Hallo,
Het gaat om deze auto: SKODA Roomster 1.6 16V Dynamic 77 kW/105 pk
Weet iemand wat de interval is voor het vervangen van de distributieriem van deze auto.
En zijn er nog specifieke dingen om op te letten (ik las iets over foute spanrollen en lekkende waterpomp), geldt dat ook voor deze motor?
Groet
Bert
[i]Of is dit een ketting?[/i]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt een ketting. De 1.6 16V is na mijn weten alleen met ketting leverbaar geweest. Al beweert iemand op het skodaforum dat de eersten een riem hadden. Maar dat heb ik nooit gezien.
Ok bedankt, kunnen we met deze ketting eventueel problemen krijgen? Ik lees over problemen slappe opgerekte kettingen bij VAG motoren. de lichter TSI met name, maar ik weet niet of dit een TSI motor is (of kan zijn), noch of het ook bij andere motoren (deze motor bedoel ik eigenlijk ;--) voorkomt.
En als dat zo is, hoe houd je dat eigenlijk in de gaten? Hoor je de ketting dan klapperen?
Bert
12 jaar
Ik heb nog geen problemen meegemaakt met de ketting in deze motoren. Dat is echt pas sinds de TSI motoren. Ik zou me daar niet druk om maken.
Fijn, druk maken we ons er niet om niet hoor. Maar deze auto is net aangeschaft dus als er problemen kunnen ontstaan, kan je daar maar beter alert op zijn.
Bedankt!
Bert
12 jaar
Nu hoor ik weer van de Skodaverkoper dat er een riem om ligt!?! Hoe zit het nou?
12 jaar
Een multiriem, geen D-riem...
Gr. paul
Een Skodaverkoper kan alleen Skoda`s verkopen...;)
Tsja, ik mag toch hopen dat ze dat verschil kennen, zelfs hier in het noorden ;--)
Maar het is dus toch een ketting? Ik zoek me suf op het internet en kom ook steeds meer tot die conclusie.
Is dit 'm? http://skoda.workshop-manuals.com/fabia-...
@Paul, Hans, de Roomster staat trouwens nog niet in het rijtje modellen wat je moet aanklikken.
12 jaar
[quote=Hans4040]Een Skodaverkoper kan alleen Skoda`s verkopen...;)[/quote]
Ja, maar deze werkt bij de Skodadealer...
12 jaar
Dat heb je vaak he, dat een Skodaverkoper bij de Skoda dealer werkt...
Wil nog niet zeggen dat hij ook weet hoe de motor van zo`n Skoda in elkaar zit.
Maar in jou auto zit een ketting.
PS: de Roomster wordt toegevoegd aan het keuzemenu
Volg de skoda rijder voor zover dat nog lukt ;))
Gr. paul
Ja ja, het is niet mijn auto hoor. Vrienden van me hebben zo'n ding gekocht (95.000km). Ik vroeg ze maar even of ze wisten wanneer de distributieriem vervangen moest worden, hadden ze niet aan gedacht natuurlijk, dus toen ben ik maar es gaan zoeken en hier gaan vragen. Kwam er zelf al snel achter dat het waarschijnlijk een ketting was.
Maar is het (in grote lijnen) die motor in [url=http://skoda.workshop-manuals.com/fabia-...]het linkje hierboven[/url]?
Want eh, de garage heeft net toegezegd dat ze de D-riem gaan vervangen...
[i]Ik kan ze niet zo goed volgen, die Skodarijders[/i]
12 jaar
Ja dat is de motor. Volgens mij heeft de Fabia en de Roomster een BTS motor.
Bedoeld de garage met D-riem niet de Dynamoriem? Of hebben ze het over Distributieriem...?
Ok, merci, het is een BTS motor, maar ik wist niet zeker of er ook een BTS met riem zou zijn.
Nou, ik ben benieuwd.
12 jaar
Nee, D-riem is een afkorting die ik net van Paul overneem. Ze hebben het echt over de distributie. Ik heb ze nog gezegd dat ze dan meteen de waterpomp, riemspanners e.d. ook moeten laten vervangen, en gelijk even moeten vragen wat de vervangingsinterval van deze riem is. Ik krijg er wel lol in langzamerhand!
12 jaar
Update [quote]Net gebeld, hij zegt waterpomp en spanners worden altijd vervangen bij nieuwe riem. Het is een riem.[/quote]
Wie zit er nu naast? Ik weet het niet meer.
12 jaar
Als het een riem is....is het een riem.
Dan is het waarschijnlijk toch een eerste type en heeft het Skoda forum gelijk...(zie #2)
Hij staat in de garage, dus het wordt opgelost.
Juist, dan dus toch een riem.
Weet iemand de motorcode of hoe ik die kan achterhalen? Of is het een BTS met riem?
11 jaar
maakt dat nog wat uit dan?
de garage vervangt de riem toch...
Ik denk dat ze deze auto nog wel een tijdje hebben, dus is het niet zo gek om te weten welke motor erin hangt.
11 jaar
De motorcode staat op de motor...een beetje garage weet dat wel te vinden.
Trouwens; bij een ketting is de motor dicht...de ketting wordt gesmeerd door de motorolie.
Bij een riem zit deze achter een plastic kap aan de buitenkant van de motor. (kan je zo zien, dus)
Het verschil tussen een ketting en een riem is me bekend, de auto zelf heb ik nog niet gezien. Die stond bij die garage, maar daar hebben ze blijkbaar zoiets ontdekt.
De auto is namelijk gisteren afgeleverd, de riem is niet vervangen. Het was een ketting.
Onnavolgbaar, dat Skodavolkje.
[i]Iedereen hier had het bij het rechte eind! Dat mag nog wel even gemeld worden. Merci[/i]
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Roomster of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar