Geachte forum lezers,
Het probleem: Mijn Octavia met een G3 AG sgi autogassysteem wat al een modificatie (nieuwe sensor geplaatst in de koelleiding voor de verdamper) heeft ondergaan, slaat af bij het overschakelen van benzine naar LPG, gaat als volgt:
Starten op benzine - oke, rijden tot een temp bereikt is van ± 75 gr - oke, en nu gaat het fout, zodra ik de koppeling intrap slaat de motor af, koppeling oplaten komen en motor slaat meteen aan, auto loopt op LPG geen probleem meer, nu het rare dit probleem speelt alleen wanneer de buiten temperatuur onder de ± 12 graden komt, in de zomermaanden heb dus geen probleem gehad, maar nu is het weer terug.
iemand al een zelfde probleem gehad?
Andere vraag. hoe kan ik zien dat de auto op LPG loopt? normaal kun je dit zien aan de ledjes op de schakelaar maar dat klopt vlg. mij niet helemaal, als ik de (koude) motor start gaat na ± 4 sec het rode led linksonder al uit terwijl ik er zeker van ben dat de motor nog op benzine loopt, kan ik op een andere manier zien dat motor op LPG of benzine draait?
Op voorhand bedankt voor antwoorden.
Wil.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb ook een AG SGI installatie gehad.
Mijn ervaring is dat de componenten niet stabiel zijn, maw na een tijd verlopen de karakteristieken en klopt de afstelling niet meer. Bij mij was het zo dat dit zich eerst voordeed bij koud weer, pas na het omschakelen en bij stationair toerental. De motor gaat in die omstandigheden te arm lopen, met als gevolg onregelmatig lopen en uiteindelijk afslaan. Als de zaak op temperatuur komt, wordt het beter, wat ook wel de reden zal zijn voor de modificatie die bij jou is aangebracht. Echter dit is slechts (kort) uitstel van executie, want het proces gaat verder, en 10.000 km later staat de afstelling zo verkeerd dat hij ook onder belasting te arm loopt. Dan gaat ook het motorwaarschuwingslampje branden. Dit is bovendien gevaarlijk voor de kleppen.
Er zijn 3 oplossingen :
1. Monteren van nieuwe injektoren en druksensor. Dan rijdt hij weer goed, helaas was bij mij het probleem na 15.000 km terug.
2. Een goede AG-monteur kan de ECU herprogrammeren. Dit heb ik ook een keertje geprobeerd. Heeft helaas maar 5.000 km goed gewerkt.
3. Verwijderen van AG systeem en vervangen door een ander (beter) merk. De tank kan blijven zitten.
Na 5 jaar proberen is mijn conclusie dat het AG SGI systeem nooit langer dan 15.000 km goed gewerkt heeft. Vervolgens weer kosten tussen de 300 en 800 Eur om weer 15.000 km verder te kunnen.
Toen uiteindelijk weer een revisie van 800 Eur nodig was, heb ik het AG-systeem laten vervangen door een Tartarini. Sindsdien een permanent goed rijdende auto op LPG.
Harald
Je kunt ook stellen dat dit type motor minder geschikt is voor LPG. Niet alleen is de installatie altijd de boosdoener, er spelen veel meer factoren mee.
Je raad mensen aan geen AG- SGI installatie te plaatsen. Wat raad je mensen aan die totaal GEEN klachten herkennen?
Heb daarom jou tekst ook wat aangepast....
Moderator Problemcar
Hoe verklaar je dan dat de andere installatie wel goed werkt ?
Aan de motor is nooit iets gewijzigd en op benzine heeft hij ook altijd goed gereden.
Ik wil enkel maar de mensen laten profiteren van mijn ervaringen. Ik heb veel te lang tijd en geld besteed aan het AG systeem ipv over te schakelen naar een ander. Bovendien wordt het ook moeilijker om onderdelen te vinden voor het AG systeem.
Maar uiteindelijk moet iedereen uiteraard zelf beslissen.
14 jaar
Heren,
Dank voor jullie antwoorden, kan ik helaas op dit moment niet veel mee, een nieuw installatie kopen is voor mij nu geen mogelijkheid, kan dit probleem misschien ook veroorzaakt worden door een defecte, of slecht werkende sensor? een motor die op zowel benzine als lpg goed loopt kan toch geen slechte of vervuilde injectoren hebben?
Mvrg. Wil.
14 jaar
Wil,
Aangezien je probleem enkel op gas is zal het dus in je gas systeem zitten. Een paar hoofdzaken voor jou om te controleren:
Die sensor in de koelwaterleiding waar jij over praat: bedoel je niet een druksensor in de LPG leiding? De druksensor op verdamper gaat vaak defect, deze kan middels modificatie uitgeschakeld worden, het wordt dan een losse druksensor in de leiding ipv op de verdamper. Als deze sensor niet werkt gaat de short term fuel trim naar max waarde (ca +25 %). Je moet dan echter wel een foutcode krijgen van de ECU.
Wa ik eigenlijk ECHT verdenk zijn je lpg injectoren. Deze injectoren wordt gestuurd met rubber membramen. Deze membramen gaan slecht werken als ze vervuilen met de sludge die in lpg altijd zit. Deze sludge wordt ook dikker als het buiten kouder wordt! De oplossing hiervoor is een in-line busfilter in het leidingdeel tussen de verdamper en de injectoren (slang van ca 16 mm inwendig). Als dit filter bij jou NIET gemonteerd is weet ik bijna zeker dat je injectoren zijn overleden. Dit kost je 300 euro. Deze lpg injectoren zijn niet te reinigen. Laat ook het stuk slang tussen het filter en je injectoren vernieuwen!!! Daarmee voorkom je dat rest-vervuiling uit de oude slang in je injectoren terecht komt.Post anders wat foto's van je lpg systeem hier, dan kan ik het je zo zeggen. Ik kan het systeem dromen vanuit mijn peugeot tijd.
Overigens zijn er prachtige beschrijvingen van dit lpg systeem te vinden op internet. Google even op AG SGI MANUAL
Wat mijn voorganger zegt ben ik het deels mee eens. Als het AG lpg systeem niet goed functioneerd sloopt het je motor/ katalisator/ etc. Dat dit systeem vaak slecht functioneert komt in mijn ogen door de verkeerd inbouwwijze EN het niet toepassen van reeds 6 jaar bestaande modificaties op het systeem, zelfs bij nieuwe inbouw!
Ook elke 100.000 km de verdamper vernieuwen hoort bij regulier onderhoud van deze installatie. Dit gebeurt nooit, dus op gegeven moment komen dan de problemen.
14 jaar
In kan bevestigen wat Erwin schreef. Het probleem van de installatie zit inderdaad in de injectoren en de druksensor.
Zelfs met filter ertussen gaan de injectoren al achteruit na 15.000 km. Je houdt nooit 100 % alle sludge tegen en deze injectoren zijn daar heel gevoelig aan. Als je ook nog Flashlube injekteert in de inlaatcollector wordt het helemaal rampzalig.
De druksensor gaat gemiddeld na 2 jaar defect en kost meer dan 200 Eur.
1 injector kost 75 Eur zonder inbouw. Dus als je aan de beurt bent voor 4 nieuwe injektoren + druksensor is dit reeds 500 Eur aan onderdelen.
En inderdaad, ook de verdamper gaat max. 100.000 km mee. Bij mij haalde hij de benodigde max. druk al vroeger niet meer.
Rijden met deze installatie is even duur als op benzine rijden, + een hele hoop problemen en ergernis erbij. Ik begrijp dan ook waarom ze niet meer leverbaar is.
14 jaar
Ik heb met een Peu 406 2.0 16v van 100.000 - 200.000 probleemloos op lpg gereden (AG SGI). Enkel 1 x injectoren en een filter.
Met de Peu 307 daarna enkel ellende, echter alles was toch weer herleidbaar naar slecht onderhoud/ installatie. Ik ben ervan overtuigd dat de verdamper probleemloos kan functioneren voor een km of 100.000. Net als de injectoren, maar nogmaals met de juiste voorzetfilter.
Ik denk dus dat je relatief goed met AG SGI kan rijden, mits juiste voorzorgsmaatregelen/ onderhoud. En dat kost gewoon best wat geld.
Vialle bouwt in mijn opinie inderdaad betere installaties, echter de topicstarter wil zijn installatie goed krijgen. Daarvoor hebben we meer gegevens nodig over de staat van de installatie en gemaakte kilometers in de tijd etc.
