auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: Airco droger vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Hallo lezer(s),

Vandaag de auto voor een grote beurt gehad en helaas, in navolging op de pomp vorig jaar, heeft nu ook de airco droger de geest gegeven. Heeft iemand ervaring met het vervangen van een dergelijke pomp?

Alvast bedankt voor de reactie.

Geplaatst door

stateofthesoul (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je ervaring met koelgassen?

martijn v o 0

13 jaar

Nee, helaas niet. Dat is een vereiste vrees ik... ?

Ja is zelfs wettelijk.
indien je pomp defect is geraakt is (meestal) ook de olie verbrand en dient het hele systeem gespoeld en gereinigd te worden.
Dit is een tijdrovende en dus dure klus, maar als je dit niet doet volgen er na de eerste reparaties vaak meerdere zodat je uiteindelijk duurder uit bent.
Ik weet niet of jouw systeem een orifice of thermostatisch expansieventiel heeft (ik vermoed het eerste), maar dat moet dan ook gereinigd worden.
Het is voor een leek moeilijk te beoordelen maar jij zegt dat de droger defect is. Meestal is dit een gecombineerde filter/droger en je kunt aan de buitenkant niet zien dat deze defect is.
Ga naar een specilist toe en niet naar de garage.
Op ons forum (ik heb een VW) is er een specialist genaamd theostek.

martijn v o 0

13 jaar

ik begrijp het probleem. ik heb nog wat zitten speuren op internet, maar ik begin steeds meer te twijfelen aan de conclusie van de garage dat het de droger moet zijn. de tekeningen volgend vrees ik dat het eerder richting de verdamper gaat... ik ga een bericht plaatsen op het VW forum op zoek naar theostek. bedankt martijn!

Om te beginnen zal bij een vastgelopen compressor het systeem gespoeld moeten worden, en dient het expansieventiel alsmede de filter/droger ook vernieuwd te worden.
Jouw auto heeft een filter/droger (cartridge) die geïntregeerd zit in de condensor !
Bij ac systemen waar de filter/droger in de condensor zit, is het aan te raden om de condensor in zijn geheel nieuw te vervangen bij een vastgelopen compressor.

Dus als het systeem niet gespoeld is geweest, hetzelfde met het expansieventiel en de condensor als die niet zijn vernieuwd is het dweilen met de kraan open.
Het ijzervijlsel wat achter is gebleven in het systeem zet zich in het expansieventiel vast en verstopt natuurlijk ook de condensor, waardoor hogedrukken ontstaan en het gevaar aanwezig is dat de compressor te weinig koudemiddel aanzuigt en opnieuw vastloopt.

Waar je nu moet zoeken is onbegonnen werk, en zal van voorafaan alles vervangen moeten worden en het systeem spoelen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Hallo Theo,

Dank voor je reactie. Ik ga vandaag naar een specialist. Ik zie dat je zelf in Maastricht zit, jammer, anders was ik naar jou toe gekomen, maar vanuit Friesland is dat net even te ver.

Ik schrijf vanavond of morgen de uitkomst tot dusver.

Hallo,

Hierbij de resultaten tot dusver (kon vandaag "pas" terecht bij de garage). Eerst nog een korte resumé:

Problemen met airco. Vreemde geur uit airco. Achteraf bleek schimmel en leeg systeem met als gevolg een kapotte aircopomp.

1. Werkzaamheden 27 juli 2010:

* Condensor airco 8FC-351-301-041;
* Airco pomp 699357;
* Druksensor 1K0959126D

De filter/droger zit dus in de condensor en zou daarmee vervangen moeten zijn. Had de verdamper ook vervangen moeten worden?

2. Tussentijds nog een paar keer laten doormeten. Niets kunnen vinden. Grote beurt op 19 mei jl. geeft ook geen resultaat. Men denkt aan de filter/droger.

3. Vandaag (17 juli) dealer garage bezocht voor "second opinion":

* Airco systeem blijkt leeg te zijn (!). Opnieuw gevuld;
* Controle op lekkage uitgevoerd. Geen resultaat;
* Bedrading naar aircopomp doorgemeten (systeem gaf "een storing op +"(?)). Geen resultaat;

Conclusie: Aircopomp defect.

Na een bezoek bij de garage die de reparatie in eerste instantie heeft uitgevoerd gaat de Octavia woensdag weer voor reparatie. Ze gaan het naar tevredenheid oplossen (dat is dus prettig). Mij zijn ze inmiddels helemaal kwijt. Blijkbaar kan een systeem tijdens een grote beurt nog gevuld zijn en vandaag gewoon compleet leeg zijn.

Update volgt!

Je raadt het nooit...

Het had niets met de aircopomp te maken. Het was een kabelbreuk. Kabels vervangen en alles werkt weer...

Ze hadden de oude aircopomp van vorig jaar nog liggen... Ook deze werkte weer...

M.a.w. de werkzaamheden van vorig jaar waren zinloos. Het filter/droger voorstel was zinloos. De "second opinion" zette ze op het spoor van de electra en zo is het afgemaakt. "Het is officieel geen garantie, maar je hoeft niets te betalen". M.i. het minste dat ze konden doen.

Conclusie: Altijd een specialist opzoeken?!

Case closed(?)

Zo zie je maar weer, dat onjuiste informatie/onderzoek lijdt (met lange ij) tot frustratie's of onjuiste/andere antwoorden, tenslotte de aanhouder wint !

Fijn dat de airco weer werkt, en toch bedankt voor de feedback.

TheoStek 0
badge

13 jaar

En heb je de oude werkende aircopomp ook terug gekregen of hebben ze die mogen houden? Het is geen ruilpomp (statiegeld) anders zou die er na een jaar niet meer liggen. En betaald heb je hem.
Haal hem op, houd hem voor reserve of maak iemand anders blij voor een leuk prijsje op internet.

jeroen5305 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.