Skoda Superb 2012: Startproblemen warme motor

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: CFGB, Motorinhoud (cc): 1968, Vermogen (kw): 125

Al geruime tijd heb ik startproblemen bij een warme motor, bij een koude motor slaat hij in 1 keer aan. Startmotor vervangen voor een zwaarder exemplaar helaas geen enkel effect. We denken nu aan de temperatuursensor of de nokkenassensor (moet de distributieriem eraf?). Heeft iemand hier ervaring mee? Het betreft een Superb Combi 2.0 TDI CR 125 kW DSG

björn bahlmann

Geplaatst door björn bahlmann (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Superb? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 4 jaar geleden

2 auto s met dezelfde klacht ?

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Gaat het hier om een VW of om een Skoda..?
Graag even vermelden, zodat we 1 topic kunnen laten vervallen.

Forum admin.

BreejKC (0), 4 jaar geleden

Kijk uit met dure reparaties die u soms aangepraat worden. U heeft inmiddels ervaring met die vorige startmotor die waarschijnlijk gewoon rondging tijdens het startproces wat maar niet wilde lukken. Waarschijnlijk was dat onderdeel nog gewoon goed.

Bij een min of meer hetzelfde probleem werd mij een honderden Euro's kostende software-update in de maag gesplitst waarna het matige warm starten van mijn VW 1.9 TDI veranderde in matig koud starten. Daarna was het ineens de nokkenassensor of misschien de distributieriem die versprongen zou zijn, maar er nog lang niet uit hoefde. Maar de logica van al die voorgestelde mankementen kreeg ik niet bij elkaar.

Een accu- / startmotor specialist in mijn woonplaats vertelde mij: "Als de startmotor gewoon rondgaat, zonder merkbaar krachtverlies, dan zijn de accu en startmotor gewoon in orde". Hij stelde me voor een flesje 5 in 1 injectiereiniger van € 7,00 door een halve tank diesel te gooien. Maar dat schijnt ook met een halve liter kerosine of zuivere petroleum te kunnen. Probleem: Zo goed als opgelost. Waarschijnlijk na die lange tijd wat vuil in de injectoren die het matig starten veroorzaakte.

Idem een probleem met de trekkracht van mijn motor als hij flink kracht moest leveren. "Die turbo moet vervangen worden" werd mij aangeraden. Kassa! Kosten € 1500,00 tot € 2000,00. Leek me wat duur.
Dit probleem op dit forum voorgelegd, wat mij het volgende opleverde: Een flesje met speciale (Forte) Diesel Turbo Cleaner door de diesel gooien. Het aangekoekte roet in de turbo wordt dan opgelost, De variabele schoepen worden dan weer soepel en het zou weer goed moeten werken. Kosten: € 24,25.
Eerst dit dus maar eens geprobeerd. Was even wat rondbellen voordat een firma in watersportartikelen dit middel mij kon leveren. Dit toch wat speciale middel is bij velen onbekend en staat niet overal in de schappen.
Vorige week de Diesl Turbo Cleaner door een halve tank diesel gegooid. Het probleem behoorde vrijwel meteen tot het verleden.

Mijn dieselmotor is al wat ouder. Inmiddels wijst de teller ruim 455000 km. aan. Afgelopen weekend nog ermee naar het Sauerland gereden en een aanhanger vol hout opgehaald. Op de terugweg, gisteren, een aanhanger van zeker 1300 kg. achter mijn Skoda Octavia getrokken. Wat heeft dat ding een kracht, ondanks de inmiddels toch wel respectabele kilometerstand.

Met redelijk voordelige middeltjes heb ik dus hele dure reparaties, die mij door maar al te graag aangepraat werden, mede dankzij dit forum, kunnen voorkomen. En wat loopt die motor weer mooi.

Veel succes. Misschien horen wij nog over de afloop van u?

Moderator Problemcar (65) PRO, 4 jaar geleden

@BreejKC,
bedankt voor je bijdrage.
Wij willen je echter wel vragen om wat terughoudend te zijn aangaande jou onvrede ten aanzien van garagebedrijven.

Gr.
Moderator Problemcar.

BreejKC (0), 4 jaar geleden

Dank u voor de correctie. Het artikel heb ik overeenkomstig uw aanraden aangepast. In het vervolg zal ik hier rekening mee houden.

björn bahlmann (0), 4 jaar geleden

Startproblemen werden na verloop van tijd erger, koud en warme start hetzelfde gezeur, auto sloeg pas na 20 keer starten aan. Probleem is nu opgelost na vervanging van de nokkenassensor (€ 52,00), advies vervang bij het vervangen van de distributieriem meteen de nokkenassensor, dat voorkomt een hoop ergernis en geld.

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

De nokkenassensor is lang niet altijd het probleem. Preventief vervangen is niet nodig en voorkomt onnodige kosten.
Pas iets vervangen indien het echt stuk is..

Grt. Paul

björn bahlmann (0), 4 jaar geleden

Als je later alsnog de nokkenassensor dient te vervangen dan moet opnieuw de distributieriem eraf en dan heb je veel meer kosten. Het begint met problemen met een warme start, maar wordt alleen maar erger. Maar het is een advies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.