14 jaar
Beste Erwin en Harald,
De genoemde modificatie is inderdaad de de druksensor in de leiding, en de druksensor in de verdamper is uitgeschakeld(verwijderd) dit had niet het gewenste resultaat, ik heb dit door een erkend AG dealer laten doen.
de auto heeft nu 94000 km gelopen, toen ik hem gekocht heb in maart van dit jaar stond er 82000 km op de teller, maar de auto had toe meer dan een jaar stilgestaan kan dit ook invloed hebben op de injectoren? en deze injectoren zijn die alleen voor lpg of zijn het dezelfde als voor benzine??
de slang die jij bedoelt is niet aanwezig, helaas, zou dit nog nut hebben?
De manuel heb ik inmiddels gevonden en zal deze een door spitten. verder wil ik over een tijdje als het echt koud wordt zo eind oktober een keer naar de dealer gaan om een keer een motor test te doen.
Kan ik met dit probleem ook bij de leverancier aan kloppen? heeft iemand daar ervaring mee, en mogelijk een telefoon nummer of mail adres?
Nogmaals dank voor jullie aandacht, en de geboden oplossingen, ik zal proberen een foto te maken en deze te plaatsen.
PS enig idee welk ander merk wel goed is en wat zoiets kost? in mijn vorige auto (Golf met een 1.4 motor met een mecam installatie heb ik nooit problemen gehad)
Wil.
14 jaar
je AG installatie gewoon in orde laten maken en doorrijden. Dit kan best zoals ik aangaf, plaats maar wat foto's.
14 jaar
Beste Erwin,
Ik heb een paar foto`s gemaakt van de zichtbare delen, de verdamper zit onderin (schuin onder de accu) ingebouwd kan ik zo niet op de foto krijgen.
Ik ga binnenkort (wordt door omstandigheden waarschijnlijk eind oktober) naar de dealer en eerst maar even afwachten wat hij ervan vind, ik weet inmiddels dat het gaat om een GSI type 2 installatie gaat.
Nogmaals hartelijk dank voor je adviezen, zodra ik bij de dealer geweest ben laat ik even weten hoe het is gegaan.
Nog een ding wat mij duidelijk is geworden na het lezen van de handleiding: als ik het goed begrepen heb moet zolang de motor op benzine draait (starten met koude motor) het rode led RECHTS onder branden, maar dar is bij mij niet het geval, bij het starten brand alleen het rode led links onder en de groene tankinhoud ledjes, kan dit iets met mijn probleem te maken hebben??
Wil.
[url=http://img153.imageshack.us/i/dsc00003hi...][img]http://a.imageshack.us/img153/5898/dsc00...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://img261.imageshack.us/i/dsc00004dj...][img]http://a.imageshack.us/img261/3576/dsc00...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
14 jaar
Ik zie dat je de druksensor modificatie al hebt inderdaad, je bent al een eind.
Probeer nu eens je 4 lpg injectoren te vinden, op het inlaat spruitstuk. Deze zijn verbonden door een LPG-verdeel leiding om het zo maar te noemen, een contrale lpg toevoerleiding als het ware. In deze leiding moet een lpg filter zitten (meestal met 2 slangenklemmen in de rubber slang gemonteerd).
Dit ziet er ongeveer zo uit:
http://image.made-in-china.com/2f0j00Wec...
14 jaar
Beste Erwin,
Ik heb geen filter kunnen vinden, als deze geplaatst moet worden is komt deze dan voor de druksensor of voorbij? en als de injectoren vervangen moeten worden is daar aan te komen, ik heb al eens gehoord dat deze 75 euro ex BTW kosten weet jij of dit klopt?
ik heb op jouw aanraden een paar foto`s gemaakt kijk maar of ik het goed begrepen heb.
Nogmaals dank voor je hulp.
Wil.
[url=http://img831.imageshack.us/i/dscn2387.j...][IMG=http://img831.imageshack.us/img831/3443/...][/IMG][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
[url=http://img256.imageshack.us/i/dscn2389b....][img]http://img256.imageshack.us/img256/5570/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
14 jaar
Wil,
Ik zie dat jij inderdaad het filter niet hebt. Nu heb ik weleens gehoord dat IN de gemodificeerde druksensor ZELF een lpg vuilfilter zit. Daar geloof ik echter niet zo in, want dan zou je dit periodiek moeten vervangen. Het zou theoretisch gezien zo kunnen zijn dat men de druksensor in plaats van waar het oude filter zat heeft gemonteerd. Maar het is meer waarschijnlijk dat het filter nooit in je installatie heeft gezeten. Ik denk dat je het goed moet aanpakken en een filter moet installeren, en ook je injectoren moet vernieuwen. Het filter zou ik altijd voor de druksensor in de leiding plaatsen. Dan spaar je direct je druksensor m.b.t. vervuiling.
Voor het vervangen van 4 injectoren van mijn 406 2.0i destijds betaalde ik toen 330 euro inclusief de arbeid.
Ik weet niet waar je woont, maar zorg dat je een goede inbouw specialist uitzoekt om de injectoren uit te wisselen. Er zijn 3 soorten injectoren (zo uit mijn hoofd) en afhankelijk van de grootte van de motor moet men wel de juiste installeren.
Om het compleet te maken zou je verdamper op termijn ook vervangen moeten worden, maar daar zou ik nog even mee wachten. Eigenlijk is het heel vreemd dat er geen lpg filter wordt geplaatst in de lpg leiding naar de verdamper toe, want ook het functioneren van de verdamper wordt vaak verstoord door vervuiling.
14 jaar
Ga er mee naar een lpg boer,die kunnen je installatie uitlezen en kunnen zien wat er eventueel gemodificeerd moet worden of niet.
Nu ga je er zelf aan zitten prutsen,vaak word het daar niet beter van.
De installateur kan drukken uitlezen en daar kun je vaak al genoeg uithalen i.p.v. filtertjes gaan plaatsen.
Dat heeft nu ook geen zin meer als die injectoren al naar de knoppen zijn.
De verdamper is ook vaak een bron van een heleboel ellende en storingen,dus uitlezen die handel en dan verder kijken.
Ik oet eerlijk zeggen dat ik ook niet kapot ben van dit systeem.
Ik had lpi van vialle in mijn vorige auto,perfect systeem,simpel,geen verdamper,gewoon installatie op druk en injectors open/sluiten en knorren maar.
Maar goed,dat is of topic.
14 jaar
Primera,
Als je bovenstaande beter zou lezen zie je dat ik dat ook adviseer, maar dat terzijde. De topicstarter geeft echter aan dat hij al bij een lpg boer is geweest en wil wat meer uitleg over mogelijke problemen. Verder: hij is al bij een LPG specialist geweest, maar deze heeft niet eens een filter voor de injectoren geplaatst (niet dat dat nog zin heeft als ze al verrot zijn, maar een lpg specialist zou er minimaal op wijzen). Dus wijs jij hem dan een goede lpg specialist, en niet 1 die zich enkel zo noemt, maar 1 die zijn werk serieus neemt? Ik heb namelijk de ervaring dat deze dus gezaaid zijn en dat je dus beter zelf kunt weten hoe het systeem in elkaar zit.
Overigens een knappe jongen die inwendige vervuiling van verdamper en injectoren kan uitlezen, tenzij de hele boel dicht geslibt zit.
14 jaar
Heren Primera en Erwin, dank voor jullie reactie`s
Ik ga er niet zelf aan zitten sleutelen, dat laat ik de dealer doen, ik wil alleen beslagen ten ijs komen zodat mij niet alles wijs gemaakt kan worden, en ik probeer de kosten in te schatten zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.
ik woon in omgeving van Eindhoven, enig idee wat hier een betrouwbaar adres is? een ander systeem inbouwen(wat natuurlijk een goed idee is) kan ik niet betalen, of is dit voor 1000e te verwezelijken?
Aangezien de auto nog maar 95000km heeft gelopen, kan ik nog andere problemen verwachten? in mij vorige auto (golf 4) heb ik de lamba sondes in de uitlaat kapot gehad heeft dit ook met LPG rijden te maken of is dit puur pech?
Weet ik ondertussen nog steeds niet wanneer ik op LPG rij of Benzine, de schakelaar annex tankinhoud meter geeft dit nl niet aan, heeft hier al iemand een idee over?
Wil
14 jaar
Er zit een hele grote gasinbouwer in ekkersrijt.
Het industrrie terrein van Eindhoven.
www.vogelsautogas.nl
Maak daar eens een afspraak.
Bouwen voor heel nederland in,ook verschillende systemen.
Die zullen dit toch wel op kunnen lossen.
En geen delaer er aan laten prutsen,die hebben er helemaal geen verstand van!.
En Erwin,een gasinstallatie vind ik iets vor een specialist en te gevaarlijk om zonder specifieke kennis zelf aan te gaan sleutelen.
Ik blijf ook thuis van mijn cv ketel af.
14 jaar
Wil,
Teleflex dealers:
http://www.gficontrolsystems.eu/index.ph...
AG is over gegaan in Teleflex als ik mij niet vergis, dus bij deze dealers zou je terecht moeten kunnen.
M.b.t. je vraag over Lambda sensoren, deze kunnen op LPG vervroegd defect gaan, alhoewel ik dat zelf nog niet meegemaakt heb. Je moet daar dus wat mazzel mee hebben.
M.b.t. de schakelaar en de lampjes daarop: in mijn 406 deden die lampjes niet wat ze moeten doen volgens de gebruiksaanwijzing maar toch deed deze installatie het goed. Dus het hoeft niet per se iets te betekenen als die lampjes niet volgens schema werken.
In de ag manual staat trouwens hoe de schakelaar indicatie werkt.
14 jaar
Heren,
Dank voor de info en adressen, ik ga (eerst met vakantie) eind oktober, als de problemen niet groter worden als nu, naar een goede dealer en laat de computer uitlezen, als blijkt dat de injectoren vervangen moeten worden laat ik dit dan ook uitvoeren, en een filter plaatsen voor de nieuwe druksensor om deze ook schoon te houden.
Tot die tijd dank voor jullie hulp, zodra ik meer weet laat ik dit direct weten, dus tot dan.
Mvrg. Wil.
14 jaar
Heren,
Inmiddels nieuwe injectoren laten plaatsen, probleem opgelost
Heb ik nog een probleem over: ik kan nog steeds niet zien of de motor op benzine of LPG draait, bij het uitlezen van de computer komt de volgende melding: aarde van beeper is niet goed, heb al een relait geplaatst tussen de spanning van de benzine injectoren ( op aanraden van GFI fabrikant ) maar dat heeft niet het gewenste resultaat er blijft te lang spanning staan op de schakelaar waardoor de fout optreed
we gaan volgende week proberen om met aangepaste software de beeper te omzeilen. als iemand nog een idee heeft? laat het weten a.u.b
Groet Wil.
14 jaar
hebben ze nu wel een gasfilter geinstalleerd voor de 4 injectoren? anders ben je over een ton weer aan de beurt.
mbt de schakelaar heb ik geen idee
14 jaar
Hoi Erwin,
In de modificatie (nieuwe druksensor) it een gasfilter, deze kan los vervangen worden, maar ik zal toch even na vragen of dit voldoende is, een los filter tussen plaatsen is zo gebeurt.
nogmaals bedankt.
Groet Wil.
14 jaar
Da's mooi. Zie je wel, alles is oplosbaar en je kunt best aardig met een SGI installatie rijden, als je met de onderhoudskosten rekening houdt.
Ik sprak vorige week iemand die met zijn Honda al 350.000 km probleemloos rijdt met zijn AG SGI installatie. Hij heeft zelfs de originele verdamper nog, echter die spoelt hij ieder jaar uit met wasbenzine. Moet je natuurlijk wel zin in hebben...
Succes verder met je Skoda SGI ;)
14 jaar
Hoi,
Probleem van de indicatie benzine of LPG is ook opgelost, de AG SGI impotreur heeft nieuwe software voor de LPG computer geschreven waar het controleren van beepertje wordt overgeslagen, en dit werkt, nu kan ik eindelijk zien of de motor op LPG of Benz. draait, eind goed al goed
Nogmaals dank voor je hulp.
Wil1957
14 jaar
Als ik hier nog even kort op mag inhaken ofschoon dit al een oud draadje is.
Ik laat morgen die modificatie uitvoeren, dus de druksensor vervangen door iets van Bosch en daarmee schijnt ook het filter te vervallen.
Wat mag zoiets kosten?
Mij werd verteld dat ik 180 mag meenemen, is dit redelijk?
13 jaar
Hoi Steeksleutel,
180 euro is heel netjes, ik heb 250 betaald, maar heeft mij niets gebracht, en het vervangen van de LPG injectoren heeft ook maar een paar maanden geholpen.
Ik heb inmiddels de auto weggedaan, was de problemen meer dan zat.
wens ik je nog veel succes met het oplossen van je probleem.
wil1957
13 jaar
Tja, de boel loopt verder wel mooi, alleen het lampje rechtsonder brandde niet meer en uitlezen gaf te kennen dat de druksensor niet meer jofel was.
Sensor alleen kost 112, modificatie 180.
Voor de rest nog weinig problemen gehad met deze AG, in mijn vorige auto des te meer, ben in ieder geval geen fan...
(Rijd geen skoda voor de duidelijkheid, dus ander injectiesysteem)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar