Vandaag met temperaturen rond / net onder het vriespunt (koud en mistig) een rit gemaakt van Nederland naar Italie. Omdat het nieuwjaarsdag was, stonden er geen files en hoefde ik enkel te koppelen bij de tussenstops.
Bij de eerste tussenstop (na 2 uur rijden): niks vreemds. Maar bij de tweede stop (na 6 uur) bouwde het koppelingspedaal pas op het laaste stukje druk op, en ging schakelen met zeer veel moeite. Uiteindelijk verder doorgereden, en in de Gotthard tunnel kon ik slechts met heel veel moeite terugschakelen (koppeling bouwde nog een heel klein beetje druk op). Al die tijd waren de temperaturen het onder het vriespunt.
Geprobeerd om verder door te rijden. Richting Italie steeg de buitentemperatuur, en ineens was ook het probleem verdwenen. De koppeling bouwde weer normaal druk op, en ook schakelen ging weer normaal.
Dit is niet de eerste keer dat ik dit probleem heb. Ook vorig jaar heb ik dit probleem gehad, bij een vergelijkbare rit, met vergelijkbare temperaturen. En een keer bij een lange winterse stilstand was de auto vanwege dit probleem niet van zijn plek te krijgen. Ze hebben de ene keer wat vloeistof bijgevuld (maar niets onderzocht); de andere keer loste het probleem zich "vanzelf" op.
Verder heb ik dezelfde rit onlangs ook nog gereden, maar dan met temperaturen boven het vriespunt. Zonder problemen. En eerlijk gezegd heb ik het afgelopen jaar verder ook dit probleem niet meer gehad, maar het heeft ook nauwelijks gevroren volgens mij.
Gezien de bovenstaande ervaringen denk ik dat de kou een factor is die van invloed is.
Hebben jullie enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? En wat de oplossing zou kunnen zijn (inclusief indicatie van de kosten).
Een eerste google leverde mij nog niet echt antwoorden op.
Het gaat om een Skoda Superb 1.9 TDI, 10 jaar oud, 380.000 km.
Ik heb begrepen dat op dit forum veel wijsheid zit als het gaat om autoproblemen. Hopelijk kunnen jullie dit nieuwe forumlid helpen. Alvast bedankt voor jullie suggesties en ideeen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppeling sijsteem doorspoelen en van nieuw vloeistof voorzien, je zult versteld staan hoeveel verontreinigende troep eruit komt.
Remsysteem wordt altijd wel gedaan omdat koppeling meer werk is wordt dit vaak overgeslagen
Precies zoals Bert zegt , remolie trekt vocht aan , in combinatie met vervuiling en lage temperatuur kan dit zeker problemen geven , dus verversen , dient trouwens elke 2 jaar te gebeuren .
Wat Bert zegt kun je proberen.
Heb dit euvel enkele keren meegemaakt en in 2 gevallen was het hydraulisch druklager in de bak defect.
Grt. Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar