Skoda Fabia 2004: accu laad niet (automatisch) bij ??? alleen met een keer gas gev

Bouwjaar: 2004, Motorcode: tdi

Hallo allemaal,

Ik loop al een hele tijd met een nog al irritant probleem.
De laadstroom van de fabia gaat niet automatisch aan.

Ik bedoel normaal gesproken zet je hem op contact gaat het accu lampje branden en start je hem en gaat de dynamo laden.
Dat is dus niet het geval, contact aan, lampje (ledje) gaat aan, starten, laad NIET bij.
Totdat je gas geeft (boven de 2500 rpm) en je heb weer de normale 14,4 volt.

Dynamo is gecontroleerd bij revisie bedrijf en was goed.
Massa van de auto is ook goed.



heeft iemand nog ideën of tips om te meten?

Inmiddels al een aantal keer stil gestaan ivm lege accu :-(

Bvd

tunder

Geplaatst door tunder (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

Heeft deze dynamo een vrijloop koppeling?
Zou kunnen dat deze niet goed werkt .

tunder (0), 12 jaar geleden

dat is een goeie.... weet ik niet.
Kan ik die zo controleren?
bvd

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt het zo zien dan zit er een plastic dekseltje voor op de poelie als je dan de riem eraf haalt geef je de poelie een slinger en dan moet je de peolie vast kunnen huiden terwijl de dynamo doordraait als de poelie vast zit op de as of er zit veel speling op dan is deze defect zo kun je dat controleren ....

Het kan ook zijn dat de accu defect is doordat er geen stroom in wil of moeilijk in wil , dit kun je meten met een ampere tang ...

Suc6 Gr. Harry

tunder (0), 12 jaar geleden

He hallo, accu is goed. heb ik laten testen.
Er zit geen vrijloop koppeling op.

Ik heb zelf het idee dat het iets te maken heeft met de voorbekrachteging van de dynamo. Normaal gesproken gaat dat met een klein stroompje.
Nu gaat het doormiddel van het remanent magnetisme omdat het toerental boven de 2500 moet komen.

Maar ja nu nog de vraag waar ga ik meten????

Ik hoor het wel.

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

Op de stekker die achterop de dynamo zit.
Je hebt een dikke rode plus een massa draad en 1 of 2 plusdraden waar spanning op komt testaan als je de auto op contact zet.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik had dit vroeger met de vw ook.
Vooral als ze meer dan een ton gelopen hadden.
Bij starten bleef het dynamolamoje branden,een keer gasgeven en het was weg.
ik heb er nooit wat aan gedaan,hoorde bij de auto.
Ik denk dat de laadcapaciteit van de dynamo terugloopt met dit tot gevolg.

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Bij was het indertijd de koolborstel die vervuild was geraakt na het opwerken was het euvele verholpen.

tunder (0), 12 jaar geleden

Ik heb de dynamo laten testen en op de testbank was deze goed.
ik ga als ik er tijd voor kan maken nog een keer meten maar blijf het raar vinden
alvast bedankt voor jullie reacties.
oplossing komt er....

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

Parallel aan het ledje in het dashboard zit een weerstandje. Door het ledje loopt maximaal 50mA laadstroom. Dit is te weinig om de dynamo te laten voorbekrachtigen bij stationair toerental. Daarom zit er in het dashboard een weerstandje parallel zodat de stroom ongeveer 200mA zal zijn.

Meet eens met een multimeter de stroom: haal het dunne blauwe draadje aan de dynamo los. Meter tussen draadje en aansluiting op dynamo. Contact opzetten. Niet starten. Dan moet je rond de 200mA meten. Is het veel minder dan is het weerstandje in het dashboard kapot. Je kunt er voor kiezen het dashboard open te maken en het weerstandje te herstellen of te vervangen. je kunt het ook gerust zo laten. Er gaat niets kapot. Alleen even zorgen dat je na het starten eventjes voldoende toeren maakt.

Loop ook eens het blauwe kabeltje na. Misschien zit er wel een slechte verbinding.

Gr.
Paul

tunder (0), 12 jaar geleden

Ok hier kan ik wel iets mee, alleen om het te laten zitten is geen optie.
heb inmiddels al 3 keer stil gestaan met lege accu omdat ik niet zo`n sportieve rijder ben en niet altijd boven die toeren uitkom.

in ieder geval bedankt.

Richard.

Ronald_J (0), 12 jaar geleden

Ik had iets soortgelijks.

Bij mij ging sporadisch het acculampje even kort aan tijdens het rijden kort na het starten.
Later bleek dat de accu vaak niet bijlaadde net zoals je beschrijft.

Ik heb toen de dynamo laten vervangen door een gereviseerde. Daarmee was het probleem opgelost.

svenney (0), 12 jaar geleden

langs je versnellingsbak loopt een draadboom, richting je dynamo die het belastingssignaal geeft.
ergens daar loopt een blauw draadje dat vaak breekt / corrodeert.

controleer die even

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.