Skoda Fabia: Brom bij gasgeven Skoda Fabia 1.9 SDI

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Mijn Skoda heeft meer dan 300.000 km gelopen en dit alles zonder noemenswaardige problemen.
Ik trek er ook een caravan mee van 800 Kilo (Kip 37EK)
De auto bevalt uitstekend. (ruim 1 op 20)
Nu mijn vraag.
Soms, met name bij wat warmer weer bromt de motor bij het gasgeven.
Zou dit kunnen duiden op een lekke uitlaat voor.

Groet,

gertjan (kippetje)

kippetje

Geplaatst door kippetje (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Wellicht zijn je verstuivers een beetje vervuild van tijd tot tijd. Een dieseladditief toevoegen helpt meestal of eens flink laten werken! Ofschoon een nieuwe luchtfilter kan ook succes hebben, 60 dkm per filter is wel erg lang vooral in deze stoffige zomers.

kippetje (0), 14 jaar geleden

Ted,
Bedankt voor je antwoord.
De brom treedt nu niet op.
Zou dat kunnen komen door de buitentemperatuur.?
Van de zomer en tijden de vakantie (ik trok toen de caravan) had ik last van die brom.
Mij filters zijn na de vakantie (terug juli 2009) tijdens een grote beurt vernieuwd.
Ook de airco werkte na de filtervernieuwing een stuk beter.
Voor motor toevoegingen ben ik een beetje huiverig.
Heb jij hier goede ervaringen mee?

Groet,
Gertjan (kippetje)

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Ik gebruik molycote dispersion A en daarmee loopt hij een stuk rustiger en soepeler. Ofschoon de SDI 1.9 altijd een beetje wisselt qua vermogen. Momenteel met name in het voor- en najaar is hij een stuk feller. Weliswaar is er een powerbox op gemonteerd. Ook als de olie aan het einde van zijn bereik is dan is hij een stuk rumoeriger. Helemaal constant is hij nooit. Mijn Opel diesel waar ik 13 jaar in gereden heb, was van nieuws tot 350 dkm altijd hetzelfde. Zelf dacht ik dat het aan de powerbox lag die natuurlijk niet echt thuis hoort op een diesel. Daardoor zou de ecu continu aan het bijregelen zijn, tenminste zo verklaar ik deze variatie. Wellicht typisch VW.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=kippetje]Voor motor toevoegingen ben ik een beetje huiverig[/quote]
Aan de moderne motorolieen voegen toevoegingen niets meer toe.
Sterker nog, je haalt de dopes er mee onderuit.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=tedkroon]Ik gebruik molycote dispersion A en daarmee loopt hij een stuk rustiger en soepeler. Ofschoon de SDI 1.9 altijd een beetje wisselt qua vermogen. Momenteel met name in het voor- en najaar is hij een stuk feller. Weliswaar is er een powerbox op gemonteerd. Ook als de olie aan het einde van zijn bereik is dan is hij een stuk rumoeriger. Helemaal constant is hij nooit. Mijn Opel diesel waar ik 13 jaar in gereden heb, was van nieuws tot 350 dkm altijd hetzelfde. Zelf dacht ik dat het aan de powerbox lag die natuurlijk niet echt thuis hoort op een diesel. Daardoor zou de ecu continu aan het bijregelen zijn, tenminste zo verklaar ik deze variatie. Wellicht typisch VW.[/quote]
de meeste toevoegingen halen niet alleen de dopes onderuit maar vervuilen de motor ook en zetten zich af tegen de aanzuigzeef van de oliepomp m.a.g verstoppingen. gr john

tedkroon (0), 14 jaar geleden

In principe hebben jullie gelijk en klinkt het logisch, vandaar dat ik een paar jaar zonder toevoegingen ben gaan rijden. En toch kan ik aantonen dat bepaalde toevoegingen gunstig werken. Zoals molycote heeft hele goede noodloopeigenschappen en een grote adhesie aan metalen. Dit betekent beter starten en beslist geen tikkende hydraulisch klepstoters. Vooral oude automotoren met olieverbruik kan je aardig met toevoegingen in de vaart houden, maar echte problemen moet je gewoon herstellen (uitgesleten klepgeleiders, versleten zuigervoering, lagers enz) In mijn werk als WTB ingenieur zal ik een probleem aan een scheepsinstallatie niet direct met een additief behandelen. Ofschoon in bepaalde gevallen vooral bij trillingsanalyse, worden deze middelen wel eens uitgetest, ook wel bij inloopproblemen e.d.

Momenteel worden vanwege brandstofbesparing dikwijls dunne oliën voorschreven met een lange looptijd (30dm of meer), en of deze vooral bij lage toerentallen altijd voldoende smering geven, kan men wel in twijfel brengen. getuige dat vele lagerschalen in combinatie met caravantrekken eruit worden gereden. Natuurlijk is de rijder vaak de schuldige, maar helaas wie is nog technisch ingesteld?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.