close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Superb 2011: (koude) startproblemen en melding "depress clutch"

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAY, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Beste forumleden,

Ik zit sinds eind 2020 met een startprobleem van mijn Skoda Superb 1.6 TDI. Het probleem zit hem in het (bij een koude start) niet meteen (pas na 5 a 10 minuten) willen starten. Inmiddels is de accu, koppelingsensor en startmotor vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ook zijn alle massapunten al nagelopen.

Bij een koude start gaan netjes alle lampjes aan en uit, maar hoor ik bij het proberen te starten verder eerst niks. De startmotor draait niet rond en de melding “depress clutch” verschijnt op mijn dashboard, terwijl ik de koppeling helemaal heb ingetrapt.

Na enige tijd proberen beginnen er geluiden te komen (zie bijgevoegde video) en lijkt hij “op gang te komen”. Als ik dan de sleutel weer even verwijder en een minuutje wacht, kan ik daarna probleemloos starten en wegrijden. Alsof er niets aan de hand is. Vervolgens kan ik na een rondje rijden of een bezoekje aan de supermarkt probleemloos achter elkaar opnieuw de motor starten en stoppen zonder haperingen. De volgende dag is het probleem echter weer terug en moet ik hetzelfde startprotocol weer opnieuw starten om de auto aan de praat te krijgen. Als hij eenmaal is gestart, loopt hij als een zonnetje en tijdens het rijden ervaar ik geen enkel probleem.

Heel af en toe schiet de motor bij het proberen te starten in een foutmelding “engine workshop fault” waarbij het lampje van de gloeispiraal gaat knipperen. Uitlezen levert geen foutcodes op, dus die wis ik vervolgens weer (eigen OBDII kastje), zodat het lampje weer uit gaat en ik de auto uiteindelijk weer kan starten.

Ik heb al vele malen rondgekeken op internet wie de oplossing voor dit probleem heeft. Er zijn meer mensen met problemen maar daarbij staat geen oplossing of een oplossing die bij mij niet heeft geholpen door de reeds vervangen onderdelen.

Ik zou het onwijs waarderen als hier iemand is die dit probleem kent en die mij kan helpen dit op te lossen. Mijn vaste Bosch Car Service in mijn woonplaats en een Diesel specialist heeft dit tot nu toe niet kunnen oplossen.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

ed-culinair (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppelings relais of contactklokje stuurslot

Dankjewel Bert, ik ga hier zsm naar laten kijken en hoop dat het probleem daarmee kan worden opgelost. Mocht dat niet lukken dan kun je me vast weer verder helpen.

ed-culinair 0

3 jaar

Motor start niet
Een van de grootste tekenen dat uw koppelingsschakelaar is uitgevallen, is dat het voertuig niet wordt ingeschakeld als u de sleutel in het contactslot hebt en probeert uw auto te starten. Zelfs als de koppeling helemaal tot op de grond wordt gedrukt, staat het voertuig in het park en kan uw auto nog steeds niet worden ingeschakeld, dit kan een defecte koppelingsschakelaar zijn. Als dit gebeurt, zal het voertuig onbruikbaar zijn totdat u contact opneemt met een professionele monteur om uw koppelingsschakelaar te laten vervangen.
Succes

Bouwd00 0

3 jaar

Hallo allemaal. Helaas was het wishfull thinking dat het probleem zou zijn opgelost.

De hele lente/zomer heb ik probleemloos (koud) kunnen starten. Vanochtend wilde ik de Superb weer starten en ja hoor de melding “depress clutch” was weer terug. Toevallig was het vrij koud vanochtend (7 graden) dus het moet iets te maken hebben met de buitentemperatuur waardoor hij weigert.

In de laatste reactie wordt nog geadviseerd de koppelingsensor te laten vervangen, maar die is reeds vervangen. Accu, koppelingsensor en startmotor zijn professioneel vervangen vorig jaar.

Mijn workaround van op contact zetten, 20/30 seconden wachten, en dan starten zorgt ervoor dat ik weg kan rijden. Waarom dit alleen in de herfst winter nodig is en niet in de lente/zomer kan ik niet verklaren. Iemand??

ed-culinair 0

3 jaar

Hallo,
ik heb op dit moment een zelfde probleem met een Fabia Combo 1.0 TSI 2019.
Wat was uiteindelijk het probleem bij u? Of zijn jullie daar niet meer achter gekomen?
Groetjes Jan

Halllo Jan, bij mij heeft het vervangen van relais 100 (zekeringenbak onder de motorkap) het probleem verholpen. Onderdeel van €5. Voor ik dat ik zelf bedacht dat dit het misschien zou kunnen zijn en heb verholpen was ik bij de garage €1000 kwijt aan “oplossingen” die het probleem niet verhielpen. Ik hoop dat jij hier mee bent geholpen. Groet Eddie

ed-culinair 0

1 jaar

Hoi Eddie.
Weet jij toevallig of dat het start relais was? Of welke functie dat relais heeft?
Groetjes Jan

Hallo Jan, sorry voor de late reactie. Ik had niet door dat je een aanvullende vraag had gesteld. Relais 100 zorgt (o.a.) bij het starten voor de juiste spanningsverdeling heb ik begrepen. Maar betreft een multifunctioneel relais.

Link:

https://www.winparts.nl/sensoren-elektro...

Groet,

Eddie

ed-culinair 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.