auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: Afnemend koelvloeistof peil

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Graag wil ik advies voor het volgende:

6 jaar geleden heb ik een Skoda uit 2002 gekocht. Na een aantal jaren zonder problemen gereden te hebben, ontstonden de eerste problemen. Het vermogen van de turbo viel regelmatig terug. Na het vervangen van de turbo door de dealer is dat probleem opgelost.

Een half jaar nadat de turbo vervangen was zakte het koelvloeistof pijl steeds sneller. Op onze vakantie was het zelfs zo dat het koelvloeistof pijl bij een rit van 400 km zo'n 3 a 4 cm zakte. Op advies van de dealer op ons vakantieadres hebben we het koelvloeistof systeem laten vervangen. Dat bood helaas geen oplossing, het koelvloeistof pijl zakte nog steeds snel.

Inmiddels weer in Nederland bleek dat ook het olie sneller zakte. We moesten na iedere 2000 km wil een liter olie bijvullen. De garage adviseerde om de koppakking te laten reviseren. We hebben op advies van de dealer er uiteindelijk 1 laten reviseren. Na een 4 tal maanden redelijk probleemloos gereden te hebben, beginnen de problemen opnieuw. Onze dealer geeft aan dat de ventilatoren die voor de verkoeling tijdens stilstand moeten zorgen stuk zijn, en vervangen moeten worden. Kan dit het probleem veroorzaken, of moeten we toch nog een keer naar de koppakking laten kijken (deze is nog in garantie).

Geplaatst door

wassie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ventilatoren kun je zelf ook testen. Als de auto warm is een tijdje stationair laten draaien, eventueel met wat gas op verhoogd toerental.
Uiteindelijk moeten de ventilatoren aanslaan. Zorg wel dat de temperatuurmeter niet in het rood komt.

Als de koppakking lek is, kun je dit (laten) meten met een CO-snuffelaar.

Hoe is het olieverbruik nu?
Wat geeft je meter op het dashboard voor temperatuur aan?
Alle zekeringen heel?

oldford 0
badge

14 jaar

Dank voor je reactie, Oldford.

Wat betreft de ventilatoren: die slaan niet aan.

Het olieverbruik is wel verbeterd. Ik heb het de laatste tijd niet echt bijgehouden, dat zal ik de komende periode doen.

Tenslotte komt tijdens (lange) ritten de temperatuur niet boven de 90 graden uit (halverwege de meter). Dit is overigens altijd al zo geweest. Ik heb de temperatuur nog nooit boven de 90 graden gezien. De temperatuur meter is onlangs vervangen (direct nadat ie stuk was en geen waarde meer aangaf), dus ik vermoed dat deze nog wel goed functioneert.

Wat betreft de zekeringen: welke zou ik moeten controleren, en hoe doe ik dat (met een multimeter?)

wassie 0

14 jaar

Als je koelventilator niet werkt zal de motor aan de kook raken. Komt de meter na een tijdje rijden en dan stilstaan niet boven de '90 graden/ het midden'. Dat moet haast wel als de ventilator niet werkt. Is er ook een natte plek zichtbaar op straat bij het rechter voorwiel. Of je waterpomp is niet meer goed en dan raakt de motor ook aan de kook.

dreuge 0
badge

14 jaar

Ik heb nog niet waargenomen dat het peil boven de 90 graden uitkomt. Maar ik zal de proef op som nemen en na een tijdje rijden de auto een even stil zetten met draaiende motor.

wassie 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.