auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: Fabia loopt warm, ventilator doet het wel en niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb een Fabia 1.4 uit 2002. Het probleem wat ik nu heb is dat als ik enige tijd in de file gestaan heb dat de motor te heet wordt. Ik heb iemand er naar laten kijken en hij zegt dat de ventilator vervangen moet worden. De ventilator gaat soms wel aan, maar dan voor korte tijd of gaat gewoon niet aan. Hij heeft de auto doorgemeten en zegt dat de temperatuursensor in orde is. Ik heb gekeken naar een nieuwe ventilator maar die dingen zijn toch nog best duur. Moet ik de hele ventilator vervangen of alleen een klein electronisch deel zoals de schakelaar?

alvast bedankt.

groeten,

Sander

Geplaatst door

Sander78 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerst een nieuwe thermoschakelaar proberen,die de ventilator aanstuurd.
Zou ook nog een defecte waterpomp kunnen zijn,schoepjes los heeft dan te weinig circulatie,en dan gaat de fan ook op verschillende momenten aan,meestal pas als de motor al veel te heet is.

Ricky.

ricky 10
badge

17 jaar

Hallo,

Bedankt voor je antwoord, maar nu heb ik wel weer nieuwe vragen.
De thermoswitch, zit deze niet geintegreerd in de ventilator?
Hoe kan ik de waterpomp testen om te zien of deze problemen geeft?

groeten,

Sander

Sander78 0

17 jaar

[quote=Sander78]Hallo,

Bedankt voor je antwoord, maar nu heb ik wel weer nieuwe vragen.
De thermoswitch, zit deze niet geintegreerd in de ventilator?
Hoe kan ik de waterpomp testen om te zien of deze problemen geeft?

groeten,

Sander[/quote]
Die thermoswitch zit waarschijnlijk op de radiateur.
De waterpomp kun je testen bij een koude motor,als de kachel niet echt warm wordt terwijl de motor al tegen de bedrijfstemperatuur aan zit,dan is de waterpomp defect.
Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn,de waterpomp heeft een schoepenrad wat ook pas bij een hoge temperatuur los kan gaan zitten,draaid dan half mee.
Ik zou het hier in gaan zoeken.
Heeft de stekker op de fan 2 of 3 draden?

Ricky.

ricky 10
badge

17 jaar

Ricky,

De thermoswitch zit inderdaad op de radiateur. Ik zie dat er 3 draden (2 dikke en een dunne) naar de switch en ventilator gaan.
Ik heb net de auto stagionair laten lopen (motor was koud). Na een paar minuten loopt de temperatuur al op en de verwarming wordt warm.

Wat me net nog wel te binnen schoot is dat ik ook twijfel of op mijn dashboard de temperatuur wel correct wordt weergegeven. Ik heb de auto door een lokale garage laten bekijken (degene die tot de conclusie kwam dat de ventilator vervangen moest worden) en zij hadden een laptop met VAG-COM. Wat mij opviel is dat bij een temperatuur van 100 graden de naald nog steeds in het midden bleef staan. Ik dacht altijd dat 100 graden al te warm is of niet? Tijdens het file rijden heb ik wel gehad dat de naald helemaal naar het rode gebied ging (toen snel auto aan de kant gezet en laten koelen). Het grootste probleem wat ik nu heb is dat ik met de auto niet in Nederland ben. Het is hier vrij lastig om onderdelen te vinden en een goede garage (spreek de lokale taal nauwelijks).

Ik hoop dat je me nu nog iets meer kan vertellen.
Als ik de thermoswitch vervang, moet ik dan ook alle koelvloeistof vervangen (loopt dat er dan uit?).

groeten,

Sander

Sander78 0

17 jaar

[quote=Sander78]Ricky,

De thermoswitch zit inderdaad op de radiateur. Ik zie dat er 3 draden (2 dikke en een dunne) naar de switch en ventilator gaan.
Ik heb net de auto stagionair laten lopen (motor was koud). Na een paar minuten loopt de temperatuur al op en de verwarming wordt warm.

Wat me net nog wel te binnen schoot is dat ik ook twijfel of op mijn dashboard de temperatuur wel correct wordt weergegeven. Ik heb de auto door een lokale garage laten bekijken (degene die tot de conclusie kwam dat de ventilator vervangen moest worden) en zij hadden een laptop met VAG-COM. Wat mij opviel is dat bij een temperatuur van 100 graden de naald nog steeds in het midden bleef staan. Ik dacht altijd dat 100 graden al te warm is of niet? Tijdens het file rijden heb ik wel gehad dat de naald helemaal naar het rode gebied ging (toen snel auto aan de kant gezet en laten koelen). Het grootste probleem wat ik nu heb is dat ik met de auto niet in Nederland ben. Het is hier vrij lastig om onderdelen te vinden en een goede garage (spreek de lokale taal nauwelijks).

Ik hoop dat je me nu nog iets meer kan vertellen.
Als ik de thermoswitch vervang, moet ik dan ook alle koelvloeistof vervangen (loopt dat er dan uit?).

groeten,

Sander[/quote]
Je moet zorgen dat je er goed bij kunt,als je de thermoswitch eruit draaid loopt er inderdaad koelvloeistof uit,zorg dat je gelijk de nieuwe er in kunt draaien,vul daarna weer wat vloeistof bij en laat de motor styationair draaien,hij ontlucht dan vanzelf,eventueel later dan weer wat bijvullen.
Dan de dop er weer op doen en kijken of de fan op tijd gaat draaien.
Het zou ook nog kunnen dat de 2e trap van de fan stuk is,hij draaid dan niet echt snel terwijl de motor al behoorlijk heet aan et worden is,in dat geval is de fan dan wel stuk.

Ricky

ricky 10
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.