Beste lezer,
Wie kan mij helpen? Al een paar maanden hapert, stottertmijn Skoda Superb 1.8 TSI wanneer ik gas wil bijgeven als de toeren onder de 2000 zitten. In de 4e versnelling kan ik niet invoegen op de snelweg, maar moet ik terug naar 3. Dus ik rijd dan meestal zo'n 80 km/u denk ik.
Als ik het gaspedaal indruk volgt er geen reactie, pas bij terugschakelen naar lagere versnelling pakt de auto het signaal op. Wanneer ik gas blijf geven in lage toeren gaat het motormanagement lampje branden, dus dat doe ik niet meer. Bij het uitlezen bij twee verschillende garages komt er geen foutmelding aan het licht.
Omdat het een 1.8 TSI is van de VAG groep komt dit probleem wellicht ook voor bij Volkswagen, Audi en of Seat rijders.
Wie kent dit probleem en weet wat de oplossing is?
Alvast bedankt voor reacties. Groeten Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Indien het storingslampje gaat branden en blijft branden is de storing altijd uit te lezen.
De vraag is, met welk apparatuur leest men uit......
Grt. Paul
Hoi Paul, dank je voor je reactie.
Het lampje brandt nu niet hoor. Alleen als ik gas geef in de 4 en onder de 2000 toeren zit. Ik probeer dan de auto over een dood punt heen te helpen door het gaspedaal dieper in te drukken. Maar dat accepteert ie niet. Dan gaat het lampje knipperen. Zowel de dealer als een vakgarage vinden geen storing bij uitlezen.
Er is iets hand wat de computer niet uitleest. Maar wat...?
5 jaar
Als het lampje onder het rijden gaat knipperen, heb je last van misfires die de katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Wat je niet moet doen als het lampje knippert, is nog meer gas geven. Gas los laten en wachten tot het lampje uit gaat is beter.
Blijft het lampje knipperen dan kun je bter de motor uitzetten.
De oorzaken zijn helaas legio. Van slechte bougies/bobines, via een defecte/slechte sensor of valse lucht naar een benzinedruk probleem.
Dank je.
Gas dieper indrukken doe ik inderdaad niet. Één keer gedaan om te kijken of ik er misschien door heen kon komen.
Bougies zijn allemaal nagekeken en zijn goed.
Welke sensor bedoel je? Hoe heet die?
Een benzinedruk probleem klinkt wel logisch. Te weinig toevoer van brandstof en daarom geen goede ontbranding? Wat adviseer je me te onderzoeken mbt de benzinedruk?
Ook de pakking van de turboslang is gecheckt en in orde...
5 jaar
Het lijkt idd. wel een probleem met de ontsteking,zou een log maken tijdens rijden wanneer het probleem optreedt (vonk overslag)
Ik vermoed dat er 1 of meer bobines niet meer goed werken.
Dank je Jaker, zou tunen van de motor kunnen helpen?
Bobines zijn gecheckt en ook in orde. Maar nog een keer checken kan geen kwaad. Preventief vervangen gaat me nu nog net te ver.
Het klinkt aannemelijk dat er iets is dichtgeslibd. Het lijkt of er ergens een toevoer wordt dichtgeknepen of idd geen goede ver-/ ontbranding.
Het is een 1.8 tsi, maar wordt toch veelal voor stadse ritjes gebruikt (lees kortere afstanden)
5 jaar
Heb je de auto nieuw gekocht of 2e hands?
Want ik heb zo mijn twijvels of de software van de motorcomputer wel standaard is.
Dat is het mooie van een (live) data log,Je kan precies zien wat er gebeurt,b.v. probleem cilinder overslag,steeds dezelfde cilinder of steeds een andere.
Je kan dan meer gericht zoeken.
Bekende problemen,vervuilde verstuivers,dicht gekoolde inlaatkleppen.
en natuurlijk overslaande staafbobines,.
Software matig tunen lost m.i.z het probleem niet op,dit is meer gericht op verhogen van prestaties (onnodig voor stadsritjes) en geeft een nog meer kritisch gedoe i.v.m goede verbranding e.d.
Zou proberen met goede uitlees apparatuur vcds o.i.d het geheel uit te lezen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar