Hallo
Eergisteren merkte ik dat ik tijdens het terugschakelen, vooral van 3 naar 2, een lichte bonk hoorde tijdens het laten opkomen van de koppeling. Als ik de koppeling wat meer liet slippen was het er niet, echter bij mijn normale rijstijl steeds wel.
S'middags echter reed ik de straat uit, wilde beetje stevig optrekken (lees stevig, niet te asociaal hard) en ik hoor een klap..een hoop luid geratel..geen koppel meer, auto komt niet meer vooruit.
Ik heb nog wel druk op de koppeling, als ik deze heel langzaam op laat komen voel ik m een heel klein beetje pakken (auto komt niet vooruit, maar toerental zakt iets of wat) maar voordat er druk genoeg is om weg te rijden slaat het om in een onheilspellend ratelend geluid welke sneller gaat als ik een versnelling hoger pak. De ratel is het meest erg in zijn achteruit. Welke gang ook, de auto komt niet meer vooruit. Ik heb geen enkele "waarschuwing" gehad van de auto die mij dit euvel had doen kunnen voorspellen.....auto reed, koppelde en schakelde altijd gewoon goed, zeker voor zo'n oud beestje. Hij heeft wel erg veel aanhanger getrokken in zijn leven, soms te zwaar, maar buiten een piepje van de koppelingsplaat welke wat slijtage deed vermoeden, slipte deze nog niet dus ik verdenk de plaat zelf eigenlijk niet, meestal merk je het wel als de plaat echt versleten is.
Auto heeft op 9000 km na 3 ton op de klok, maar t blokje is nog goed en zuinig dus wil nog wel een poging wagen om het zelf te repareren.
Ik verdenk een paar punten: Uitgaande as in de versnellingsbak gebroken? Of de spiebanen in de bak/dif naar de aandrijfassen of aandrijfas zelf kapot?
Wat ik nu merk: voorheen als ik in zijn vrij de koppeling in en uit trapte hoorde ik een ruisje in de lagers van het toplager en de drukgroeplager, iets wat wel normaal is bij oudere auto's, dit ruisje is nu compleet verdwenen, dus buiten het feit dat ik niet de plaat verdenk zou het misschien toch mogelijk kunnen zijn dat deze in een klap "ontploft" is? De koppling drukgroep geeft gewoon druk, ik kan nu echter zonder koppeling de auto in een versnelling duwen en het enige wat er gebeurd is het luide ratelen...
Tips zijn zeer welkom eer ik ga beginnen aan deze helse klus....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al onder de auto gekeken...hoe zijn de aandrijfassen (homokineetkoppelingen)..?
Krik de auto aan de voorkant op en draai aan de wielen, terwijl je de assen bekijkt.
Dankje hans, ik zal Zaterdag (auto staat niet thuis, kan er dus zaterdag pas iets aan doen) eens kijken.
Als ik zo lees hier en daar blijkt wel dat er een reeks SDI's zijn uitgekomen voor zowel Seat, VW en Skoda's van 1998 tot 2003 (en de mijne is van 2001) die een slechte versnellingsbak hadden, met name het kroonwiel van de bak naar het dif ging vaak stuk wat resulteerde in een compleet vernielde bak...Ik zal maar net zo'n bak hebben....
10 jaar
Ik heb onder de auto gekeken terwijl ik de auto in zijn versnelling had gezet, het stuur gedraaid en eerst links gekeken, toen was het al duidelijk, de aandrijf as draait gewoon terwijl het wiel stil staat, dus bak is goed, koppeling is goed, maar de aandrijfas zelf is kapot.
Binnenkort sloop ik deze er uit om te kijken waar deze precies kapot is, hopelijk is de naaf waar deze in vastgrijpt wel heel gebleven, zoja, dan ben ik voor 50,- klaar!
Bedankt voor de tip Hans!
Probleem is feitelijk dus opgelost, deze reparatie kan ik wel aan ;)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar