Skoda Fabia Combi 2005: Fabia BKY 1.4 start niet / wel, weer niet / wel, helemaal niet meer

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BKY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Best ProblemCar forum.
Met bovenstaande auto kom ik er niet meer uit.
De auto wilde plots niet meer starten nadat we een uurtje er voor de auto hadden stilgezet.
Startmotor hoorden we niet ronddraaien
Startprocedure een paar keer herhaald, en opeens draaide de startmotor weer en startte de auto.
Sinds gisteren op zoek naar wat het zou kunnen zijn, en naar mijn idee alles uitgesloten en tot de conclusie gekomen dat de startmotor defect is.
Dus nieuwe gehaald, geplaatst, alles weer aangesloten, maar geen reactie van de startmotor.
Wat heb ik gedaan / gecontroleerd.
Massa aansluiting tussen blok en carrosserie gecontroleerd en schoongemaakt.
Spanning van de accu naar startmotor constant 12V ook bij starten.
Spanning op schakeldraad vanaf contactslot 12V.
Ook hierna draait de startmotor niet rond wanneer de sleutel wordt gedraaid.

Bij het uitlezen van de auto voordat ik met controles begon alleen een foutcode gevonden 01598 welke incidenteel lage spanning aangeeft.
Welke opties heb ik nog om de startmotor weer werkend te krijgen?

hakar

Geplaatst door hakar (15) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

hakar (15), 2 jaar geleden

Oh ja, wanneer ik de startmotor activeer via een bypass draadje rechtstreeks van de accu, dan draait de startmotor mooi rond.

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Als de motor niet wil starten hoor je dan wel het startrelais klikken?
Kan natuurlijk ook nog het contactblokje in je contactslot zijn. Komt meer voor.


vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Ik hoor het startrelais op de startmotor ook niet klikken.

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Dat alles wijst op een slechte verbinding. Controleer de aansluiting en het stekkertje op de dunne aansluiting van je startmotor. 12 volt op meten op deze aansluiting zegt niet alles. Je kan tussen het dunne draadje en de massa nog als test even een lamp met voldoende vermogen hangen en dan een paar keer starten op te zien of de lamp wel steeds goed oplicht. Ik denk toch sterk aan het contactblokje.


vbr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Aan welk vermogen van een lamp zou ik dan moeten denken?

bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden

Zou eerst maar de accu testen dit is een agm/efb batterij soms zijn deze batterij in een keer overleden.
Dient wel met een accu tester te worden getest voor agm/efb,

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Minimaal 21 watt of lamp uit een koplamp.

vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Accu is overigens nog een van het type loodaccu gewoon standaard 45A.
Nu op zoek naar een passende lamp.

hakar (15), 2 jaar geleden

Vergeten te melden dat ik intussen nog weer aan de meet ben geweest.

Maffe is dat ik met de multimeter op het massapunt dus lagere waarden deed meten.
Eerst nog even, met multimeter in de schakeldraad en op de min pool meet ik 11.96 tot 12.11V
Met de aansluiting op de massa aan het blok zakt de spanning eerst naar 3.85V om daarna naar 11 a 12 V te schieten
Op het massapunt op de draagbalk idem

Toen van een stukkie 220 draad een bypass tussen massapunt blok en de minpool accu gemaakt, en weer gemeten
Waarden 11.96 tot 12.11V

Poging doen om te starten, maar helaas.

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Om de massa-aansluiting te testen kan je een startkabel op een blank deel van de motor zetten en op de minpool van de accu om vervolgens een startpoging te doen. Een 220 draad is te dun en zo omzeil je het massapunt op de carrosserie. Ik neem aan dat je accupolen schoon zijn en de klemmen stevig vastzitten en dat die niet warm zijn na een startpoging.

vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Dit ga ik morgen proberen.
Maakt het ook uit of ik het op een aluminium deel van het motorblok aansluit?
Of moet het echt ergens op een bout of moer die goed blank is?

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Maakt, denk ik, niet zoveel uit, als er maar goed contact is van voldoende omvang. Wellicht aansluiten aan een eventueel aanwezig hijsoog van de motor.

vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Hijsoog op het blok blank geschuurd, startkabel tussen oog en min klem op accu verbonden en weer geprobeerd.
Helaas niet starten.

hakar (15), 2 jaar geleden

@ theo.
Ik lees net je bericht nog eens terug van 18 uur geleden.
Je laatste zin "Ik denk toch sterk aan het contactblokje" bedoel je daarmee het blokje wat in het hulsje boven op de startmotor schuift en vastklikt met dat rode palletje?

check

Beste antwoord, geplaatst door Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Nee, ik weet niet wat dit is. Ik bedoel het blokje achter het contactslot. Je schrijft dat als je een draadje trekt van de plus accu naar de dunne aansluiting op de startmotor die wel rond gaat. Ik neem aan dat de motor dan ook rondgaat. Daardoor overbrug je het startslot vandaar mijn verdenking naar het blokje achter het contactslot. Heb je de test met de lamp gedaan en wat was het resultaat. Dit zegt wat over de conditie van het blokje. Verder begrijp ik de melding incidenteel lage spanning niet. Wellicht toch verstandig de accu even te laten testen, kan je die wellicht ook uitsluiten.

vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Theo, test met de lamp ook gedaan, dacht dat ik het gemeld had, maar zie het ook niet staan.
Lamp bleef met pak um beet 15 tot 20 keren startprocedure doen op beide sleutels helder branden.
Gaf dus het gevoel van het zit goed.
Maar zodra de schakeldraad weer op de startmotor zat geen leven in dat ding te krijgen.
Heb nog wat op het web zitten struinen, en de bekleding onder het dashboard en op de zijpanelen boven de wielkasten weggenomen.
Wordt voor mij een beetje te veel spaghetti om uit te vlooien wat waar en hoe met al die steker verbindingen.
Als daar ook nog bij komt dat het stuur er uit moet om de kastjes achter het stuurslot te checken of het stuurslot zelf, wordt het iets te gek.
Niet overal de know how en of benodigde gereedschap voorhanden.

Zojuist contact gehad met een algemen garage waar ik al een jaar of 30 kom wanneer ik er zelf niet uit kom, en ik mag auto brengen.
Zij kunnen binnen werken, en ik moet het op straat doen.
Voorwerk van demonteren van spullen al gedaan, dus eerste half uur gewonnen.

Theo Sparenburg (5), 2 jaar geleden

Denk dat dit een juiste beslissing is. Zij kunnen dan gelijk je accu testen. Blijf het vreemd vinden dat de startmotor wel met een hulpdraadje wil draaien maar niet met de originele aansluiting terwijl het lampje wel steeds werkt. Toch de nieuwe startmotor ook defect? Neem aan dat er geen delen van de oude zijn overgezet!
Ik hoor graag de afloop. Kan ik weer van leren.

vr.gr. Theo

hakar (15), 2 jaar geleden

Theo.
Voor mij werd het ook vreemd nadat ik een nieuwe startmotor had geplaatst, deze niet werd geactiveerd via contactslot, maar wel met een bypass.
Zowel binnen als buiten de auto draaide hij dan vrolijk rond, en dusdanig dat de motor gewoon aansloeg wanneer het contact was ingeschakeld.
Ik begon tegen mijn grenzen aan te lopen qua mogelijkheden en zeker ook qua tijd die ik er in kan steken, vandaar de voor mij / ons de keuze om de garage in te schakelen.
Ik laat deze pagina gewoon open staan, en laat je zeker weten wat de afloop is, en hoop ik ook te kunnen melden welk euvel er is gevonden.

bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden

Weet alleen niet of je bij dit type de koppeling moet bedienen tijdens het starten,bij de latere tijpe,s wel het geval,dan de hall gever koppeling pomp verdacht .
Als je spanning in het systeem wilt meten zal je dat met een meter het sijsteem belast moeten meten dus alles aangesloten,onbelast meten zal je geen spanningsval meten .

hakar (15), 2 jaar geleden

Deze kun je nog starten zonder koppeling in te trappen.
Accu gaan ze morgen ook testen.

hakar (15), 2 jaar geleden

Het was inderdaad het blokje achter het contactslot.
Wordt ook wel dashboard switch genoemd.
Bijbehorend nummer op het doosje 662156 voor wie er wat aan heeft.

hakar (15), 2 jaar geleden

Mocht iemand het originele nummer van Skoda VW of Audi zoeken, dit is 4B0905849

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.