale uitslag van de remschijf en vooral van de naaf.
Naaf vuil:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/696...][img]http://img696.imageshack.us/img696/9549/...[/img][/url]
Naaf schoon:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/443...][img]http://img443.imageshack.us/img443/9688/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vuil roest en aanverwante artikelen , zorgen voor een onregelmatige aanlegdruk tussen schijf en naaf.
Als ook nog eens de naaf van de velg vuil is heb je inderdaad zeer grote kans op krom trekken, als ook de boel domweg met een luchtsleutel vast gerost wordt is het gegarandeerd prijs.
Dus alle pasvlakken goed schoonmaken , en alles op de voorgeschreven manier monteren.
Uitslag is in principe nul.
Hallo Ferrie,
Dat de uitslag in principe nul moet zijn begrijp is, echter alles heeft een tolerantie. En die zoek ik nu net, want ik wil natuurlijk die 2 naven niet laten vernieuwen als dit niet nodig is.
12 jaar
Als ik het goed lees heb je nu een uitslag van 1 honderste lijkt mij acceptabel.
Je zou het bij de dealer kunnen vragen ,maar betwijfel of ze het weten.
Na een volledige omwenteling mag de gemeten slingering niet meer zijn dan 0,10 mm. aan de buitenste rand van de remschijf;
Dus 0,01mm is te verwaarlozen.
Indien de maximale remschijfslingering wordt overschreden, dient u altijd de slingering van de naaf te controleren. U moet in gedachten houden dat de gemeten waarde van de naafslingering, verdubbeld wordt bij het meten op de buitenste rand van de remschijf.
Zorg inderdaad dat de naaf schoon is en als de schijf na montage nog te veel slingerd, is waarschijnlijk de naaf krom.
Hallo,
De slingering aan de remschijf is 0,03 mm en de slingering aan de buitendiameter van de naaf is 0,01 mm.
Hallo Hans, bedankt voor de afkeurwaarden. Vanaf welke slingering is het volgens jou voelbaar is het stuur en pedaal?
Erwin
Het vreemde is dat de schijf vlak na montage wel recht is, dus eigenlijk kan het dan niet aan de naaf liggen?
12 jaar
Als alles na montage recht is en niet slingert, kan het eigenlijk alleen nog liggen en jezelf;
1) neem je de tijd om de nieuwe remblokken en schijven in te remmen?
2) haal je je voet wel van het rempedaal als je stilstaat, bv bij een stoplicht...als je de voet op de rem houdt kan de warmte niet weg en kan de zaak kromtrekken...
[quote=Erwin2907]Het vreemde is dat de schijf vlak na montage wel recht is[/quote]
Dit is niet vreemd, zelfs heel logisch. Naaf = krom.
Tijdens het remmen worden remdelen warm / heet waardoor de remschijf zich in korte tijd gaat vormen aan de naaf.
Gr. paul
1 ja
2 ja
op internet zoekend heb ik nogal wat vergelijkbare gevallen gezien van chronisch kromme schijven na de 1e vervanging bij Octavia's en Golf V's. Verder rij ik erg defensief, ik begrijp het simpelweg niet en de garage stelt enkel vervanging van onderdelen voor zonder een analyse. Dat laatste staat mij dus niet aan,
12 jaar
dus ik zou dan een blauwdruk met een nieuwe schijf moeten maken op de naaf?
Om uit te sluiten dat de naaf de vorm van een schotel heeft gekregen?
12 jaar
Vwbt symptoombestrijding; Schijven vlak kotteren in gemonteerde toestand een goed idee?
Vwbt oorzaak bestrijding: naven vlak kotteren (indien krom) een goed idee (en daarna natuurlijk nieuwe schijven plaatsen)?
12 jaar
1. Nee
2. Nee. Flens vervangen.
[quote=Erwin2907]op internet zoekend heb ik nogal wat vergelijkbare gevallen gezien van chronisch kromme schijven na de 1e vervanging[/quote]
Feitelijk zijn standaard de remschijven te klein in omtrek (te krap bemeten)
Het is mij met onze eigen Golf ook overkomen. Mijn vrouw rijdt een Golf IV Variant (Bj 2003) TDI (tuning)150PK.
Om de haveklap de schijven krom.
Uiteindelijk heb ik o.a een rem-upgrade gedaan : Naven + wiellagers + fuseelichamen (Audi A3 1.8T) + nieuwe remklauwen + remschijven(Zimmermann) + draagarmrubbers van een Audi TT gemonteerd.
Daarna zijn de schijven niet meer kromgetrokken..
Gr. paul
Vanavond heb ik de rechterkant bekeken en nog eea getest.
Slingering vd gemonteerde schijf 0,08 mm. Daarna schijf gedemonteerd en geconstateerd dat ook hier roestresten op de naaf zaten. De hoogte van die roestplekken gemeten en dit kwam op 0,03 mm uit. Maw zijn de roestvellen 0,03 mm dik.
Na het afsteken van de roestvellen heb ik dan weer een uitslagmeting op de buitendiameter van de naaf gedaan, nu kwam ik op minder dan 0,01 mm.
Om zeker te stellen dat de naaf geen "schotelvorm" heeft heb ik ook nog gecontroleerd of de schijfflens 100% vlak was, dit was zo. Daarna een blauwdruk gemaakt van de schijf op de naaf en een prachtige blauwdruk, 100% draagvlak!!
Na montage van alle delen kwam ik nu op een slingering van de remschijf van 0,02 mm
Conclusie: beide naven zijn recht EN vlak. De roest op de naaf zorgde voor een extra scheefligging van de schijf van 0,06 mm.
[url=http://postimage.org/image/flcerhbkt/][img]http://s14.postimage.org/flcerhbkt/blauw...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/5fa1zvemn/][img]http://s11.postimage.org/5fa1zvemn/hoge_...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/71z9l3qof/][img]http://s11.postimage.org/71z9l3qof/metin...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/pf3wkxrj7/][img]http://s13.postimage.org/pf3wkxrj7/metin...[/img][/url]
12 jaar
Dit is toch een hele grote fout van de garage. Iedere monteur weet toch dat je de naven goed moet ontroesten voordat je er nieuwe schijven opzet. Vind het erg slecht van de garage.
[quote=dreuge]Dit is toch een hele grote fout van de garage[/quote]
Pas juichen na de wedstrijd, Erwin = er nog niet.
Dat het probleem nu = opgelost moet nog blijken....
Gr. paul
Oke. maar je weet zelf ook dat als je de naven niet schoon maakt de kans op kromme schijven vrij groot is.
Je hebt ook gelijk, Dreuge. Wat je opmerkt hoort ook niet.
Gr. paul
Mee eens dat dit tot 2x niet netjes is uitgevoerd. Anderzijds heeft deze garage mij tot nu toe altijd goed en netjes geholpen. Ik ga er vanuit dat dit gewoon niet goed is gegaan en dat men dit netjes op gaat lossen.
Overigens wil ik me bij Paul aansluiten dat ook ikzelf zeker nog niet ben overtuigd dat deze vuile montage de oorzaak is, dat moet nog blijken
12 jaar
Jullie hebben het alleen maar over de roest tussen remschijf en naaf,
Hoe zijn de flenzen van de velgen ? worden de wielbouten kruislings en op de juiste spanning vastgezet ?
Ik zie dit vaak met de luchtsleutel gebeuren en dan met de momentsleutel
Gr Gerard
12 jaar
woodman (gerard) even 14 aug 21.39 lezen.!
De bevindingen met de werkplaatschef besproken. Ook hij vond de werkwijze niet juist, alhoewel hij wel wat twijfelde of dit nu de oorzaak kon zijn. Dat blijft natuurlijk gissen, dus de tijd zal het leren.
We hebben afgesproken samen de 2 schijven nogmaals te vernieuwen binnenkort.
Wordt vervolgd.
12 jaar
Schijven weer vernieuwd, ik ben er nu bij gebleven, men heeft ze nu netjes gemonteerd. En nu maar afwachten...
12 jaar
Wat is nu de slingering gemeten aan de remschijf?
12 jaar
0,01-0,02 mm (vanuit de slingering naaf).
12 jaar
[quote=P. Kelder][quote=Erwin2907]op internet zoekend heb ik nogal wat vergelijkbare gevallen gezien van chronisch kromme schijven na de 1e vervanging[/quote]
Feitelijk zijn standaard de remschijven te klein in omtrek (te krap bemeten)
Het is mij met onze eigen Golf ook overkomen. Mijn vrouw rijdt een Golf IV Variant (Bj 2003) TDI (tuning)150PK.
Om de haveklap de schijven krom.
Uiteindelijk heb ik o.a een rem-upgrade gedaan : Naven + wiellagers + fuseelichamen (Audi A3 1.8T) + nieuwe remklauwen + remschijven(Zimmermann) + draagarmrubbers van een Audi TT gemonteerd.
Daarna zijn de schijven niet meer kromgetrokken..
Gr. paul[/quote]
Past dit allemaal dan nog in een 15 inch wiel?
vriendelijke groet Jan-Aize
12 jaar
Dat past dan niet meer Jan... De grote van het wiel gaat dan naar 16 inch.
Overigens zijn de schijven nog steeds recht..
Gr. paul
Het zou een uitkomst zijn, maar waarom gaat het dan mis met de eerste vervanging?
Alles oringineel vw gemonteerd en toch deze problemen, daar zou toch een oplossing voor moeten zijn.
Dit probleem blijft mij ook achtervolgen..... je kan beter een andere storing hebben, dan vervang je een onderdeel en je weet bijna gelijk dat het opgelost is.
Dit is eerst goed en na dik 2500 km weet je pas dat het dus weer niet goed is....
Groeten Jan-Aize
12 jaar
[quote=de Dokter]Het zou een uitkomst zijn, maar waarom gaat het dan mis met de eerste vervanging[/quote]
Remdelen waren bij vele types te krap bemeten..
Gr. paul
Bij mij is het nu denk ik opgelost. Rij al ca. 2500 km met de schijven en deze zijn nog kaarsrecht. Vorige keren voelde ik de kromheid na een km of 1000 al opkomen.
Begin bij het begin, meten is weten. Simpelweg steeds wisselen is zinloos. Ik ben trouwens benieuwd waar de opmerkingen "te krap bemeten" op zijn gebaseerd?
1. slingering naaf meten
2. blauwdruk nemen
Als blijkt dat de naven niet slingeren en niet schotelvormig zijn MOET het goed gaan.
Bij montage alle geleiders borstelen en zuiver maken met een vijl.
12 jaar
ja ik blijf het ook vreemd vinden want dan zouden de onderstaande auto's er allemaal last van moeten hebben.
[url=http://postimage.org/image/6o31bt3xl/][img]http://s12.postimage.org/6o31bt3xl/rem1....[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/u03barrj9/][img]http://s18.postimage.org/u03barrj9/rem21...[/img][/url]
wat ook vreemd is dat wij met 3 kinderen op de achterbank geen extreme remmers zijn.
12 jaar
Het lastige is dat ik enkel mijn eigen waarnemingen ken, dus afgaande op mijn geval wijt ik het aan foutieve montage. Dit is echter maar 1 geval, Dhr. P. Kelder's beweringen durf ik niet zomaar aan de kant te schuiven.....!
Dus als je er uit wil komen zit er niets anders op dat fatsoenlijk metingen verrichten en dan een conclusie trekken.
12 jaar
Wat doen jullie tussen de naaf en schijf?
- droog monteren?
- klein beetje keramisch vet?
Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt.
12 jaar
Jan
Voor dat ik nieuwe remschijven monteer wordt de naaf geheel blank geschuurd met een (Snap-on tool) naafreiniger.
Tussen naaf en remschijf, GEEN vet. Enkel een beetje vet op het centreerpunt van naaf en remschijf...
Gr. paul
Jan,
De remkracht wordt voornamelijk via frictie tussen schijf en velg overgebracht. De voorspanning van de velgbouten maakt deze frictie mogelijk. Vet tussen velg en remschijf aanlegvlakken zou dus zeer kwalijk zijn en de veiligheid in gevaar brengen. Vet tussen schijf en asnaaf zou in theorie mogen, maart ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Ik gebruik nooit vet bij remmen, enkel alles zeer zuiver en roestvrij maken. ook zeker de blokgeleiders.
In tegenstelling tot wat sommigen denken worden de bouten bij het remmen niet extra belast. Dat zou enkel kunnen wanneer de bouten los staan, die worden dan op afschuiving belast en ze zouden waarschijnlijk afschuiven (breken) bij extreem hard remmen.
Mbt het probleem dat ik had:
Het is weg. De schijven zitten er intussen 3500 km op en zijn nog recht. Roestvellen op de naaf kunnen dus wel degelijk voor kromme schijven zorgen. Verder is mijn conclusie dat een slingering op de naafbuitendiameter van 0,01 mm toelaatbaar is en niet voelbaar.
12 jaar
[quote=Erwin2907]De remkracht wordt voornamelijk via frictie tussen schijf en velg overgebracht. De voorspanning van de velgbouten maakt deze frictie mogelijk. Vet tussen velg en remschijf aanlegvlakken zou dus zeer kwalijk zijn en de veiligheid in gevaar brengen.[/quote]
Waar heb je die wijsheid vandaan?
Ben heel benieuwd...
simpel nadenken. De weg van remblok frictiemateriaal is frictiemateriaal-schijf-velg-band. De plaatsen waar de kracht wordt overgebracht is de overgang van schijf naar velg en de overgang van velg naar band.
12 jaar
aha...dus vet tussen schijf en velg is levensgevaarlijk...:)
nee, niet levensgevaarlijk, maar vanuit de constructieleer gezien onjuist. Goed lezen wat ik neerzet. Dat sommigen zonder problemen al 20 jaar vet tussen schijf en velg smeert, betekent niet dat dit de juiste methode is.
Volgens mij bestaat er ook nergens een fabrikantenmethode die vet tussen velg en schijf voorschrijft.
12 jaar
Ik heb goed gelezen wat je neerzet;
Maar als je het internet eens afstroopt zal je zien dat er heel veel mensen zijn waarbij de aluminium velgen niet van de remschijf/naaf los willen.
De oorzaak van dit probleem is het corroderen van de aluminium velg en de naaf door de galvanische werking tussen de 2 metalen.
Het corroderen wordt versneld door zout en pekel wat zich tussen velg en naaf ophoopt.
Een goede methode om dat te voorkomen is de naven invetten; echter geen vet op waterbasis en/of zware metalen.
Mocht je nog twijfelen, dan kan je hier het 1 en ander nalezen; http://www.alcoa.com/alcoawheels/europe/...
Klopt, het maakt het ook niet uit om vet op het cilindrische centreerdeel te smeren, want daar klemt ie dan op. Zoals bij bijvoorbeeld het vorige model Laguna zoals ik een keer meemaakte. Er moest toen een rubber hamer aan te pas komen... Het deel dat ik bedoel, wat je beter niet in kunt vetten is het vlakke deel van velg/ schijf. Tja, naast de auto praat altijd makkelijker dan via het forum :)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar